Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1020/12/EJ
z 29 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2012r. (data wpływu 24 września 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2012r. (data wpływu 23 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia (odzyskania) podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia (odzyskania) podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2012r. (data wpływu 23 listopada 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie w ramach Działania 2.2 „Rozwój elektronicznych usług publicznych” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wniosek dotyczy wdrożenia e-usług publicznych w Szpitalu w związku z wykonywaniem świadczeń medycznych. Zakres rzeczowy zadania stanowi załącznik do wniosku. Wnioskodawca będzie właścicielem produktów i rezultatów wymienionego projektu. Wnioskodawca uzyskuje przychody przede wszystkim z działalności medycznej finansowanej w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia, a także w ramach usług medycznych komercyjnych i niemedycznych. Usługi komercyjne medyczne realizowane są na podstawie zawartych umów z podmiotami (przychodnie, poradnie, zakłady pracy) oraz dla pacjentów indywidualnych.

Przychody niemedyczne, to głównie usługi cateringowe, wynajem. Przedmioty projektu będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

W piśmie z dnia 16 listopada 2012r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, że realizowany projekt dotyczy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa o działaniu „2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych” pod tytułem „...”.

Zakres rzeczowy zadania obejmuje:

  • dostawę sprzętu komputerowego w postaci serwerów systemu zarządzania szpitalem oraz oprogramowania, przeznaczonego do obsługi szpitala w związku z czynnościami zwolnionymi z VAT,
  • usługę wdrożenia zintegrowanego systemu zarządzania jednostką medyczną w postaci programów przeznaczonych do obsługi szpitala w związku z czynnościami zwolnionymi z VAT, w zakresie:
    • obsługi ruchu pacjentów
    • obsługi zleceń
    • obsługi bloku operacyjnego
    • obsługi punktu pobrań
    • obsługi laboratorium
    • interfejsu do aparatów, urządzeń
    • obsługi banku krwi
    • obsługi przychodni (rejestracja, gabinet lekarski, statystyka)
    • interfejsu z RIS/PACS
    • portalu informacji szpitalnej.

Powyższe programy będą obsługiwały oddziały, pracownie diagnostyczne, poradnie, bloki operacyjne, magazyn apteczny (apteka), laboratorium, izby przyjęć, statystykę, administracje (w tym Met-Org). Apteka funkcjonująca w szpitalu działa na zasadach wewnętrznego magazynu i nie prowadzi sprzedaży zewnętrznej. Pozostałe jednostki organizacyjne, jeżeli dokonują sprzedaży zewnętrznej w ramach projektu, jest to sprzedaż zwolniona z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z dnia 16 listopada 2012r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach projektu „2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu będą dotyczyły usług zwolnionych z podatku VAT, a więc szpital nie będzie miał możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…” Zakres rzeczowy zadania obejmuje zakup sprzętu komputerowego w postaci serwerów systemu zarządzania szpitalem oraz oprogramowania, przeznaczonego do obsługi szpitala w związku z czynnościami zwolnionymi z VAT. Projekt obejmuje także zakup usługi wdrożenia zintegrowanego systemu zarządzania jednostką medyczną w postaci programów przeznaczonych do obsługi szpitala w związku z czynnościami zwolnionymi z VAT.

Wnioskodawca wskazał, że przedmioty projektu będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona w przedmiotowej sprawie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny. Zostaną natomiast wykorzystane w ramach wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT.

Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Podsumowując powyższe rozważania należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą „…”.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których zostanie dokonane nabycie towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj