Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-1232/08/BD
z 8 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-1232/08/BD
Data
2008.10.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
fundusz celowy
jednostka samorządu terytorialnego
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy przedmiotowa dotacja otrzymana na pokrycie kosztów przyłącza kanalizacji winna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych czy może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w konsekwencji czego gmina nie będzie miała obowiązku wystawienia informacji PIT-8C?



Wniosek ORD-IN 634 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2008r. (data wpływu do tut. Biura – 08 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania (dotacji) z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na przyłącza kanalizacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 lipca 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania (dotacji) z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na przyłącza kanalizacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 26 marca 2008r. Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji na uregulowanie gospodarki ściekowej na terenie miasta poprzez wykonanie przyłączy kanalizacji sanitarnej (przykanalików) z jednoczesną likwidacją szamb, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonania zadania. Przedmiotowa uchwała określa warunki udzielania dotacji na pokrycie kosztów poniesionych przez mieszkańców miasta na przyłącza kanalizacyjne z jednoczesną likwidacją szamba. Inwestor ubiegający się o dofinansowanie wykonania przyłącza (przykanalika) zobowiązany będzie do:

  • złożenia wniosku o dofinansowanie przyłącza kanalizacji sanitarnej do kanalizacji miejskiej;
  • potwierdzenia tytułu prawnego do korzystania z nieruchomości i zgody właściciela nieruchomości na wykonanie inwestycji;

W przypadku przyznania dofinansowania wnioskodawca po wykonaniu zakresu robót określonego w umowie, zobowiązany jest dostarczyć następujące dokumenty:

  1. inwentaryzację powykonawczą geodezyjną instalacji;
  2. protokół przeglądu lub protokół odbioru wykonywanych robót, sporządzonych przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji;
  3. aktualną umowę z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji;
  4. oświadczenie o likwidacji szamba;
  5. udokumentowanie poniesienia kosztów własnych w wysokości min. 15% ogólnych kosztów realizacji przyłącza i likwidacji szamba;
  6. dowody księgowe potwierdzające poniesienie kosztów inwestycji,
    - weryfikacja złożonych dokumentów przeprowadzona zostanie przez komisję powołaną przez Burmistrza Miasta.

Podstawą udzielenia dotacji będzie umowa zawarta z wnioskodawcą, która powinna zawierać:

  1. opis robót przewidzianych do realizacji , miejsce i termin realizacji;
  2. wysokość dotacji, sposób i termin jej przekazania;
  3. opis uzyskanego efektu ekologicznego.

Wypłata nastąpi na podstawie przedłożonych faktur lub innych równoważnych dokumentów księgowych.

Przed zakwalifikowaniem wniosku do dofinansowania, komisja dokona oględzin nieruchomości w obecności wnioskodawcy, m.in. w celu potwierdzenia zasadności budowy przyłącza i likwidacji szamba. Każda osoba fizyczna zainteresowana ww. inwestycją może uzyskać dofinansowanie do 85% kosztów wykonania przyłącza, jednak nie więcej niż 3.000 zł po spełnieniu określonych wymagań zawartych w uchwale Rady Miejskiej. Powyższe środki finansowe pochodzą z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Po spełnieniu szeregu warunków, o których mowa powyżej osobom, które złożą stosowny wniosek wypłaci się stosowne środki. W związku z powyższą sytuacją, osoby te uzyskują dochód.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedmiotowa dotacja winna być opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli tak, to w jakiej formie winien on być wpłacony do Urzędu Skarbowego – czy osoba fizyczna ma sama zgłosić się do Urzędu Skarbowego, czy ten podatek powinna pobrać gmina...
Czy osoby fizyczne uczestniczące w programie uregulowania gospodarki ściekowej na terenie gminy mogą korzystać z zapisu ustawowego zawartego przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w konsekwencji czego gmina nie ma obowiązku wystawienia tym osobom deklaracji PIT...

Zdaniem wnioskodawcy, przedmiotowa dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi iż, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane budżetu państwa lub budżetu jednostek sektora finansów publicznych. Gmina prowadzi działania skierowane na kompleksowe uregulowanie gospodarki ściekowej na terenie miasta. W związku z tym Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji na uregulowanie gospodarki ściekowej na terenie miasta poprzez wykonanie przyłączy kanalizacji sanitarnej (przykanalików) z jednoczesną likwidacją szamb, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonania zadania. Celem przedsięwzięcia jest ochrona środowiska. Zgodnie z przyjętymi zasadami wysokość dofinansowania może wynieść do 85% kosztów wykonania przyłączy, jednak nie więcej niż 3.000 zł a środki na wskazany cel pochodzą z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, będącego częścią budżetu miasta. Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw dodano art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy, według którego wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. W związku z nowelizacją przepisów zawartych w art. 21 cytowanej ustawy, regulujących zakres zwolnień przedmiotowych w podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, iż dotacje na pokrycie kosztów przyłącza kanalizacji sanitarnej do kanalizacji miejskiej, stanowiące dotację z budżetu gminy, powinny być wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129. Powyższe stanowisko oparte jest również na przepisach stanowiących podstawę prawną udzielonych dotacji, a to: art. 406 pkt 4,12 i art. 408 ustawy Prawo ochrony środowiska, zgodnie z którymi działalność gminy związana z szeroko rozumianą ochroną środowiska może być finansowana przez przyznanie dotacji.
Przepis art. 176 ust. 1,3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych stanowi, iż podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych nie działające w celu osiągania zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki. W przedmiotowej sprawie dotacje mogą uzyskać osoby fizyczne tj. podmioty, o których mowa w art. 176 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, a Gmina realizuje zadania własne wynikające z ustawy Prawo ochrony środowiska oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (w szczególności zadania własne) obejmują sprawy (...) ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Reasumując, dotacje udzielone w wykonaniu uchwały Rady Miejskiej są dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, pochodzą z budżetu miasta (gmina jest jednostką sektora finansów publicznych) i dlatego są wolne od podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotację oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Wnioskodawca w swoim stanowisku wskazał, że środki na wskazany cel pochodzić będą z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będącego częścią budżetu miasta.

Należy jednak zwrócić uwagę, że przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z ze zm.) wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 29 ust. 4 pkt 2 ustawy o finansach publicznych fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.

Zgodnie z art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2006r., Nr 129, poz. 902 ze zm.) na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz gminne fundusze ochrony środowiska.

Przepis art. 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, że gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Stosownie do art. 406 ust. 1 ustawy, środki gminnych funduszy przeznacza się m.in. na: przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi, przedsięwzięcia związane z ochroną wód. Jak wynika z art. 408 ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 401 ustawy przychodami funduszy są m.in. wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, dobrowolne wpłaty zakładów pracy, dobrowolne wpłaty, zapisy i darowizny osób fizycznych i prawnych, środki pochodzące z fundacji oraz wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zaciąganie kredytów i udzielanie oprocentowanych pożyczek na realizację zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarki wodnej.

Stosownie do art. 107 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe) na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty. Dotacja na pokrycie kosztów przyłącza kanalizacji sanitarnej do kanalizacji miejskiej z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi zatem dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można jej uznać za dotację otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Wyjaśnienia wymaga również fakt, iż plan przychodów i wydatków funduszy celowych określa uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego, która określa również budżet gminy.

W związku z tym dofinansowanie w formie dotacji ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pomimo iż jak wskazał wnioskodawca jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych nie przesądza jednak, że w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Istotą jest bowiem, czy środki te faktycznie są wypłacane z budżetu gminy.

Reasumując, dotacja udzielona z funduszu celowego nie jest tożsama z dotacją udzieloną z budżetu państwa czy też z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w związku z powyższym przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania. Jednocześnie Gmina ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają ww. dofinansowanie (dotację) z gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie pobierając przy tym zaliczek na podatek. Wypłacone dofinansowanie winno być wykazane w rozliczeniach rocznych osób fizycznych i opodatkowane.

Powołane powyżej przepisy oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazuje, że stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj