Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-640/08/AP
Data
2008.10.22
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
maszyny rolnicze
towar używany
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Czy czynność zbycia ciągnika rolniczego powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Wniosek ORD-IN
794 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008 r. (data wpływu 22 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży ciągnika rolniczego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży ciągnika rolniczego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Jest Pan rolnikiem ryczałtowym. Zakupił Pan ciągnik rolniczy do pracy w rolnictwie. W uzupełnieniu do wniosku z dnia 8 października 2008 r. poinformował Pan, że przedmiotowy ciągnik rolniczy został zakupiony od rolnika ryczałtowego, posiadającego gospodarstwo rolne o pow. 86,7836 ha. Pan również jest rolnikiem ryczałtowym posiadającym gospodarstwo rolne o pow. 27,5 ha. W związku z dokonaną transakcją została sporządzona umowa kupna- sprzedaży. Wartość przedmiotu transakcji ustalono na kwotę 4.900 zł. Zbywający nie naliczył podatku od towarów i usług od sprzedaży przedmiotowego ciągnika, gdyż korzysta ze zwolnienia od tegoż podatku. Pobrano podatek w kwocie 980 zł. Towar ten został zakupiony przez niego w 2001 r. i był użytkowany w gospodarstwie rolnym. Pan również wykorzystuje przedmiotowy ciągnik w prowadzonym przez siebie gospodarstwie rolnym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przedmiotowa czynność zbycia ciągnika rolniczego powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Pana zdaniem podatek od towarów i usług nie powinien być naliczony.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W myśl unormowania zawartego w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Do działalności gospodarczej zalicza się również działalność rolniczą. Mając na uwadze powyższe przepisy sprzedaż ciągnika, co do zasady dokonywana w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Rolnik ryczałtowy to zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy, rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ponadto stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane, zgodnie z zapisem ust. 2 pkt 2 tegoż artykułu rozumie się również towary z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zakupił Pan ciągnik rolniczy, od rolnika ryczałtowego, który wykorzystywał go do działalności rolniczej (a więc świadczył czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy – bez prawa do odliczenia podatku przy zakupie tego ciągnika). Wartość sprzedaży ustalona została na kwotę 4.900 zł. Okres użytkowania przez sprzedającego ten towar rolnika ryczałtowego, był dłuższy niż pół roku – spełniony został tym samym warunek zawarty w przepisie art. 43 ust. 2 ustawy, aby zakwalifikować przedmiotowy ciągnik jako towar używany. Tak więc w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż ciągnika rolniczego powinna korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej). Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|