Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1468/08-3/JF
z 13 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1468/08-3/JF
Data
2008.10.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
przedpłaty


Istota interpretacji
Spółka dokonując sprzedaży kuponów (dokumentów stanowiących potwierdzenie wykonania przyszłej nieokreślonej usługi) winna rozpoznawać obowiązek podatkowy z chwilą zaliczenia dokonanej wpłaty na poczet konkretnej usługi - zamiany kuponu na voucher.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.07.2008 r. (data wpływu 04.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego dla wpłat dokonanych na poczet usług o nieustalonym rodzaju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.08.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego dla wpłat dokonanych na poczet usług o nieustalonym rodzaju.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie organizowania na zamówienie różnego rodzaju prezentów w formie przeżyć wybieranych z listy ofert przeżyć zamieszczonej na stronie internetowej Spółki - www.wyjatkowyprezent.pl. Spółka zorganizowała specjalne centrum obsługi do realizacji usług. Klient zamawiający konkretny prezent zawiera umowę ze Spółką, która działając we własnym imieniu i na rachunek własny dokonuje zamówienia przeżycia (prezentu) na rzecz klienta, co wynika z regulaminu. Zasady korzystania z usług Spółki opisane są w treści regulaminu znajdującego się na stronie serwisu (http://www.).

Na w/w stronie internetowej znajduje się wyszukiwarka prezentów według ceny miasta, w którym ma być użyty. Osoba obdarowana otrzymuje konkretnie zamówiony prezent. Potwierdzeniem zamówienia prezentu jest voucher — dokument uprawniający jego okaziciela (osobę obdarowaną) do otrzymania prezentu określonego w tym dokumencie. Można także wybrać specjalny kupon (zwany Gift Card), a osoba, która go otrzyma sama wybierze sobie prezent z serwisu, tj. wymieni kupon na wybrany przez siebie voucher, który z kolei uprawniać będzie do realizacji wybranego prezentu. Na voucherze i na kuponie Gift Card określony jest termin, w ciągu którego można zarezerwować termin wykorzystania prezentu lub wymiany kuponu na voucher.

W celu dokonania zakupu, wybiera się prezenty na stronie i podaje na formularzu wymagane informacje. Można np. przesłać osobie obdarowanej życzenia, które zostaną umieszczone w kopercie z voucherem/kuponem Gift Card. Po zakończeniu procesu zakupu osoba obdarowana otrzyma elegancką kopertę wraz z informacjami o wybranym prezencie umieszczoną na ozdobnym papierze. Tam też znajduje się voucher/kupon Gift Card upoważniający osobę obdarowaną do rezerwacji w czasie określonym na voucherze/kuponie, wybranego przeżycia lub wymiany kupon tj. na voucher. Warunkiem otrzymania koperty, o której mowa wyżej jest dokonanie przedpłaty w wysokości podanej na stronie internetowej (100 % o wartości prezentu). W ciągu 30 dni od zamówienia można wymienić wybrany prezent na inny.

Zakupu voucherów można dokonać także w sklepach sprzedaży bezpośredniej (sieć E). Wtedy voucher nie jest dostarczany przez Spółkę, ale odbierany przez klienta w sklepie w momencie zakupu. Sklep jest pośrednikiem w sprzedaży voucherów - sprzedaje vouchery w imieniu i na rachunek Spółki. Na żądanie klienta sprzedaż voucherów będzie dokumentowana fakturą VAT. Faktury VAT wystawiane będą przez Spółkę po dostarczeniu przez klienta dowodu zakup tj. vouchera w E. Wpływy uzyskane ze sprzedaży voucherów E przekazuje za okresy miesięczne przelewem na rachunek Spółki, najpóźniej 14 dnia roboczego po zakończeniu danego miesiąca sprzedaży. Za sprzedaż voucherów E otrzymuje prowizję. Do voucherów zakupionych w sklepach sprzedaży bezpośredniej mają odpowiednie zastosowanie wszystkie postanowienia w/w regulaminu dotyczące płatności i zawarcia umowy. Rezerwacji dokonuje się poprzez Centrum Rezerwacji. Po otrzymaniu prezentu osoba obdarowana kontaktuje się z centrum, podaje numer rezerwacyjny umieszczony na voucherze i uzgadnia z obsługą termin i miasto skorzystania z prezentu, jak również uzyskuje wszystkie niezbędne informacje. Samo zakupienie vouchera nie upoważnia do wykonania prezentu. On jest aktywowany w momencie rezerwacji. Tylko rezerwacja przez Centrum Rezerwacji aktywuje voucher i pozwala na jego realizację.

Realizacja prezentów (przeżyć) następuje za pomocą podwykonawców Spółki. Spółka działając w imieniu własnym i na własny rachunek zamawia u podwykonawcy na rzecz klienta, wybrany przez tego ostatniego prezent. Niezrealizowanie prezentu z winy klienta w ciągu 12 m-cy od dnia wystawienia vouchera oznacza odstąpienie od umowy oraz wygaśnięcie wszelkich praw z nią związanych. W szczególności powoduje brak możliwości realizacji prezentu na rzecz klienta i z tego tytułu nie przysługują mu żadne roszczenia, w szczególności roszczenie o zwrot zapłaconej przedpłaty, tak samo jest w przypadku niestawienia się na miejsce realizacji prezentu lub spóźnienie się dłuższe niż 15 minut. W przypadku niezrealizowania prezentu lub opóźnienia realizacji prezentu z winy Spółki, zobowiązuje się ona do zapłaty na rzecz klienta sumy dwukrotnie wyższej niż otrzymana przedpłata.

Spółka sama kreuje, wycenia i organizuje usługi, a nie sprzedaje czy oferuje usługi innych jako pośrednik za pewną prowizję. To podwykonawcy umownie zgadzają się wykonywać prezenty, które się znajdują na portalu Spółki. Spółka nie podpisuje umowy pośrednictwa na bazie oferty podwykonawców. Do niektórych prezentów łączy się różnych podwykonawców w celu realizacji jakiegoś prezentu (przeżycia). Spółka korzysta również z różnych podwykonawców do wykonywania prezentów tego samego typu w różnych częściach Polski, np. lot szybowcem będzie wykonywany przez inny podmiot w Wa, a inny w P.

Spółka wobec swoich klientów odpowiada za wykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania na zasadach ogólnych wynikających z kodeksu cywilnego. Reklamacje z tytułu niewykonania lub nienależytej realizacji prezentu (przeżycia), klient lub obdarowany zgłasza Spółce. Spółka niezwłocznie podejmuje działania w celu załatwienia reklamacji. Z umów zawartych przez Spółkę z podwykonawcami wynika, iż w przypadku jakichkolwiek roszczeń klientów Spółki wynikających z niewykonania lub nienależytego wykonania prezentu (przeżycia) przez podwykonawcę, to podwykonawca zwolni Spółkę z odpowiedzialności i wszelkie uzasadnione żądania klienta pokryje we własnym zakresie. Nie zmienia to jednak faktu, że jeżeli podwykonawca nie wywiąże się ze swojego zobowiązania wobec Spółki, to w takiej sytuacji Spółka ponosi odpowiedzialność cywilnoprawną wobec swojego kontrahenta — klienta na zasadach wynikających z kodeksu cywilnego. Ponadto Spółka nie ponosi odpowiedzialności wobec klienta i obdarowanego za ewentualne szkody na osobie powstałe wskutek działań podwykonawcy.

Spółka nie jest wynagradzana na zasadzie prowizji przez podwykonawców. Klienci są obciążani przez Spółkę, a nie przez podwykonawców (nie ma żadnych bezpośrednich rozliczeń finansowych między klientami a podwykonawcami). System rozliczeń jest następujący: Spółka otrzymuje przedpłaty od klientów, płaci podwykonawcy za realizację określonych prezentów (przeżyć). Podwykonawcy wystawiają faktury do Spółki za realizację prezentów, a Spółka wystawia klientom faktury/paragony na całą wartość usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy obowiązek podatkowy w VAT od przedpłat za Gift Card rozpoznajemy dopiero w momencie zamiany na voucher... Jeśli nie to jaką stawkę należy stosować w momencie otrzymania pieniędzy za Gift Card...

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w VAT od przedpłat na Gift Cardy rozpoznajemy dopiero w momencie ich zamiany na voucher, a nie w momencie otrzymania pieniędzy za nie. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lab raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku (art. 29 ust. 2). Z kolei art. 19 ust. 11 tej ustawy stanowi, iż jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części,

Jednak w momencie otrzymania przedpłaty za Gift Cardy nie jest jeszcze znana faktyczna wartość i rodzaj usług, które zostaną w przyszłości wykonane na rzecz konkretnego klienta. Nie wiadomo bowiem na jaki voucher, tj. na jaką usługę Gift Card będzie zamieniony. Gift Card uprawnia jedynie do wymiany na voucher. Jedynie voucher, a nie Gift Card, uprawnia do wymiany na skonkretyzowane, ściśle określone świadczenie (usługę). Usługi świadczone przez Spółkę mogą być opodatkowane stawką VAT 22 %, 7 % lub zw. W konsekwencji Spółka nie zna dokładnej podstawy opodatkowania i stawki VAT odnoszącej się do poszczególnych usług. Zatem w momencie otrzymania należności za kupony może mieć trudności z ustaleniem jaką część tych pieniędzy zaliczyć do wpłat na poczet usług, a jaka odpowiadać będzie wartości VAT należnego zawartego w cenie, który nie stanowi przychodu. Określenie tych wartości staje się możliwe dopiero w momencie zamiany na voucher.

Potwierdza to wyrok ETS z 21.02.2006 r. w sprawie BUPA (C-419/02). Konkluzja wyroku sprowadza się do tego, iż w pojęciu zaliczki podlegającej opodatkowaniu VAT nie mieści się przedpłata dokonana w kwocie ryczałtowej na towary wskazane w sposób ogólny w wykazie, który, może zostać w każdej chwili zmieniony za porozumieniem nabywcy i sprzedawcy, z którego nabywca może ewentualnie wybrać towary, na podstawie umowy, którą może on w każdej chwili rozwiązać, odzyskując w całości niewykorzystaną przedpłatę. Opierając się na tym wyroku można przyjąć, że nie mamy do czynienia z zaliczką, gdy niemożliwa jest do określenia transakcja, w związku z którą płacona jest zaliczka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady powstania obowiązku podatkowego zostały uregulowane w art. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jest to tzw. ogólny moment powstania obowiązku podatkowego. Szczególne przypadki zostały uregulowane w ust. 2-21 tego artykułu.

I tak zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. W myśl art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy o podatku od towarów i usług definicji zaliczki ani przedpłaty. Zgodnie więc ze „Słownikiem języka polskiego PWN”, zaliczka to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet należności. Zatem zaliczkę wpłaca się na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego wykonania usługi przed faktyczną dostawą lub faktycznym wykonaniem usługi. Natomiast przez przedpłatę należy rozumieć określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru lub usługi, wpłacaną z góry w celu uzyskania gwarancji zakupu lub wykonania usługi w określonym terminie. Stosownie do powyższego, zaliczka jak również przedpłata jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na mocy art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku.

Zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Na podstawie § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 ze zm.) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku. Również zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy zarówno towary jak i usługi dla potrzeb VAT identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Na tej podstawie Podatnik sam dokonuje klasyfikacji prowadzonej działalności, produkowanych i sprzedawanych towarów oraz świadczonych usług, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zatem, na Podatniku ciąży obowiązek zaklasyfikowania przedmiotowej usługi.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności realizuje na rzecz klienta różnego rodzaju usługi. Na poczet przyszłej usługi klient lub darczyńca dokonuje zapłaty. Potwierdzeniem konkretnego zamówienia jest voucher - dokument uprawniający jego okaziciela (osobę obdarowaną) do otrzymania prezentu (usługi) określonego w tym dokumencie, a więc wykonania wskazanego rodzaju usługi. Voucher jest dokumentem stwierdzającym zawartą transakcję (http://www.slownik-online.pl/kopalinski). Następnie klient dokonuje rezerwacji terminu i miejsca wykonania zakupionej usługi. Na żądanie klienta sprzedaż voucherów będzie dokumentowana fakturą VAT.

Obok voucherów, potwierdzających zamówienie określonego rodzaju usługi, Spółka sprzedaje kupony (Gift Cardy) będące jedynie dokumentem uprawniającym do wyboru przez okaziciela tego dokumentu określonego rodzaju usługi i tym samym wymiany na voucher. W momencie zakupu kuponu czy otrzymania Gift Card przez klienta Spółki nie jest jeszcze znany rodzaj usługi, którą ma Spółka wykonać. Zatem, pobrane przez Spółkę należności należy traktować jako zapłatę z góry za świadczoną usługę, której termin i miejsce będzie dopiero wskazany przez klienta Spółki.

W odniesieniu do przepisów prawa podatkowego opodatkowanie wpłat dokonanych przed wykonaniem usługi może nastąpić jedynie w przypadku, gdy Spółka będzie w stanie określić (przyporządkować) dokonaną wpłatę na poczet konkretnej usługi z przyporządkowanym rodzajem usługi, stawki opodatkowania, itp. Należy uznać, iż kwota zapłacona na nabycie kuponu przed dokonaniem wyboru rodzaju usługi nie rodzi obowiązku podatkowego do chwili, gdy możliwe będzie wskazanie tej usłudze jej rodzaju. Uwzględniając powyższe stwierdza się, iż nie wystąpi obowiązek podatkowy (konieczność opodatkowania) wpłat w dacie ich dokonania zanim nastąpi wybór rodzaju usługi.

Zatem, Spółka dokonując sprzedaży kuponów (dokumentów stanowiących potwierdzenie wykonania przyszłej nieokreślonej usługi) winna rozpoznawać obowiązek podatkowy z chwilą zaliczenia dokonanej wpłaty na poczet konkretnej usługi - zamiany kuponu na voucher.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj