Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-457c/08/AW
z 28 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-457c/08/AW
Data
2008.10.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
zakład opieki zdrowotnej
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wypracowany przez Wnioskodawcę zysk netto może być w całości przeznaczony na pokrycie strat z lat ubiegłych, przy czym straty te nie powstały w 100% z działalności statutowej związanej z ochroną zdrowia? Czy zysk przeznaczony na pokrycie straty z działalności pozostałej zwiększy postawę opodatkowania?



Wniosek ORD-IN 966 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2008 r. (data wpływu 25 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad amortyzacji środków trwałych i zwolnienia przedmiotowego. Pismem z dnia 10 września 2008 r. Nr ITPB3/423-457/08/AW wezwano Jednostkę do zajęcia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Niniejsze zostało dokonane w dniu 25 września 2008 r. (data wpływu).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zakład Opieki Zdrowotnej, którego organem tworzącym jest Powiat, w październiku 2006 r. zakupił tomograf komputerowy. Faktura wystawiona na Wnioskodawcę obejmuje: wartość tomografu komputerowego na kwotę 1 955 639 zł oraz wartość adaptacji pomieszczeń w kwocie 756 000 zł, co daje łączna wartość brutto 2 712 039 zł.

Taką wartość przyjęto w dniu 24 października 2006 r. do środków trwałych – wartość urządzenia do grupy VIII, natomiast drugą kwotę – na powiększenie wartości budynku.

Amortyzację rozpoczęto naliczać od miesiąca listopada 2006 r.

Faktura płatna jest w 36 ratach miesięcznych, zgodnie z zawartą umową z dostawcą urządzenia medycznego, tj. do 30 października 2009 r.

W latach 2006 (październik, listopad i grudzień), 2007 i 2008, na postawie zawartych na poszczególne lata porozumień w sprawie finansowania zadań realizowanych przez Powiat, Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, w ramach Uchwał Rady Powiatu, przyznawane jest dofinansowanie po 700 000 zł rocznie na zakup tomografu komputerowego przeznaczonego na potrzeby Wnioskodawcy.

Środki pieniężne Starostwo przekazuje na rachunek bankowy Jednostki w ratach miesięcznych (po 61 445 zł i 53 gr) przed terminem płatności dostawcy. Następnie, Wnioskodawca – w terminie zgodnym z umową sprzedaży – dokonuje przelewu tych samych środków dostawcy (stroną – kupującym – w umowie sprzedaży jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej).

Kwota przypadająca do spłaty w 2009 r. (612 039 zł) zostanie przelana z własnych środków ZOZ.

Środki pieniężne otrzymywane co miesiąc z Powiatu ewidencjonowane są w księgach rachunkowych ZOZ, zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zmianami) na koncie „Fundusz Założycielski”.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy udzielanie świadczeń zdrowotnych, co jest określone w statucie ZOZ. Jednostka przeznacza osiągane dochody na cele statutowe, związane z ochroną zdrowia, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto ZOZ może prowadzić m.in. działalność gospodarczą.


Poza świadczeniami usług medycznych Wnioskodawca osiąga także przychód z tytułu:


  • dzierżaw pomieszczeń (budynek apteki, kuchni, kotłowni) oraz drobnego sprzętu medycznego, zgodnie z zawartymi umowami dzierżaw,
  • korzystania przez dzierżawców z mediów (energii cieplnej, elektrycznej, gazowej, dostawy wody, odprowadzania ścieków, wywozu śmieci) oraz usług telekomunikacyjnych w ramach refakturowania, tj. „odsprzedaży usług” bez doliczania jakiejkolwiek marży.


W 2006 r. Jednostka poniosła stratę z pozostałej działalności niemedycznej. Z działalności medycznej natomiast, uzyskała wynik roczny „na poziomie zero”. W bieżącym roku zysk netto wygospodarowany przez ZOZ w 2007 r. przeznaczono w całości na pokrycie straty poniesionej w 2006 r. z działalności niemedycznej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy amortyzacja urządzenia medycznego – tomografu komputerowego (10% stawka roczna, a budynku 2,5% stawka) stanowi koszt uzyskania przychodów...
  2. Czy dochód osiągnięty z działalności niemedycznej, przeznaczony przez Wnioskodawcę na działalność statutową (związaną z ochroną zdrowia) jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych...
  3. Czy wypracowany przez Wnioskodawcę zysk netto może być w całości przeznaczony na pokrycie strat z lat ubiegłych, przy czym straty te nie powstały w 100% z działalności statutowej związanej z ochroną zdrowia... Czy zysk przeznaczony na pokrycie straty z działalności pozostałej zwiększy postawę opodatkowania...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie trzecie. Na pozostałe pytania odpowiedzi zostaną udzielone odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania trzeciego – przeznaczenie zysku netto na pokrycie straty z pozostałej działalności niemedycznej nie zwiększy podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na to, że działalność ta ujęta jest w statucie ZOZ, jako „prowadzenie działalności gospodarczej”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Wnioskodawca jest osobą prawną i w związku z tym podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1b tej ustawy, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych zarówno z działalności statutowej jak i gospodarczej, za wyjątkiem dochodu z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podatnik, aby mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które jak wynika z zacytowanych powyżej przepisów ma charakter warunkowy, musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczyć.

Ważne jest to, iż dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania tego zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin. Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany.

Utrata zwolnienia następuje zatem wyłącznie w wypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie zostanie zużyty na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie, że dochód wskazany w zeznaniu podatkowym jako zwolniony (zadeklarowaniu woli o skorzystaniu ze zwolnienia) został faktycznie przeznaczony na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku.

Przeznaczenie dochodu na cele inne niż wymienione w art. 17 ust.1, skutkuje obowiązkiem obliczenia i zapłaty podatku w trybie art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z dyspozycją zawartą w tym przepisie, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłacają do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonali wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz treści postawionego pytania i stanowiska w sprawie wynika, że Jednostka, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia. Jednocześnie działalność statutowa Jednostki ma niejednolity charakter. Można ją podzielić na: działalność medyczną, która stanowi działalność w zakresie ochrony zdrowia oraz pozostałą działalność statutową (w tym także działalność gospodarczą). Ponadto w 2006 r. Szpital poniósł stratę z pozostałej działalności niemedycznej. Z działalności medycznej uzyskał natomiast wynik roczny „na poziomie zero”. Poza tym Wnioskodawca podkreśla, że osiągane dochody przeznacza na działalność statutową (medyczną i niemedyczną – w tym działalność gospodarczą).

Odnosząc niniejsze do omówionych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić, iż o możliwości zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu osiągniętego przez Szpital decyduje cel, na jaki przeznaczone zostaną te środki. W analizowanym przypadku, celem tym jest finansowanie działalności statutowej Szpitala. Ważne natomiast jest to, aby ten cel statutowy pokrywał się z celem preferowanym przez ustawodawcę (wskazanym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej). Nie ma przy tym znaczenia fakt, że w poprzednich latach podatkowych koszty działalności przewyższyły przychody z tytułu jej prowadzenia.

W związku z powyższym dochód zadeklarowany przez Szpital, jako korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, a następnie wydatkowany na cel inny niż wskazany w tym przepisie, należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku (rozliczenie zaliczki za miesiąc, w którym poniesiono dany wydatek).


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 – 561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj