Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-1542/08/HK
z 26 września 2008 r.
Zmieniona przez interpretację nr DD3.8222.2.80.2015.MCA w trakcie porządkowania
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-1542/08/HK
Data
2008.09.26
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
Istota interpretacji
Czy wobec brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzonego z dniem 01 stycznia 2003r., istnieje obowiązek obciążania wynagrodzeń pracowników zaliczkami na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN 750 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 25 czerwca 2008r.), uzupełnionym w dniu 05 sierpnia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia pracowników finansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 25 czerwca 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia pracowników finansowanego ze środków Unii Europejskiej. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Spółka będąca wnioskodawcą utworzona została w 1994r. Podstawowym celem działania Spółki jest prowadzenie działalności gospodarczej wynikającej z Porozumienia Ramowego zawartego pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej z 31 maja 1990r. oraz Memorandum Finansowego Programu S. z 07 czerwca 1993r. Kapitał Zakładowy Spółki pochodzi w całości ze środków Unii Europejskiej i został wniesiony przez założyciela, tj. Polską Agencję Rozwoju Regionalnego. Wszystkie czynności wykonywane przez pracowników Spółki związane są z realizacją Programu S. Wynagrodzenia tych osób pochodzą wyłącznie ze wskazanych wyżej środków bezzwrotnej pomocy, ulokowanych na wydzielonym rachunku bankowym. Dotychczas – wobec treści pisma Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego z dnia 25 marca 2003r. – Spółka odprowadzała od wypłacanych pracownikom wynagrodzeń zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy wobec brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzonego z dniem 01 stycznia 2003r., istnieje obowiązek obciążania wynagrodzeń pracowników Spółki zaliczkami na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych, skoro pracownicy Spółki zdaniem wnioskodawcy spełniają wszystkie kryteria określone w powyższym przepisie... Zdaniem wnioskodawcy, skoro środki na wynagrodzenia jej pracowników pochodzą wyłącznie ze środków bezzwrotnej pomocy od Unii Europejskiej na podstawie stosownej umowy zawartej z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Spółka bezpośrednio realizuje cel programu finansowego, który był podstawą uzyskania przez Polskę bezzwrotnej pomocy, to wynagrodzenia pracowników Spółki są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych. Potwierdzenie takiego stanowiska, oprócz literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest również, w ocenie wnioskodawcy, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 lipca 2007r. sygn. akt Nr III/Wwa 741/07 (publikowany w Monitorze Podatkowym 2008/1/46). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:
Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku środki na sfinansowanie realizowanych przez wnioskodawcę projektów przekazywane są z Komisji Wspólnot Europejskich. Program realizowany przez wnioskodawcę należy do programu PHARE. Należy zatem stwierdzić, że wnioskodawca jako beneficjent pomocy i osoba prawna może realizować projekty angażując do tego osoby fizyczne – swoich pracowników. Aby jednak wynagrodzenia tych pracowników mogły korzystać ze zwolnienia spełniony musi być również wymóg bezpośredniej realizacji celu programu. Należy zatem wykazać, że dana praca służy bezpośrednio realizacji celu pomocy, zaś zapłata pochodzi ze środków pomocowych zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku. Trzeba również pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Zwolnieniu od podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu, wykonujących pracę o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. Podobnie, jak powyżej, nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy. Ponadto, zarówno pracodawca będący płatnikiem jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny, gdyż jak wskazuje przepis, warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. W związku z tym, dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i innej umowy (na przykład umowy zlecenia), w ramach umowy zawartej z wnioskodawcą - który jako pierwszy otrzymał bezzwrotną pomoc (w tym również za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy) - korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem że osoby te bezpośrednio realizują cel programu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.