Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1159/08-4/IK
z 23 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1159/08-4/IK
Data
2008.10.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
zwolnienie


Istota interpretacji
Stawka podatku od towarów i usług dla usług komercyjnych.



Wniosek ORD-IN 462 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09.07.2008r. (data wpływu 21 lipca 2008r.), uzupełniony pismem z dnia 09.10.2008r. (data wpływu 15 października 2008r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką (zwolnioną) usług wykonywanych przez Spółkę -jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką (zwolnioną) usług wykonywanych przez Spółkę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Działalność Spółki będzie polegała na reprezentowaniu artystów wykonawców wobec osób trzecich na podstawie zawartych umów bezpośrednio z artystami lub agencjami, które ich reprezentują, a w szczególności na

  1. zarządzaniu majątkowymi prawami autorskimi artystów na wszelkich polach eksploatacji,
  2. zapewnianiu udziału artystów na koncertach, eventach i podobnych imprezach artystycznych, telewizyjnych.

W dniu 29.09.2008r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pismem nr IP-PP2-443-1159/08-2/IK z dnia 26.09.2008r. (brak potwierdzenia odbioru) - wezwał Spółkę do złożenia dokumentu potwierdzającego upoważnienie dla osoby, która podpisała przedmiotowy wniosek do reprezentowania Spółki, tj. pełnomocnictwa udzielonego przez osoby działające w jej imieniu wraz z opłatą skarbową albo innego dokumentu z którego wynika umocowanie osoby do samodzielnego działania w imieniu Spółki. Ponadto tut. organ wezwał Spółkę do uzupełnienia opisu stanu faktycznego w przedmiotowym wniosku, poprzez określenie klasyfikacji PKWiU (Polska Klasyfikacji Wyrobów i Usług) dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Pismem z dnia 09.10.2008r. (data wpływu 15 października 2008r.) Spółka wyjaśniła, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi tzw. impresariat artystyczny, sklasyfikowane są – wg PKWiU 74.87.17-00.00 - Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane Ponadto Strona przedłożyła nowy wniosek z podpisami osób upoważnionych do podpisania wniosku.

Ze względu na brak potwierdzenia odbioru powyższego wezwania przesłane przez Spółkę uzupełnienie traktuje się jako wykonane w terminie tj. w ciągu 7 dni od otrzymania niniejszego wezwania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wymienione wyżej usługi będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, poz. 11 obniżoną stawką (zwolnioną)...

Zdaniem Wnioskodawcy wymienione wyżej usługi można zakwalifikować jako („usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych”), wymienione w poz. 11 załącznika nr 4 w związku z czym mogą korzystać ze stawki zwolnionej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

Jak stanowi art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Zgodnie z załącznikiem Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, w wykazie usług zwolnionych od podatku, stawkę zwolnioną stosuje się m.in. dla towarów lub usług, pod poz. 11 sklasyfikowanych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług PKWiU ex 92.

Są to usługi:

  • usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11,22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innychnośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
6) działalności agencji informacyjnych,
7) usług wydawniczych,
8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że usługi wykonywane przez Spółkę zaklasyfikowane są zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług do grupy 74.87.17-00.00 – jako Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że sklasyfikowane usługi PKWiU 74.87.17-00.00 nie mieszczą się w poz. 11, załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług i nie mieszczą się w grupowaniu ex 92. Tak więc wymienione przez Wnioskodawcę usługi nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj