Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-123/12-2/TW
z 6 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków prowadzenia składu podatkowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków prowadzenia składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka lub Przedsiębiorstwo) od października 2007 r. prowadzi skład podatkowy magazynowy. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmuje oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99.

W kwietniu 2011 r. dostawca olejów firma Y zmienił kod CN na produkty z grupy A.

Do marca 2011 r. A1 i A2 oznaczone były kodem CN 2710 19 83 (oleje i płyny hydrauliczne), a od kwietnia 2011 r. ww. produkty oznaczone są kodem CN 2710 19 45 (olej napędowy o kodach 2710 19 41-2710 19 49). Przeznaczenie/zastosowanie ww. produktów nie zmieniło się - dalej są to oleje hydrauliczne o wysokim wskaźniku lepkości (A) do zastosowania w układach hydraulicznych.

Nie zmieniły się również opakowania w jakich dostarczany jest A, są to tylko opakowania o pojemności 20 litrów i 208 litrów. Warunkiem nabycia od dostawcy, firmy Y, olejów z grupy A jest rozszerzenie posiadanego zezwolenia na prowadzenie składu o wyroby energetyczne - olej napędowy o kodach 2710 19 41 - 2710 19 45.

Dodatkowym warunkiem ustawowym (zgodnie z art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym) otrzymania pozwolenia na magazynowanie oleju napędowego (w tym również produktów o kodzie CN 2710 19 45) jest posiadanie powierzchni magazynowej o pojemności 5.000 metrów sześciennych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy aby rozszerzyć pozwolenie na prowadzenie składu podatkowego o pozwolenie na magazynowanie produktów o kodzie CN 2710 19 45 - pod jakim jest sklasyfikowany interesujący Spółkę produkt A, który dostarczany jest do składu podatkowego tylko w opakowaniach fabrycznych 20 litrów i 208 litrów - Przedsiębiorstwo musi posiadać zbiorniki o pojemności 5000 metrów sześciennych w składzie podatkowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, żeby rozszerzyć pozwolenie na skład podatkowy o możliwość magazynowania produktów o kodzie CN 2710 19 45 pod jakim jest sklasyfikowany interesujący Spółkę produkt, nie musi ona posiadać zbiorników o pojemności 5000 metrów sześciennych.

Zgodnie z art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy, dla wyrobów energetycznych, z wyłączeniem olejów smarowych i gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów, musi wynosić co najmniej 5000 metrów sześciennych.

Pojemność magazynowa składu podatkowego, na który Przedsiębiorstwo ma pozwolenie jest większa niż 5000 metrów sześciennych a produkty, których dotyczy wniosek o interpretację, dostarczane są do składu podatkowego już konfekcjonowane, gotowe do sprzedaży tylko w opakowaniach o pojemności 20 litrów i 208 litrów. W czasie magazynowania nie następuje zmiana opakowań, produkty są sprzedawane w oryginalnych fabrycznych opakowaniach, takich jak zostały dostarczone do składu przez Dostawcę.

W związku z powyższym Przedsiębiorstwo spełnia warunek zamieszczony w art. 48 ust. 3 pkt 3 dotyczący zapewnienia dla tych produktów powierzchni magazynowej na poziomie 5000 metrów sześciennych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W świetle art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia warunki prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, iż Przedsiębiorstwo od października 2007 r. prowadzi skład podatkowy magazynowy. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmuje oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99.

W kwietniu 2011 r. dostawca olejów zmienił kod CN na produkty z grupy A - do marca 2011 r. oznaczone były kodem CN 2710 19 83 (oleje i płyny hydrauliczne) od kwietnia 2011 r. ww. produkty oznaczone są kodem CN 2710 19 45 (olej napędowy o kodach 2710 19 41 - 2710 19 49).

Przede wszystkim wyjaśnić należy, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Zauważyć przy tym należy, iż w świetle art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy, w przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla wyrobów energetycznych, z wyłączeniem olejów smarowych i gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 5 000 metrów sześciennych.

W świetle art. 48 ust. 6 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe może w tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5.

Prawodawca zezwala zatem podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy typu „producenckiego” na magazynowanie i przeładowywanie wyrobów akcyzowych objętych zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowanych przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w art. 48 ust. 3 pkt 1-5 ustawy.

Natomiast zgodnie z cyt. powyżej art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, dla wyrobów energetycznych - z wyłączeniem olejów smarowych i gazu - jest pojemność magazynowa dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 5 000 metrów sześciennych.

Zatem nabywanie innych wyrobów akcyzowych niż oleje smarowe (wyroby posiadające różny kod CN na gruncie podatku akcyzowego są odmiennymi wyrobami akcyzowym) nie jest objęte udzielonym pozwoleniem na prowadzenia składu podatkowego i zwolnieniem z wymogu ww. pojemności magazynowej.

Dla wyrobów energetycznych, tj. olejów napędowych w opakowaniach 20 i 208 litrowych o kodzie CN 2710 19 45 - zgodnie z uregulowaniem art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy - wymagane jest więc spełnienie dodatkowego warunku dotyczącego pojemności magazynowej dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 5 000 metrów sześciennych.

Przy czym wskazane w ww. przepisie pojęcie „pojemności magazynowej” nie jest równoznaczne np. z pojemnością użytkową składu podatkowego, gdyż pojęcia te dotyczą różnych kwestii. Prawodawca w ww. przepisie wskazuje na metry sześcienne (co oznacza określoną objętość magazynową np. dla wyrobów energetycznych), natomiast powierzchnię użytkową - która może zapewnić magazynowanie nabywanych wyrobów energetycznych w opakowaniach 20 i 208 litrowych - określa się w metrach kwadratowych i dotyczy wyłącznie powierzchni określonej np. w zezwoleniu na prowadzenie składu podatkowego.

Stąd też stwierdzić należy, iż zwrot „pojemność magazynowa” oznacza określoną objętość magazynu, w której przechowuje się m.in. wyroby energetyczne.

Reasumując, warunkiem magazynowania wyrobów energetycznych o kodzie CN 2710 19 45 jest zapewnienie przez Zainteresowanego pojemności magazynowej, co najmniej w wysokości 5 000 metrów sześciennych (art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj