Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-481/08-3/ŁM
z 3 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-481/08-3/ŁM
Data
2008.11.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych


Słowa kluczowe
aport
gmina
koszt
koszty uzyskania przychodów
mienie
odpisy amortyzacyjne
przedsiębiorstwa komunalne
przekształcanie
przekształcanie podmiotów
samorząd terytorialny
spółka kapitałowa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
środek trwały
wartość początkowa
wartość początkowa środka trwałego
wartość rynkowa
wkłady niepieniężne
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Czy do kosztów uzyskania przychodów można będzie zaliczyć odpisy amortyzacyjne od środków trwałych przekazanych przez zakład budżetowy do Gminy, które w przyszłości (po zakończeniu umowy dzierżawy) zostaną wniesione aportem do Spółki?



Wniosek ORD-IN 638 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2008 r. (data wpływu 04.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych. w zakresie amortyzacji podatkowej środków trwałych wniesionych aportem do Spółki – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 04 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • amortyzacji podatkowej środków trwałych stanowiących mienie przekształconego zakładu budżetowego,
  • amortyzacji podatkowej środków trwałych wniesionych aportem do Spółki.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Rada Miejska uchwałą nr (…) z dnia 17 maja 2007 r. zmienioną uchwałą nr (…) z dnia 25 października 2007 r. postanowiła o likwidacji z dniem 31.12.2007 r. zakładu budżetowego o nazwie Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w celu przekształcenia w jednoosobową spółkę Gminy, pod nazwą X Spółka z ograniczona odpowiedzialnością. Na mocy wskazanej uchwały, część składników mienia zlikwidowanego zakładu budżetowego stała się mieniem Spółki. Gmina pokryła udziały w kapitale zakładowym tą częścią mienia przekształconego zakładu budżetowego, która wskazana została w załączniku nr 1 do umowy Spółki.

W związku z wygaszeniem trwałego zarządu, część mienia zakładu budżetowego (nieruchomości, tj. budynki, budowle i inne środki trwałe z nimi związane, np. kotły, pompy, sprężarki, nagłośnienie, klimatyzatory, sauna) została przekazana do Gminy. W chwili obecnej, Spółka prowadzi działalność z wykorzystaniem tego mienia na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Gminą. Gmina rozważa możliwość zwiększenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie aportem pozostałej części mienia po zlikwidowanym zakładzie budżetowym. Zakład budżetowy, budowę i zakup środków trwałych finansował z dotacji otrzymywanych z Gminy. Grunty stanowiły własność Gminy i oddane były Miejskiemu Ośrodkowi Sportu w trwały zarząd.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć odpisy amortyzacyjne od środków trwałych wskazanych w załączniku nr 1 do umowy Spółki...
  2. Czy do kosztów uzyskania przychodów można będzie zaliczyć odpisy amortyzacyjne od środków trwałych przekazanych przez zakład budżetowy do Gminy, które w przyszłości (po zakończeniu umowy dzierżawy) zostaną wniesione aportem do Spółki...


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest następujące.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość początkową składników majątku przekazanego wcześniej przez zakład budżetowy do Gminy, który w przyszłości może być wniesiony aportem do Spółki, należy ustalić na podstawie wyceny rzeczoznawcy. Odpisy amortyzacyjne od tej części majątku będą stanowiły w Spółce koszty uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej pytania nr 2, w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 - 14, uważa się - w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, a także udziału w spółdzielni - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Powyższa regulacja normuje sytuację nabycia w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) majątku niestanowiącego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Z treści tego przepisu wynika, że ustalona przez podatnika na dzień wniesienia wkładu, wartość poszczególnych składników majątku nie może być wyższa od ich wartości rynkowej.


Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 16g ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych postanowiono, że ustalona przez podatnika wartość początkowa składników majątku stanowiących aport podlega ocenie z punktu widzenia kryteriów określonych w art. 14 tej ustawy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (jednoosobowa spółka Gminy) powstał w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego. Część mienia tegoż zakładu, w związku z wygaszeniem trwałego zarządu, została przekazana do Gminy i obecnie jest użytkowana przez Wnioskodawcę na podstawie umowy dzierżawy. Jednakże Gmina rozważa możliwość zwiększenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie tych środków trwałych w postaci wkładu niepieniężnego.

W związku z powyższym, wartość początkową wskazanych w zdarzeniu przyszłym środków trwałych, które zostaną wniesione w postaci aportu do Spółki, stanowić będzie – stosownie do art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – ich wartość określona na dzień wniesienia wkładu, nie wyższa jednak od wartości rynkowej.


Od ustalonej w powyższy sposób wartości początkowej, odpisy amortyzacyjne – w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – stanowić będą w Spółce koszty uzyskania przychodów.


Powyższej interpretacji udzielono na podstawie zdarzenia przyszłego opisanego w złożonym wniosku z dnia 30 lipca 2008 r. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie informuje się, iż w zakresie stanu faktycznego dotyczącego pytania nr 1, została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 03 listopada 2008 r. nr ILPB3/423-481/08-2/ŁM.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj