Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1377/08-7/SM
z 16 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1377/08-7/SM
Data
2008.10.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
olej napędowy
olej opałowy
olej smarowy
skład podatkowy
statek
zwolnienie
zwolnienie z poboru akcyzy
zwolnienie z podatku akcyzowego
żegluga


Istota interpretacji
sprzedaż wymienionych przez Spółkę wyrobów (olejów napędowych, opałowych, smarowych) z obcego składu podatkowego będzie zwolniona z podatku akcyzowego



Wniosek ORD-IN 354 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2008 r. (data wpływu 18.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży na terytorium kraju wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 (CN 2710 19 81) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.07.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży na terytorium kraju wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 (CN 2710 19 81).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik prowadzi działalność w zakresie obrotu paliwami, zajmuje się dostarczaniem paliw dla statków w polskich portach. Podatnik zamierza przeprowadzić transakcję nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów napędowych lub olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi, a następnie ich odsprzedaży na statki, która przebiegałyby w następujący sposób:

  1. podatnik - jako uprawniony nabywca - nabywa wyrób akcyzowy zharmonizowany (paliwo) od podmiotu mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty (np. Niemcy), przy czym przejście tytułu własności wyrobu (sprzedaż) następuje przy wydaniu z unijnego składu podatkowego (na bazie I w określonym porcie unijnym);
  2. podatnik przemieszcza nabyty wyrób na krajowy skład podatkowy podmiotu trzeciego (np. Xxx Xxxxx);
  3. podatnik wyprowadza swój wyrób z krajowego składu do siebie jako uprawnionego nabywcy w celu dalszej odsprzedaży końcowym odbiorcom paliwa, którzy składają stosowne oświadczenie, że paliwo to zostanie zużyte na ich własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż dokonywana przez podatnika paliwa nabytego z unijnego składu podatkowego a następnie przemieszczonego w procedurze zawieszonej akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 1 ustawy do krajowego składu podatkowego osoby trzeciej i wyprowadzonego z tego składu przez podatnika jako uprawnionego nabywcę, na rzecz podmiotów posiadających jednostki pływające, którzy złożą oświadczenie, że nabywane wyroby (paliwo) zużyją na własne potrzeby do celów żeglugowych (zgodnie z wymogami wynikającymi z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego), będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia...

Zdaniem wnioskodawcy:

W dalszym zaś etapie omawianej transakcji zastosowanie będą miały przepisy § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 (uprawniony nabywca). Pomimo, że faktyczna sprzedaż z krajowego składu podatkowego nie nastąpi (przejście własności wyrobu na rzecz podatnika odbędzie się wcześniej na wyjściu ze składu unijnego), to jednak zdaniem podatnika tak samo należy traktować wyprowadzenie z krajowego składu. Ze względu na okoliczność, iż podatnik jest uprawnionym nabywcą, o którym mowa w § 8 ust. 3 pkt 2 i będzie on dokonywał dalszej sprzedaży na rzecz podmiotów posiadających jednostkę lub jednostki pływające, od których będzie odbierał oświadczenia, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem, sprzedaż ta będzie podlegała zwolnieniu od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 ze zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem” - zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oraz energię elektryczną wytwarzaną na pokładzie statku.

W myśl § 8 ust. 3 rozporządzenia - uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot dokonujący zakupu olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi, który:

  1. posiada jednostkę lub jednostki pływające i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub
  2. dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1, lub zużywa je na własne potrzeby do celów, o których mowa w ust. 1.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będzie dokonywać sprzedaży uprzednio nabytych wewnątrzwspólnotowo olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50, kod CN 2710 19 81, podmiotom posiadającym jednostki pływające, wykorzystującym je do celów żeglugi.

Zatem Spółka jest podmiotem określonym w ww. § 8 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia, tj. dokonującym odsprzedaży podmiotom, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia (posiadającym jednostki pływające). Podmioty te będą składać stosowne oświadczenie, że paliwo zostanie zużyte na ich własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem (tj. żeglugi). Uwzględniając powyższe, odsprzedawane wyroby będą zwolnione od podatku akcyzowego na podstawie ww. § 8 ust. 1 rozporządzenia.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika jednak, że Spółka ma zamiar wyprowadzać z usługowego składu podatkowego wyroby będące jej własnością. Trzeba wskazać, że w odniesieniu do podmiotu korzystającego ze składu podatkowego innego podmiotu (na podstawie umów prawa cywilnego) przepisy akcyzowe nie wprowadzają obowiązku posiadania statusu właściciela przechowywanych wyrobów. Tym samym sytuacja cywilnoprawna wyrobów akcyzowych zharmonizowanych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie ma wpływu na obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od tych wyrobów.

W kwestii zapłaty należnego podatku akcyzowego podkreślić należy, że istotą procedury zawieszenia poboru akcyzy jest umożliwienie podatnikom niepłacenia podatku od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, objętych powyższą procedurą, do czasu aż procedura ta ulegnie zakończeniu i nastąpi wprowadzenie wyrobów do obrotu, do szeroko rozumianej konsumpcji. Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego powstaje dopiero w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, bez względu na to, czy zakończenie tej procedury następuje zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, czy też z naruszeniem tych przepisów.

Podkreślenia wymaga przy tym fakt, iż zgodnie z zasadą jednokrotnego opodatkowania podatkiem akcyzowym, wyrażoną w art. 4 ust. 5 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Jeżeli do wyprowadzenia ze składu podatkowego dochodzi w ramach sprzedaży wyrobów akcyzowych przez ich właściciela, wówczas po stronie właściciela magazynowanych wyrobów akcyzowych obowiązek podatkowy powstaje w związku z ich sprzedażą, jeżeli kwota akcyzy nie zostanie określona lub zadeklarowana w należnej wysokości w związku z czynnością wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego. Zatem podmiot prowadzący skład podatkowy będzie podatnikiem podatku akcyzowego obok Spółki będącej właścicielem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (wobec której obowiązek podatkowy powstaje w związku ze sprzedażą tych wyrobów, w przypadku wyprowadzania ich ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy).

W związku z powyższym, Spółka będąc właścicielem wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym prowadzonym przez inny podmiot, będzie uprawniona do sprzedaży ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych ze względu na przeznaczenie.

Reasumując – Spółka dokonując opisanej we wniosku sprzedaży przedmiotowych wyrobów ze składu podatkowego będzie zwolniona od podatku akcyzowego na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj