Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-575/12-4/MR
z 6 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 1 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 16 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Wniosek uzupełniono w dniu 16 sierpnia 2012 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, zredagowanie pytania podatkowego oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie w odniesieniu do tego pytania, a także o podpis drugiej osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Klub (...) (dalej Klub (...)) ubiega się o przyznanie pomocy w formie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Pomoc dotyczyć ma refundacji operacji zatytułowanej „(...)”.

W trakcie realizacji powyżej wspomnianej operacji Klub (...) będzie ponosić koszty w cenie brutto zawierającej podatek od towarów i usług – VAT. Z dotacji mogą zostać pokryte ceny netto. Pokrycie z dotacji podatku od towarów i usług VAT, jest możliwe tylko wówczas, gdy zostanie on uznany za koszt kwalifikowalny.

VAT jest kosztem kwalifikowalnym tylko wówczas, gdy niemożliwe jest odzyskanie kwoty VAT, zapłaconego w cenach brutto.

Wydatki poniesione w związku z planowaną inwestycją mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a faktury nabycia towarów i usług związanych z planowaną inwestycją wystawiane będą na Wnioskodawcę. Ponadto, Klub (...) nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Celem działania Klubu jest organizowanie i propagowanie sportów wodnych i rekreacji na wodzie, szczególnie żeglarstwa regatowego i turystycznego oraz rozwijanie świadomości proekologicznej ze szczególnym uwzględnieniem ekosystemów wodnych (mórz, jezior, rzek) a także czynne uczestnictwo w działaniach na rzecz ochrony naturalnego środowiska wodnego.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Klub (...) zajmuje się organizowaniem i propagowaniem sportów wodnych i rekreacji na wodzie szczególnie żeglarstwa regatowego i turystycznego. Do KRS został wpisany w 2002 r., jednak działalność statutową prowadzi przez wiele lat. Stowarzyszenie nie było i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT. Statut Klubu nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z nieprowadzeniem działalności gospodarczej. Dochodami Klubu są składki członkowskie oraz dotacja z Urzędu Miejskiego, które środki w 100% wydatkowane były na bieżącą działalność statutową Klubu.

W związku z uruchomieniem programu pn. „Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 -2013”, Klub złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. „(...)”.

Realizacja projektu nie spowoduje, że Klub stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakup kajaków w wyniku realizacji operacji nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego, a kajaki będą wypożyczane w wysokości 5 zł za godz., co związane będzie tylko i wyłącznie z pokryciem kosztów utrzymania, konserwacji i przechowywania, a członkowie Klubu mają wypożyczane kajaki nieodpłatnie, a to nie spowoduje konieczności zarejestrowania działalności gospodarczej. Klub nie jest podatnikiem podatku VAT, a zatem zakupione towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

Czy w związku z przytoczonym opisem sprawy Klub (...) będzie miał prawo do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)”, a ponadto, czy możliwe jest uznanie podatku VAT za koszt kwalifikowany i zakwalilfikowanie go do wsparcia unijnego w ramach realizacji projektu „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW 2007-2013” tytuł operacji „(...)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, z samej istoty rzeczy wypłacona dotacja jest refundacją kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu. Owe koszty nazwane kosztami kwalifikowanymi - czyli wydatki bezpośrednio poniesione przez beneficjenta w cenach netto potwierdzone zostaną fakturą VAT. Wydatki powyższe są zawsze kosztami w cenach netto. Oznacza to, że podmiotom które są płatnikami VAT, ten podatek nie kwalifikuje się do refundacji. W sytuacji kiedy podmiot nie jest płatnikiem VAT można owe koszty zakwalifikować do wsparcia unijnego.

Podmiot, który składa zapotrzebowanie na dofinansowanie realizacji swojego projektu na formularzu wniosku oraz w biznes planie wskazuje dokładnie wydatki, jakie zamierza ponieść. Koszty te muszą znajdować się w obszarze wydatków kwalifikowanych do współfinansowania z danego programu.

Zatem należy uznać, że dany wydatek jest kosztem kwalifikowanym kiedy:

  • jest to wydatek, który jest opisany w wytycznych do danego programu,
  • jest to koszt konieczny do realizacji danego projektu,
  • został on faktycznie poniesiony w czasie, kiedy dany projekt jest realizowany,
  • jest udokumentowany w sposób aby można było go dokładnie zidentyfikować.

Zasadnicze znaczenie w zakresie uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany ma status beneficjenta pomocy unijnej. Zdaniem Klubu, niemożliwe jest odzyskanie podatku VAT zapłaconego w cenach brutto nabywanych w związku z realizacją ww. projektu materiałów i usług, gdyż Klub (...) nie jest podatnikiem podatku VAT natomiast możliwe jest uznanie podatku VAT za koszt kwalifikowany i zakwalifikowanie go do wsparcia unijnego.

Stowarzyszenie nie było i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT. Statut Klubu nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z nieprowadzeniem działalności gospodarczej. Dochodami Klubu są składki członkowskie oraz dotacja z Urzędu Miejskiego, które to środki w 100% wydatkowane były na bieżącą działalność statutową Klubu.

Realizacja projektu nie spowoduje, że Klub stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakup kajaków w wyniku realizacji operacji nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego, oraz nie będzie konieczności zarejestrowania działalności gospodarczej. Klub nie jest podatnikiem podatku VAT, a zatem zakupione towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie wskazać także należy, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei, stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 5 ustawy, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…).

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać należy, iż definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług, jest znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.), czy też w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.). W konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Status podatnika VAT nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu wymienionych przepisów. W szczególności nie ma znaczenia fakt dokonania rejestracji działalności gospodarczej, czy też rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wskazać również należy, iż dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Z opisu sprawy wynika, iż Klub (...) ubiega się o przyznanie pomocy w formie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Pomoc dotyczyć ma refundacji operacji zatytułowanej „(...)” W trakcie realizacji powyżej operacji Klub (...) będzie ponosić koszty w cenie brutto zawierającej podatek VAT. Wydatki poniesione w związku z planowaną inwestycją mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a faktury nabycia towarów i usług związanych z planowaną inwestycją wystawiane będą na Wnioskodawcę. Celem działania Klubu jest organizowanie i propagowanie sportów wodnych i rekreacji na wodzie, szczególnie żeglarstwa regatowego i turystycznego oraz rozwijanie świadomości proekologicznej ze szczególnym uwzględnieniem ekosystemów wodnych (mórz, jezior, rzek) a także czynne uczestnictwo w działaniach na rzecz ochrony naturalnego środowiska wodnego. Klub (...) został wpisany do KRS w 2002 r., jednak działalność statutową prowadzi przez wiele lat. Stowarzyszenie nie było i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT. Statut Klubu nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z nie prowadzeniem działalności gospodarczej. Dochodami Klubu są składki członkowskie oraz dotacja z Urzędu Miejskiego, które to środki w 100% wydatkowane były na bieżącą działalność statutową Klubu. Zakupione w ramach projektu kajaki będą wypożyczane w wysokości 5 zł za godz., co związane będzie tylko i wyłącznie z pokryciem kosztów utrzymania, konserwacji i przechowywania, a członkowie Klubu mają wypożyczane kajaki nieodpłatnie. Jak wskazał Wnioskodawca zakupione towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Jednak, jak wynika z opisu sprawy zakupione w ramach projektu kajaki będą także przedmiotem odpłatnego wynajmu, tj. będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego z momentem przekroczenia wartości 150.000 zł ze sprzedaży opodatkowanej, o ile nie korzysta ona ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 2 ustawy, Wnioskodawca utraci zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 113 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z przywołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, tym samym towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, będącego przedmiotem pytania.

W zakresie realizowanego projektu, Klub (...) nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Klub (...) nie będzie miał możliwości odliczenia, ani odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(...)”, o ile w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie zajdą okoliczności wskazane w cyt. przepisie art. 113 ustawy o VAT.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj