Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1329/08-6/SM
z 21 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1329/08-6/SM
Data
2008.10.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Napoje alkoholowe --> Produkty pośrednie

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Napoje alkoholowe --> Napoje fermentowane


Słowa kluczowe
alkohol
klasyfikacja statystyczna
napoje alkoholowe
produkcja
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
produkowany przez Spółkę wyrób winiarski będzie zaliczony do win niemusujących w myśl ustawy o podatku akcyzowym



Wniosek ORD-IN 311 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.07.2008 r. (data wpływu 11.07.2008 r.), uzupełnionego w dniu 03.10.2008 r. na wezwanie z dnia 19.09.2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zaliczenia produkowanych wyrobów winiarskich do innych napojów fermentowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.07.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego od towarów i usług w zakresie zaliczenia produkowanych wyrobów winiarskich do innych napojów fermentowanych. W dniu 03.10.2008 r. wpłynęła odpowiedź na wezwanie nr IPPP1/443-1329/08-2/SM z dnia 19.09.2008 r. (doręczonego w dniu 23.09.2008 r.), a dniu 13.10.2008 r. dodatkowe wyjaśnienia do przedmiotowego wezwania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza produkować wyroby winiarskie zaliczane do napojów fermentowanych w rozumieniu przepisów akcyzowych. Produkcja ograniczy się do rozlewu (butelkowania) wina kupowanego w B. Cały alkohol zawarty w tym winie pochodzi z procesu fermentacji. Wino w ramach procesu produkcji jest dosładzane i poddawane aromatyzacji, w wyniku czego powstaje produkt aromatyzowany. Do aromatyzacji używa się jednego lub więcej, dozwolonych na podstawie przepisów o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia ziół aromatycznych, przypraw korzennych lub naturalnych i identycznych z naturalnymi substancji aromatycznych . Alkohol etylowy używany do rozcieńczania lub rozpuszczania aromatów stosowanych w przygotowaniu opisanych wyrobów winiarskich jest pochodzenia rolniczego i stosowany jest w ściśle określonych dawkach niezbędnych do rozcieńczenia lub rozpuszczenia aromatów. Z ww. odpowiedzi na wezwanie wynika, że wyrób został zaklasyfikowany jako wino gronowe aromatyzowane, kod CN 2205, kod PKWiU 15.95.10.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Skoro alkohol etylowy używany w warunkach określonych w art. 4 ust. 3 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1601/91 z dnia 10 czerwca 1991 r. ustanawiającego ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji win aromatyzowanych, aromatyzowanych napojów winopochodnych i aromatyzowanych koktajli winopodobnych (Dz.U. UE L. 91.149.1) w przygotowywaniu opisanego wyżej wyrobu winiarskiego w celu rozcieńczenia lub rozpuszczenia barwników, aromatów czy jakichkolwiek innych dodatków, nie może być uważany zgodnie z art. 8 ust. 4 zdanie 3 rozporządzenia za składnik wyrobu, to wyrób winiarski będzie zaliczany do innych napoi fermentowanych w rozumieniu ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), o ile zawartość alkoholu nie przekroczy 15%, gdyż w stanie faktycznym sprawy, ze względu na powołane wyżej przesłanki art. 8 ust. 4 zdanie 3 rozporządzenia, cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej. Czy taka ocena Wnioskodawcy jest prawidłowa...

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 70 ust. 1 pkt 1 ustawy napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są inne niemusujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.12 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 69, a także wyroby oznaczone symbolem PKWiU 15.94.10 i kodem CN 2206 00, o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2 % do 10% objętości oraz o rzeczywistej zawartości alkoholu powyżej 10 % objętości, lecz nie więcej niż 15 % objętości, pod warunkiem że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia alkohol etylowy używany do rozcieńczenia lub rozpuszczenia barwników, aromatów lub wszelkich innych dopuszczalnych dodatków stosowanych w przygotowywaniu omawianych produktów aromatyzowanych musi być pochodzenia rolnego i musi być stosowany w ściśle określonych dawkach niezbędnych do rozcieńczenia lub rozpuszczenia barwników, aromatów lub wszelkich innych dopuszczalnych dodatków, jednak zgodnie z art. 8 ust. 4 zdanie 3 rozporządzenia alkohol etylowy używany w przygotowywaniu tych produktów aromatyzowanych w celu rozcieńczenia lub rozpuszczenia barwników, aromatów czy jakichkolwiek innych dodatków, nie może być uważany za składnik tych produktów.

Uwzględniając powyższe, pomimo tego, że do rozcieńczenia lub rozpuszczenia barwników, aromatów lub wszelkich innych dopuszczalnych dodatków stosowanych w przygotowywaniu omawianych produktów aromatyzowanych został użyty alkohol etylowy pochodzenia rolniczego, gdy użyto go w ściśle określonych, niezbędnych dawkach nie powoduje zakwalifikowania takiego wyrobu winiarskiego do tzw. produktów pośrednich, gdy rzeczywista zawartość alkoholu w tym wyrobie nie przekracza 15% objętości i pochodzi on wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej, a stanowisko takie zaprezentował również w piśmie znak PA.IV-816/139/2004/1600 skierowanego do Krajowej Rady Winiarstwa i Miodosytnictwa Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego, Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego Ministerstwa Finansów.

Z dodatkowych wyjaśnień z dnia 07.10.2008 r. dotyczących przedmiotowego wezwania wynika, że na podstawie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich planowany produkt będzie klasyfikowany jako wyrób winiarski gronowy. Podana przez Spółkę nazwa „wino gronowe aromatyzowane” jest nazwą szczegółową. W związku z powyższym produkt będzie klasyfikowany zgodnie z zapisami art. 69 ust. 1 pkt 1) ustawy o podatku akcyzowym jako wino niemusujące.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl z art. 67 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” - do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się piwo, wino, napoje fermentowane, produkty pośrednie oraz alkohol etylowy.

Winem w rozumieniu art. 69 ust. 1 ustawy są:

  1. wino niemusujące - wszelkie wyroby oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.12 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 i 2205 o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2% do 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej, a także o rzeczywistej zawartości alkoholu od 15% do 18% objętości, pod warunkiem że wino takie nie zawiera żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej;
  2. wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i 2205 o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2% do 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej, znajdujące się w butelkach zamkniętych korkiem w kształcie grzybka, umocowanym za pomocą węzłów lub spinek, albo wykazujące nadciśnienie wynoszące co najmniej 3 bary, spowodowane obecnością dwutlenku węgla w roztworze.

Napojami fermentowanymi w rozumieniu art. 70 ust. 1 ustawy są:

  1. inne niemusujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.12 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 69, a także wyroby oznaczone symbolem PKWiU 15.94.10 i kodem CN 2206 00, o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2% do 10% objętości oraz o rzeczywistej zawartości alkoholu powyżej 10% objętości, lecz nie więcej niż 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej;
  2. inne musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i 2205, nieokreślone w art. 69, o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2% do 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej, znajdujące się w butelkach zamkniętych korkiem w kształcie grzybka, umocowanym za pomocą węzłów lub spinek, albo wykazujące nadciśnienie wynoszące co najmniej 3 bary, spowodowane obecnością dwutlenku węgla w roztworze.

Produktami pośrednimi w rozumieniu art. 71 ust. 1 ww. ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2% do 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 68-70.

Alkoholem etylowym w rozumieniu art. 72 ust. 1 ww. ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

Z przestawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka będzie produkować (tj. dokonywać rozlewu do butelek) wyrobów winiarskich kupowanych w Bułgarii. Cały alkohol zawarty w winie pochodzi z procesu fermentacji. Wino jest dosładzane i poddawane aromatyzacji. Alkohol etylowy używany do rozcieńczania lub rozpuszczania tych aromatów jest pochodzenia rolniczego i stosowany jest w ściśle określonych dawkach.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292 ze zm.) - wyrobami winiarskimi w rozumieniu ustawy są wyroby określone w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 1601/1991 z dnia 10 czerwca 1991 r. ustanawiającym ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji win aromatyzowanych, aromatyzowanych napojów winopochodnych i aromatyzowanych koktajli winopodobnych (Dz. Urz. WE L 149 z 14.06.1991, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 11, str. 286), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1601/1991", oraz w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina (Dz. Urz. WE L 179 z 14.07.1999, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 26, str. 25, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1493/1999".

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 3 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1601/91 z dnia 10 czerwca 1991 r. ustanawiającego ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji win aromatyzowanych, aromatyzowanych napojów winopochodnych i aromatyzowanych koktajli winopodobnych (Dz.U. UE L 149 z dnia 14 czerwca 1991 r., str. 1) – alkohol etylowy używany do rozcieńczenia lub rozpuszczenia barwników, aromatów lub wszelkich innych dopuszczalnych dodatków stosowanych w przygotowywaniu omawianych produktów aromatyzowanych musi być pochodzenia rolnego i musi być stosowany w ściśle określonych dawkach niezbędnych do rozcieńczenia lub rozpuszczenia barwników, aromatów lub wszelkich innych dopuszczalnych dodatków.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że powyższy warunek jest spełniony.

W myśl art. 8 ust. 4 zdanie trzecie przedmiotowego rozporządzenia - alkohol etylowy używany w przygotowywaniu napojów objętych niniejszym rozporządzeniem w celu rozcieńczenia lub rozpuszczenia barwników, aromatów czy jakichkolwiek innych dodatków, nie może być uważany za składnik.

Uwzględniając powyższy przepis należy uznać, że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi z fermentacji alkoholowej.

W odpowiedzi na wezwanie nr IPP1/443-1329/08-2/SM z dnia 19.09.2008 r. Spółka zakwalifikowała przedmiotowy wyrób jako: wino gronowe aromatyzowane, kod CN 2205, kod PKWiU 15.19.10.

Uwzględniając powyższe (z uwagi na fakt, że zawartość alkoholu nie przekracza 15%, cały alkohol pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej oraz ww. klasyfikację statystyczną) przedmiotowy wyrób będzie zaliczony zgodnie z art. 69 ust. 1 pkt 1 ustawy do win niemusujących.

W przedmiotowej interpretacji dokonano jedynie rozstrzygnięcia w zakresie zaliczenia wymienionych produktów (sklasyfikowanych do odpowiedniego grupowania PKWiU i CN przez Spółkę) do odpowiednich napojów alkoholowych w myśl ww. ustawy o podatku akcyzowym.

Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego .

Biorąc pod uwagę powyższe, organ nie dokonywał klasyfikacji statystycznej wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Podatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj