Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-493/08-2/MC
z 10 listopada 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-493/08-2/MC
Data
2008.11.10
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
promocja
reklama
reprezentacja
sklep
Istota interpretacji
Czy koszty ponoszone przez Spółkę związane z realizacją na rzecz Klientów świadczeń w ramach funkcjonującego w X systemu Gwarancji można uznać za koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN 719 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
W ramach polityki handlowej, Spółka podejmuje starania o umocnienie swojej pozycji wobec konkurencji. Mając powyższe na uwadze, Spółka wdrożyła działania mające na celu „przywiązanie” Klientów do swojej marki, budowanie wśród Klientów poczucia zadowolenia – nie tylko z towarów nabywanych w jej placówkach handlowych, lecz również dbanie o satysfakcję Klientów z poziomu profesjonalnej obsługi w trakcie pobytu Klientów w jej hipermarketach. Ww. działania realizowane są m.in. poprzez system tzw. gwarancji (dalej: Gwarancje), które na bieżąco są komunikowane do publicznej wiadomości klientów (np. na stronach internetowych Spółki, na tablicach w hipermarketach, ogłaszanie poprzez system nagłaśniający, itp.). Najważniejsze z ww. Gwarancji to:
Jak wynika z opisanych wyżej zasad Gwarancji, gdy wystąpią okoliczności określone dla danego rodzaju Gwarancji (np. upływ terminu do spożycia towaru, oczekiwanie przy kasie na obsługę przez okres dłuższy niż 5 minut, błędne naliczenie ceny na paragonie przy kasie, itp.), Spółka zobowiązuje się do realizacji na rzecz klienta świadczenia - w formie wypłaty kwoty pieniężnej (5 zł) lub (drobnego) świadczenia rzeczowego - upominku (w przypadku Gwarancji Prawidłowego Paragonu). W świetle powyższego stanu faktycznego Spółka jest zainteresowana uzyskaniem potwierdzenia odnośnie prawidłowości zaliczenia ww. kosztów związanych z realizacją Gwarancji na rzecz klientów do kosztów uzyskania przychodów Spółki.
Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone przez Spółkę koszty wynikające z realizacji na rzecz klientów świadczeń - w formie wypłaty kwoty pieniężnej (np. 5 zł) lub realizacji (drobnego) świadczenia rzeczowego (wydania upominku) w ramach funkcjonujących w niej Gwarancji spełniają definicję kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 z dnia 15 lutego 1992 r. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 tej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy (w tzw. negatywnym katalogu kosztów uzyskania przychodów). Analiza przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych skłania zatem do wskazania następujących elementów warunkujących uznanie określonego kosztu za koszty uzyskania przychodów:
Oznacza to, że podstawową przesłanką zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poszczególnych wydatków (w tym w ramach realizacji Gwarancji wdrożonych przez Spółkę, o których mowa w omawianym stanie faktycznym) jest możliwość wykazania związku pomiędzy tymi wydatkami, a źródłem przychodów uzyskiwanym przez Spółkę. Zgodnie z linią orzecznictwa i piśmiennictwa, koszty poniesione w celu uzyskania lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów to koszty, które zgodnie z zasadami logiki i racjonalności gospodarczej mogą doprowadzić do celu, jakim jest osiągnięcie przychodu lub też zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Istotne jest przy tym, aby istniały przesłanki wskazujące, iż przy ponoszeniu określonych kosztów podatnik mógł przypuszczać, iż osiągnięcie ww. „celu” jest realne, tzn. racjonalnie działający przedsiębiorca mógł w związku z nim spodziewać się z dużym prawdopodobieństwem wystąpienia przychodu, zachowania albo zabezpieczenia jego źródła. Powyższe rozumienie „celowości” zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów potwierdza również wybrane orzecznictwo (wydane wprawdzie w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., niemniej zachowującym aktualność również obecnie):
Należy zauważyć, iż dla kwalifikacji omawianych kosztów do kosztów uzyskania przychodów nie ma znaczenia końcowy rezultat, tzn. fakt, iż z uwagi np. na niepewność warunków prowadzenia działalności gospodarczej, do osiągnięcia przychodu mogłoby ostatecznie nie dojść (np. w sytuacji, gdyby wdrożony system Gwarancji nie doprowadziłby do wzrostu wolumenu obrotów handlowych, w efekcie przychodów podatkowych Spółki). Decydującym elementem w powyższym zakresie jest bowiem fakt, iż działania, w związku z którymi Spółka poniosła wydatki (koszty), miały na celu doprowadzenie do uzyskania przychodów lub zabezpieczenia czy zachowania źródła przychodów. Innymi słowy, jeśli w momencie poniesienia kosztów Spółka miała podstawy, by racjonalnie oczekiwać uzyskanie przychodów podatkowych lub zabezpieczenie albo zachowanie źródła przychodów, koszt taki spełnia definicję kosztów uzyskania przychodów, wskazaną w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Należy przy tym podkreślić, iż dla oceny, czy określone koszty zostały poniesione „w celu”, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ww. ustawy, nie ma znaczenia, czy koszty te wiążą się z przychodem podatkowym w sposób bezpośredni, czy też jest możliwe wskazanie konkretnego przychodu, uzyskanego dzięki poniesieniu tych kosztów, lecz koszty te wiążą się z całokształtem działalności gospodarczej podmiotu gospodarczego (stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodów podatkowych). Powyższe rozumienie potwierdza przykładowe orzecznictwo sądów administracyjnych:
Dla oceny prawidłowości stanowiska Spółki zaprezentowanego w niniejszym wniosku (tzn. wykazania celowości ponoszenia przez Spółkę kosztów związanych z realizacją Gwarancji), Spółka przedstawia poniżej szczegółowo charakterystykę działań podejmowanych przez Spółkę w ramach poszczególnych rodzajów Gwarancji. Spółka wskazuje, iż wdrożenie ww. Gwarancji wpisuje się w jej strategię handlową, w którą wpisują się m.in. działania promocyjne. W oparciu o wykładnię gramatyczną, pojęcie „promocja” oznacza „reklamowanie, upowszechnianie, protegowanie czegoś” (wg Słownika Języka Polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006). W literaturze przedmiotu zaś jako „promocja” określane są instrumenty oddziaływania danego przedsiębiorstwa na rynek, w szczególności pod ww. pojęciem rozumiana jest stosowna technika komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem, która ma przyczynić się do zwiększenia popytu na produkty oferowane przez przedsiębiorcę. Działania promocyjne można zatem w szczególności uznać za technikę komunikacji, za pośrednictwem której przekazywane są przez Spółkę „rynkowi” (Klientom) odpowiednie informacje. Przekazywanie zaś ww. informacji w ramach ww. technik komunikacyjnych (działań promocyjnych) ma na celu:
Należy wskazać, iż w ramach swojej działalności gospodarczej Spółka dąży do tego, aby nabywane przez klientów produkty były towarami zachowującymi odpowiedni termin ważności do spożycia/zużycia (skoro działalność Spółki koncentruje się na sprzedaży produktów spożywczych, w ocenie Spółki dbałość o „świeżość” towarów nabiera szczególnego znaczenia). Dlatego też, w ramach „Gwarancji Świeżości” Spółka komunikuje „rynkowi”, iż dbałość ze strony Spółki w powyższym zakresie jest kwestią zasadniczą. Niemniej, w sytuacji gdy klient „natrafi” w ofercie sprzedaży na produkt przeterminowany, Spółka - wyrażając pewnego rodzaju „przeprosiny”, iż nie zdołała wywiązać się z deklarowanych standardów - „rekompensuje” wówczas klientowi owe „negatywne doświadczenie” (wypłaca kwotę pieniężną w wysokości 5 zł). Ww. „rekompensata” ma na celu przekazanie klientom komunikatu, iż „przeterminowany” produkt w ofercie handlowej Spółki miał charakter sporadyczny, zaś zachowywanie odpowiedniego terminu spożycia jest jednym z zasadniczych standardów deklarowanych przez Spółkę. W odniesieniu zaś do „Gwarancji Sprawnej Obsługi”, celem Spółki jest generalnie zakomunikowanie „rynkowi” (klientom), iż wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, aby zakupy były dokonywane w sposób sprawny, bez zbędnego oczekiwania przy kasie (wymagały minimalnej ilości czasu). W sytuacji zaś gdy zdarzy się, iż Spółka nie sprostała zapewnieniom dotyczącej szybkiej obsługi, Spółka rekompensuje klientowi „negatywne doświadczenie” związane z oczekiwaniem przy kasie dłużej niż 5 minut (w sytuacji, gdy nie wszystkie stanowiska kas będą czynne). W powyższy sposób Spółka pragnie zapewnić klienta, iż szybka i sprawna obsługa należy do standardów działalności Spółki. Ponadto działanie to ma na celu wzmocnienie pozycji konkurencyjnej Spółki na wymagającym rynku hipermarketowym, gdzie kwestia długiego oczekiwania w kolejce ma dla klientów znaczenie priorytetowe. Wprowadzając natomiast „Gwarancję Prawidłowego Paragonu” celem Spółki jest zakomunikowanie „rynkowi” (klientom), iż Spółka przykłada wagę również do poprawności rozliczeń z klientami z tytułu dokonywanych zakupów (jest sprzedawcą rzetelnym i uczciwym). Na wypadek jednak, gdyby zdarzyła się pomyłka w rozliczeniu z klientem (w szczególności w paragonie zostałaby naliczona cena wyższa aniżeli widniejąca w oznaczeniu na produkcie lub przy półce z towarem), Spółka - obok zwrotu kwoty pobranej od klienta nienależnie - gwarantuje również realizację na rzecz klienta dodatkowego świadczenia rzeczowego (wydanie drobnego upominku o symbolicznej wartości). Spółka - nie mogąc zagwarantować całkowitej „nieomylności” w rozliczeniach z klientami, gwarantuje jednak, iż „wynagrodzi” klientowi konfrontację z ww. negatywnym zdarzeniem (pobraniem kwoty w wysokości wyższej od należnej). W powyższy sposób Spółka komunikuje, iż klient - zawsze - zasługuje na obsługę przy kasie rzetelną, uczciwą i nie obarczoną błędami. W odniesieniu zaś do „Gwarancji Najniższej Ceny” Spółka podejmuje działania mające na celu budowanie u klientów przekonania o tym, iż jest ona siecią handlową najbardziej korzystną dla klientów w szczególności pod względem poziomu cen. Wyrazem zapewnienia klientów o konkurencyjności Spółki jest jej gotowość do rekompensaty klientowi wyższych kosztów zakupów (wyższej ceny za towar) w przypadku towarów objętych ofertą specjalną, jeśli okaże się, iż konkurencyjne placówki handlowe (reagując na te działania promocyjne Spółki) oferują ten sam produkt w niższej cenie. Spółka tym samym komunikuje klientom, iż przywiązanie do niej jest na tyle cenne, iż „zasługuje” na rekompensatę w sytuacji, gdy klient mógł nabyć produkt u konkurencji po cenie niższej, jednak z ww. okazji nie skorzystał. Działanie to służy m.in. budowaniu poczucia „przywiązania” wśród klientów oraz wzmocnieniu wizerunku Spółki jako firmy rzetelnej, uczciwej i dbającej o swoich klientów. Poprzez powyższe Gwarancje, Spółka informuje także klientów, że te elementy zakupów, a wiec szybkość obsługi, świeżość towarów, prawidłowość oraz konkurencyjność cen są dla niej najważniejsze. A są one dla Spółki najważniejsze, bo właśnie tego oczekują od Spółki klienci, i w dużej mierze dlatego przychodzą do jej hipermarketów. W świetle powyższego, świadczenia realizowane przez Spółkę na rzecz klientów w ramach systemu Gwarancji mają zatem za zadanie „zademonstrować” (zakomunikować), iż Spółka stanowi sprzedawcę godnego zaufania, rzetelnego, uczciwego, odpowiedzialnego za podejmowane deklaracje i zobowiązania, wychodzącego naprzeciw oczekiwaniom i wymaganiom klientów. Wdrożony system Gwarancji jest narzędziem realizacji motta obowiązującego w Spółce: „Klient jest w Kauflandzie najważniejszy”, poprzez demonstrowanie wysokiej jakości towarów oferowanych przez Spółkę, jak również wysokiego standardu sprzedaży i obsługi. Działania te - w ocenie Spółki - wzmacniają jej pozycję konkurencyjną na rynku, wpływają na budowanie poczucia „przywiązania” wśród (dotychczasowych) klientów oraz budują jej pozytywny wizerunek - która oferując towary (o wysokiej jakości i konkurencyjnych cenach) - dba dodatkowo o wysoki standard warunków, w jakich Klienci mają realizować zakupy. Omawiane Gwarancje mają zatem kreować pozytywny wizerunek Spółki jako sprzedawcy dbającego o klientów, profesjonalnego, który - obok maksymalizacji obrotów handlowych - dąży jednocześnie do zapewnienia klientom komfortu i zadowolenia w ramach korzystania z sieci handlowej Spółki. Wdrożone Gwarancje mają zatem na celu dostarczyć klientom dodatkowych przesłanek, które mogłyby mieć wpływ na wybór hipermarketu Spółki (a nie placówki handlowej firmy konkurencyjnej), a w efekcie - budować w klientach przeświadczenia o zachowywaniu przez Spółkę najwyższych standardów obsługi oraz o tym, iż zakupy te warto realizować właśnie w jej hipermarketach (a nie u konkurencji). Z jednej strony działania te mogą mieć zatem wpływ na wywołanie u dotychczasowych klientów przeświadczenia, iż warto i wypada pozostać „lojalnym” wobec Spółki, a z drugiej strony - służą „przyciągnięciu” do niej nowych klientów. W świetle powyższego zatem, uzasadnienia dla ponoszenia omawianych kosztów należy upatrywać w dążeniu przez Spółkę do realizacji i zwiększania poziomu obrotów handlowych, a w efekcie - wolumenu przychodów podatkowych Spółki. Działania te wpisują się w działania promocyjne, które służą - jak wskazano powyżej - oddziaływaniu na „rynek” i motywowaniu go (klientów) do zwiększenia popytu na towary objęte ofertą sprzedażową Spółki. Z uwagi na fakt, iż za pomocą omawianych działań możliwa jest stymulacja popytu na oferowane produkty, w ocenie Spółki należy wskazać, iż przedmiotowe koszty stanowią z jej perspektywy koszty racjonalne i gospodarczo uzasadnione, a w efekcie - przyczyniają się do intensyfikacji zakupów dokonywanych przez klientów w jej placówkach handlowych, a przez to - do uzyskiwania przez nią przychodów podatkowych, jak również ich zachowywania czy zabezpieczania. Ponoszone przez Spółkę koszty w powyższym zakresie nie mogą zostać przyporządkowane do konkretnego przychodu, stanowią one bowiem koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami podatkowymi Spółki. Niemniej, ponoszenie przez Spółkę takich kosztów (innych niż bezpośrednio związanych z przychodami podatkowymi) jest bezsprzecznie związane z jej działalnością gospodarczą, jak również - co zostało wykazane powyżej - ponoszenie ich jest racjonalne i ekonomicznie uzasadnione (jako ukierunkowane na maksymalizację wolumenu obrotów Spółki). Niezależnie od powyższego, Spółka wskazuje, iż organizowanie działań promocyjnych jest szeroko stosowane przez podatników w praktyce gospodarczej. Z uwagi na fakt, iż działania promocyjne mogą przybierać zróżnicowane formy (m.in. mogą mieć formę zwrotów gotówkowych, darmowych produktów, upustów, obniżek cen, gwarancji, itp.), działania te znajdują zastosowanie w różnego typu akcjach promocyjnych. Zasadność zaliczenia kosztów ww. działań promocyjnych była wielokrotnie potwierdzana przez organy podatkowe. Przykładowo Spółka wskazuje na stanowisko Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z 26 września 2006 r., który wskazał, iż „(...) Akcje promocyjne pełnią funkcję motywacyjną, stymulującą do dokonywania większych zakupów. Należy podkreślić, że celem akcji promocyjnych było zwiększenie sprzedaży określonych produktów poprzez bezpośrednie oddziaływanie (motywowanie) odbiorców. (...) Z punktu widzenia podmiotu gospodarczego, wydatki te są racjonalne i całkowicie uzasadnione. Poniesienie bowiem wydatków na akcje promocyjne generuje dodatkowe przychody, których Spółka nie osiągnęłaby bez poniesienia tych wydatków” (nr ZD/4061-193/07). Mając na uwadze, iż w analizowanym stanie faktycznym koszty ponoszone przez Spółkę w ramach systemu Gwarancji również służą realizacji ww. celów motywujących i stymulujących klientów do dokonywania zakupów, do pozostania „lojalnym” wobec Spółki przy wyborze miejsca zakupów, stanowisko ww. organu odnieść można również do analizowanej sprawy (będącej przedmiotem niniejszego wniosku). Spółka dodatkowo wskazuje, iż koszty ponoszone w ramach Gwarancji nie stanowią kosztów reprezentacji, które to koszty podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Reprezentacja ma co do zasady związek z wytwornością, okazałością, realizacją świadczeń „ponadstandardowych” w oparciu o definicję słownikową zawartą w Słowniku Języka Polskiego, PWN, Warszawa 1981 reprezentacja oznacza „okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”. Tymczasem świadczenia realizowane przez Spółkę na rzecz klientów mają charakter symboliczny (kwota pieniężna nie przekracza 5 zł, zaś świadczenie rzeczowe jest upominkiem o porównywalnej wartości), ponadto, wynikają z podjętych przez Spółkę zobowiązań (w ramach wdrożonych Gwarancji), mających przede wszystkim na celu zrekompensować klientom „niedociągnięcia” z jej strony (o charakterze sporadycznym) w standardach sprzedaży przez nią reprezentowanych. Przedmiotowe świadczenia służą zatem budowaniu więzi z klientem, wywoływaniu u klienta poczucia sympatii i przywiązania do marki Spółki, aniżeli demonstracji w stosunku do klienta przez Spółkę jakiejkolwiek wytworności i okazałości. Mając na uwadze powyższe argumenty, Spółka stoi na stanowisku, iż postępowanie - polegające na zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów - przedmiotowych kosztów, związanych z realizacją na rzecz klientów Gwarancji, należy uznać za prawidłowe.
Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla poszczególnych jej wspólników. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby prawne. Wniosek natomiast złożyła Spółka, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy. Mając powyższe na uwadze informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez wszystkich wspólników możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i 14f ustawy Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby prawne – wspólników.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.