Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-481/08-2/ŁM
z 3 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-481/08-2/ŁM
Data
2008.11.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Zasady szczegółowe dokonywania odpisów amortyzacyjnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych


Słowa kluczowe
dotacja
gmina
koszt
mienie
następstwo prawne
obowiązek
odpisy amortyzacyjne
osobowość prawna
osoby prawne
prawa
przedsiębiorstwa komunalne
przejęcie
przekształcanie
przekształcanie podmiotów
samorząd terytorialny
spółka kapitałowa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
środek trwały
wartość początkowa
wartość początkowa środka trwałego
wyłączenie z kosztów
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć odpisy amortyzacyjne od środków trwałych wskazanych w załączniku nr 1 do umowy Spółki?



Wniosek ORD-IN 638 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2008 r. (data wpływu 04.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji podatkowej środków trwałych stanowiących mienie przekształconego zakładu budżetowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 04 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • amortyzacji podatkowej środków trwałych stanowiących mienie przekształconego zakładu budżetowego,
  • amortyzacji podatkowej środków trwałych wniesionych aportem do Spółki.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Rada Miejska uchwałą nr (…) z dnia 17 maja 2007 r. zmienioną uchwałą nr (…) z dnia 25 października 2007 r. postanowiła o likwidacji z dniem 31.12.2007 r. zakładu budżetowego o nazwie Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w celu przekształcenia w jednoosobową spółkę Gminy, pod nazwą X Spółka z ograniczona odpowiedzialnością. Na mocy wskazanej uchwały, część składników mienia zlikwidowanego zakładu budżetowego stała się mieniem Spółki. Gmina pokryła udziały w kapitale zakładowym tą częścią mienia przekształconego zakładu budżetowego, która wskazana została w załączniku nr 1 do umowy Spółki.

W związku z wygaszeniem trwałego zarządu, część mienia zakładu budżetowego (nieruchomości, tj. budynki, budowle i inne środki trwałe z nimi związane, np. kotły, pompy, sprężarki, nagłośnienie, klimatyzatory, sauna) została przekazana do Gminy. W chwili obecnej, Spółka prowadzi działalność z wykorzystaniem tego mienia na podstawie umowy dzierżawy zawartej z Gminą. Gmina rozważa możliwość zwiększenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie aportem pozostałej części mienia po zlikwidowanym zakładzie budżetowym. Zakład budżetowy, budowę i zakup środków trwałych finansował z dotacji otrzymywanych z Gminy. Grunty stanowiły własność Gminy i oddane były Miejskiemu Ośrodkowi Sportu w trwały zarząd.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć odpisy amortyzacyjne od środków trwałych wskazanych w załączniku nr 1 do umowy Spółki...
  2. Czy do kosztów uzyskania przychodów można będzie zaliczyć odpisy amortyzacyjne od środków trwałych przekazanych przez zakład budżetowy do Gminy, które w przyszłości (po zakończeniu umowy dzierżawy) zostaną wniesione aportem do Spółki...


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest następujące.

W myśl § 2 aktu założycielskiego, Spółka przejęła zadania zakładu budżetowego i wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z jego działalnością. Nastąpiła sukcesja praw i obowiązków podatkowych. Zgodnie z art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość początkową składników majątku wniesionego do spółki, należy ustalić w wysokości początkowej określonej w ewidencji zakładu budżetowego i kontynuować dotychczasowe metody amortyzacji. Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław – Fabryczna w postanowieniu z dnia 16.07.2007 r. uznał stanowisko podatnika w tej sprawie za prawidłowe. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakładzie budżetowym odpisy amortyzacyjne nie były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ finansowane były z dotacji, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W Spółce odpisy amortyzacyjne od środków trwałych wskazanych w załączniku nr 1 do umowy Spółki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej pytania nr 1, w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Na podstawie art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. Przepis ust. 9 ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia, podziału albo połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku wydzielenia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego (art. 16g ust. 18 ww. ustawy).

Ponadto zgodnie z art. 16h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2 - 7.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Rada Miejska podjęła uchwałę o likwidacji zakładu budżetowego (Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji) w celu przekształcenia go w jednoosobową spółkę Gminy (Wnioskodawcę). W związku z tym przekształceniem, część mienia zlikwidowanego zakładu budżetowego stała się mieniem Wnioskodawcy, w zamian za co Gmina otrzymała udziały w jego kapitale zakładowym.

Zakład budżetowy jest formą organizacyjną prowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego gospodarki komunalnej (art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej – Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspakajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, np. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powoływać, likwidować lub przekształcać komunalne zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy - Prawo budżetowe.

Kwestię tzw. sukcesji prawnej, tj. sytuacji, w której dany podmiot (podatnik) korzysta z praw nabytych przez inny podmiot (innego podatnika) regulują przepisy działu III rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Zatem należy sprawdzić, czy każde prawo, które przysługiwałoby danemu podmiotowi (podatnikowi) przysługuje – na podstawie przepisów o sukcesji prawnej – innemu podmiotowi (podatnikowi), będącemu tzw. „następcą prawnym” tego pierwszego podmiotu (podatnika).

W przypadku przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego zastosowanie znajdzie art. 93b ustawy – Ordynacja podatkowa, który stanowi, iż przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych. W myśl tej regulacji, spółka (Wnioskodawca) powstała w wyniku przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego (Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji) wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanego zakładu.

W związku z powyższym, Spółka, na dzień uzyskania osobowości prawnej, powinna – w myśl art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - ustalić wartość początkową środków trwałych przejętych w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego na podstawie wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przekształcanego podmiotu. Wnioskodawca winien również dokonywać odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem ich dotychczasowej wysokości oraz kontynuować przyjętą przez poprzednika prawnego metodę amortyzacji (art. 16h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ponadto z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż przejęte przez Nią środki trwałe sfinansowane zostały z dotacji otrzymanych przez przekształcany zakład budżetowy z Gminy, w związku z czym odpisy amortyzacyjne nie stanowiły w przekształconym zakładzie kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a - 16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Reasumując powyższe wyjaśnienia, stwierdza się, iż w Spółce będącej następcą prawnym przekształcanego zakładu budżetowego, odpisy amortyzacyjne od przejętych w wyniku przekształcenia środków trwałych, które sfinansowane zostały dotacją, nie będą stanowić – stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - kosztów uzyskania przychodów.


Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego opisanego w złożonym wniosku z dnia 30 lipca 2008 r. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie informuje się, iż w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego pytania nr 2, została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 03 listopada 2008 r. nr ILPB3/423-481/08-3/ŁM.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj