Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-608/12-5/DS
z 30 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-608/12-5/DS
Data
2013.01.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
fundusze europejskie
koszt
księga przychodów i rozchodów
programy
rybołówstwo


Istota interpretacji
1) Czy kwota dotacji pozyskanej na zorganizowanie wydarzeń artystycznych i kulturalnych, jest dotacją zwolnioną z opodatkowania podatkiem dochodowym?
2) Czy koszty pokrywane z dotacji powinny być ujmowane po stronie kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, prowadzonej dla działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 436 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m. in. w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 19 grudnia 2012 r., Nr IPTPB1/415-608/12-2/DS, Nr IPTPP2/443-858/12-2/JN, na podstawie art. 169 § 1 i § 2, w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 19 grudnia 2012 r. skutecznie doręczono w dniu 5 stycznia 2013 r., następnie w dniu 14 stycznia 2013 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 11 stycznia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą od lutego 2010 r. pozarolniczą działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem VAT oraz rozlicza się z podatku na zasadach ogólnych. Firma Wnioskodawcy zajmuje się m.in. organizacją wydarzeń artystycznych i kulturalnych odbywających się w lokalach oraz plenerze. Organizowane imprezy mają charakter zamknięty a uczestnictwo w tych wydarzeniach wymaga nabycia od organizatora biletów uprawniających do wejścia na teren imprezy. Sprzedawane bilety opodatkowane są 23% podatkiem VAT, a ich sprzedaż stanowi przychód organizatora, z którego po odliczeniu kosztów osiąga dochód.

Dodatkowym źródłem dochodu firmy związanym z organizowanymi wydarzeniami rozrywkowymi jest działalność gastronomiczna, świadczona w postaci ruchomych placówek gastronomicznych, z których handel prowadzony jest na terenie organizowanych imprez lub w miejscu bezpośrednio z nim sąsiadującym. Klientami są tutaj sami uczestnicy imprez lub osoby, które z ciekawości przyciągane są przez organizowane wydarzenia rozrywkowe. Sprzedaż ta opodatkowana jest stawką podatku VAT od 8 do 23%.

Oprócz ww. działalności, na równi z nimi, firma Wnioskodawcy zajmuje się także obsługą techniczną wydarzeń artystycznych, kulturalnych i rozrywkowych, realizowaną w postaci świadczenia usług obcym podmiotom organizującym tego typu wydarzenia. Usługi te opodatkowane są 23% podatkiem VAT.

W przyszłości firma Wnioskodawcy zamierza starać się o dotacje z programów UE (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, Program Operacyjny Ryby), na realizację projektów polegających na organizacji ogólnodostępnych i bezpłatnych imprez, o charakterze kulturalno-rozrywkowym. Organem udzielającym dotacji, z którym podpisywana będzie umowa o dofinansowanie projektu, będzie zawsze jednostka samorządu terytorialnego - Urząd Marszałkowski. Dotacje będą miały postać zaliczki lub zwrotu do 85% kosztów poniesionych na zorganizowane wydarzenia lub wydarzenie, przy czym jednym z warunków ich przyznania jest to, aby były to wydarzenia niekomercyjne, a więc takie, z których bezpośrednio organizator nie może czerpać dochodu. W praktyce oznacza to, że wydarzenia te mają być ogólnodostępne, czyli nie być biletowane. Do kosztów ponoszonych przez organizatora, w ramach organizacji wydarzeń, o których mowa, należą m.in. wynajęcie sceny, nagłośnienia, oświetlenia, druk plakatów reklamujących wydarzenie, wynajęcie firmy ochroniarskiej, w celu zapewnienia bezpieczeństwa na organizowanej imprezie itp. Usługi te objęte 23% podatkiem VAT muszą być nabyte od firm zewnętrznych, a co za tym idzie, Wnioskodawca nabywając je, będzie płatnikiem podatku VAT zawartego w kosztach tych usług.

W piśmie z dnia 11 stycznia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi księgę przychodów i rozchodów,
  2. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,
  3. faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektów będą wystawione przez usługobiorców na Jego firmę, będącą wnioskodawcą i realizującą te projekty,
  4. realizowane projekty będą dotyczyć programów:
    • Program Operacyjny Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybacki na lata 2007-2013 w ramach konkursów ogłaszanych przez Lokalne Grupy Rybackie,
    • Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach konkursów ogłaszanych przez Lokalne Grupy Działania,
  5. związek organizowanych imprez z działalnością gospodarczą został opisany we wniosku ORD-IN z dnia 28 września 2012 r.,
  6. zakupione usługi w ramach realizacji projektów, o których mowa, nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towaru i usług. Według Wnioskodawcy, zakupione w ramach realizacji projektów usługi będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co zostało wyjaśnione we wniosku ORD-IN z dnia 28 września 2012 r. Ponieważ nie będą to projekty inwestycyjne Wnioskodawca nie przewiduje dokonywania w nich zakupów środków trwałych lub sprzętów niebędących środkami trwałymi. Gdyby jednak do realizacji projektów niezbędny był zakup tego typu sprzętów, Wnioskodawca na ten moment nie jest w stanie przewidzieć, czy w przyszłości będzie wykorzystywał zakupiony sprzęt, który pozostanie po realizacji projektów, o których wyżej mowa, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług lub czynności zwolnionych, czy nieopodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy kwota przedmiotowej dotacji pozyskanej na zorganizowanie ww. wydarzeń lub wydarzenia, jest dotacją zwolnioną z opodatkowania podatkiem dochodowym...
  2. Czy koszty pokrywane z dotacji powinny być ujmowane po stronie kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, prowadzonej dla działalności gospodarczej...
  3. Czy organizując ww. wydarzenia kulturalno-rozrywkowe, na które z uwagi na pozyskanie dofinansowania z UE, wstęp będzie bezpłatny, organizator świadczący w tym wypadku bezpłatne usługi na rzecz uczestników imprezy zwolniony jest z odprowadzenia podatku VAT od świadczenia tych usług...
  4. Czy organizując ww. wydarzenia kulturalno-rozrywkowe, na które z uwagi na pozyskanie dofinansowania z UE wstęp będzie bezpłatny, organizator ma możliwość odliczyć podatek VAT naliczony, zawarty w cenie nabywanych od firm zewnętrznych usług niezbędnych do zorganizowania wydarzeń, o których mowa...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone numerami 1 i 2, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytań nr 3 i 4, dotyczących podatku od towarów i usług, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskana dotacja ze środków europejskich jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 oraz art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, iż realizując ww. projekty w postaci bezpłatnych imprez, na które zamierza pozyskać dotację z UE, będzie miał prawo zaliczyć koszty ponoszone w związku z realizacją tych projektów, do kosztów uzyskania przychodu i uwzględnić je w księdze przychodów i rozchodów tylko w procencie, jaki odpowiada udziałowi wkładu własnego w kosztach ogólnych realizacji tych projektów. Koszty realizacji projektów, pokryte dzięki uzyskanej dotacji, nie powinny być natomiast zaliczane jako koszty uzyskania przychodu i umieszczane w książce przychodów i rozchodów po stronie kosztów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źrodeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również m. in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są:

  • dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy),
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy).

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza starać się o dotacje z programów Unii Europejskiej (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, Program Operacyjny „Po Ryby”), na realizację projektów polegających na organizacji ogólnodostępnych i bezpłatnych imprez, o charakterze kulturalno-rozrywkowym.

Program Operacyjny „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013”(zwany „Po Ryby”) został stworzony aby realizować cele polskiej polityki rybackiej, którymi są:

  • racjonalna gospodarka żywymi zasobami wód i poprawa efektywności sektora rybackiego,
  • podniesienie konkurencyjności polskiego rybołówstwa morskiego, rybactwa śródlądowego i przetwórstwa ryb,
  • poprawa jakości życia na obszarach zależnych od rybactwa.

Program Operacyjny „Po Ryby” zakłada realizację celów strategicznych i podjęcie działań w następujących obszarach priorytetowych:

  • Oś Priorytetowa 1 - Środki na rzecz dostosowania floty rybackiej. Głównym celem jest dostosowanie floty rybackiej do dostępnych żywych zasobów oraz poprawa rentowności rybołówstwa morskiego. Ponadto ważnym celem jest zapewnienie osłon społeczno-ekonomicznych, w związku z realizacją wymogów Wspólnej Polityki Rybackiej;
  • Oś priorytetowa 2 - Akwakultura, rybołówstwo śródlądowe, przetwórstwo i obrót produktami rybołówstwa i akwakultury. W zakresie rybactwa śródlądowego, główne działania koncentrować się będą w zakresie modernizacji istniejących gospodarstw chowu i hodowli ryb. Możliwe będą także inwestycje w infrastrukturę, w tym na rzecz poprawy warunków pracy oraz higieny i jakości produktów. W ramach tej osi pomoc finansowa przyznawana będzie także na inwestycje w przetwórstwo i obrót ryb, związane z jego modernizacją (nowe technologie, sprzęt, innowacyjne metody produkcji), a także z zakresu higieny i bezpieczeństwa pracy oraz dostosowanie do wymogów ochrony środowiska bądź utrzymanie zatrudnienia w tym sektorze i przeszkolenia kadr.
  • Oś Priorytetowa 3 - Środki służące wspólnemu interesowi. W ramach tej osi priorytetowej wspierane będzie polepszenie organizacji sektora rybackiego, np. poprzez ustanawianie oraz restrukturyzację uznanych organizacji producenckich. Wspierane będą także działania innowacyjne, projekty pilotażowe i wymiana doświadczeń, jak również realizacja szeroko zakrojonych kampanii informacyjnych o spożyciu ryb i sektorze rybactwa w celu zwiększenia średniego spożycia w przeliczeniu na mieszkańca.
  • Oś Priorytetowa 4 - Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa. Realizacja tej osi przyczynić się ma do aktywizacji społeczności na obszarach zależnych od rybactwa, poprzez włączenie partnerów społecznych i gospodarczych z określonego obszaru do planowania i wdrażania lokalnych inicjatyw, które pozwolą na rozwój tych terenów oraz poprawę jakości życia lokalnych społeczności związanych z rybactwem. W ramach przygotowanych przez te społeczności lokalnych strategii możliwe będzie realizowanie szeregu inwestycji i inicjatyw, m.in. w zakresie dywersyfikacji działalności gospodarczej oraz inwestycje na rzecz drobnej infrastruktury rybackiej.
  • Oś Priorytetowa 5 - Pomoc techniczna. Celem tej osi priorytetowej jest wsparcie administracyjne instytucji zaangażowanych we wdrażanie i realizację Programu Operacyjnego.

Zasady dotyczące pomocy strukturalnej Wspólnoty w sektorze rybołówstwa ustanawia Rozporządzenie Rady (WE) Nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. Urz. UE L 223/1 z dnia 15 sierpnia 2006 r., s. 1).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m. in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b), tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego Rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r.),
  2. programów, o których mowa w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 ww. ustawy, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Podkreślić należy, iż w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ponadto, zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ww. ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż dofinansowanie może być dokonywane w dwóch formach:

  1. płatności z budżetu środków europejskich, w części odpowiadającej finansowaniu Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz
  2. dotacji celowej z budżetu państwa, w części odpowiadającej współfinansowaniu krajowemu.

W świetle powyższego, dofinansowanie, które Wnioskodawca otrzyma może mieć formę dotacji celowej (wkład krajowy) oraz formę płatności (wkład środków europejskich) na realizację projektów, i będzie co do zasady stanowiło przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie organizacji wydarzeń artystycznych i kulturalnych, ewidencjonowaną w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wnioskodawca podejmie w przyszłości starania o dotacje z programów Unii Europejskiej (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, Program Operacyjny Na Ryby), na organizowanie ogólnodostępnych i bezpłatnych imprez o charakterze kulturalno-rozrywkowym. Umowa na dofinansowanie projektu będzie zawarta z jednostką samorządu terytorialnego – Urzędem Marszałkowskim.

Dotacje będą miały postać zaliczki lub zwrotu do 85% kosztów poniesionych na zorganizowanie wydarzenia.

Mając na względzie cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż ta część otrzymanego dofinansowania, która pochodzić będzie ze środków europejskich, przeznaczona na pokrycie kosztów ponoszonych przez organizatora w ramach organizacji wydarzeń, będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast, jeżeli Wnioskodawca otrzyma środki w formie dotacji z budżetu państwa, stanowić będą przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej ustawy.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W kwestii sposobu ujęcia kosztów pokrywanych z otrzymanej dotacji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w związku z czym obowiązany jest ewidencjonować przychody i koszty mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku.

Sposób prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zawarte w załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia „Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” określają w jakich kolumnach wpisywać określone przychody i koszty.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, nie są ujmowane w księdze. Zgodnie z objaśnieniami do księgi, jedynym miejscem, gdzie fakultatywnie można księgować wydatki, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, jest kolumna 16 (uwagi), gdzie mogą być ujęte poniesione wydatki dotyczące dotacji objętej zwolnieniem przedmiotowym. Poza tą kolumną wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów nie powinny być w księdze ewidencjonowane jako nie mające wpływu na ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Biorąc powyższe pod uwagę, koszty realizacji projektów pokryte z dotacji jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, nie podlegają uwzględnieniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Jednocześnie należy podkreślić, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia oceny, czy wydatki poniesione na zorganizowanie wydarzeń kulturalno-rozrywkowych, w części odpowiadającej udziałowi wkładu własnego w kosztach ogólnych realizacji ww. wydarzeń, podlegają uwzględnieniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako stanowiące koszt uzyskania przychodu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj