Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-548/08/DG
z 31 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-548/08/DG
Data
2008.10.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
dokumentacja
dokumenty przewozowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi transportu międzynarodowego


Istota interpretacji
1.Czy kserokopia listu przewozowego CMR kolejnego przewoźnika przesłana do Wnioskodawcy przez zleceniodawcę po rozładunku towaru w miejscu przeznaczenia w Rosji jest wystarczającym dokumentem do wystawienia faktury korygującej i zastosowania stawki podatku 0%. Czy przedstawiony sposób wystawiania i korygowania faktury jest prawidłowy?
2.Czy dla skorzystania ze stawki 0% wystarczające jest by na liście przewozowym CMR posiadanym przez Spółkę w rubryce 3 (miejsce przeznaczenia) była wskazana firma z Rosji, pomimo wykonania przez nas transportu w ramach Unii (trasa Hiszpania-P.)?



Wniosek ORD-IN 462 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S. A. Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2008r. (data wpływu 1 sierpnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania transportu międzynarodowego w celu zastosowania 0% stawki VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania transportu międzynarodowego w celu zastosowania 0% stawki VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi transportu towarów. Spółka wykonała usługę transportu towarów przeznaczonych na eksport do Rosji. Zgodnie ze zleceniem otrzymanym od polskiego zleceniodawcy Spółka wykonała transport na trasie Hiszpania-magazyn w P., przy czym w dokumencie CMR jako odbiorca towaru (rubryka nr 2) i miejsce przeznaczenia (rubryka nr 3) wskazana jest firma z Rosji, natomiast odbiór towaru potwierdza magazyn w P. (rubryka nr 24). Spółka w dacie powstania obowiązku podatkowego nie posiadała dokumentów potwierdzających, że przewożony towar został dostarczony do Rosji. W związku z tym wystawiono fakturę ze stawką VAT 22%. W dalszej kolejności dostarczony przez Wnioskodawcę towar został załadowany przez kolejowego przewoźnika, który wykonał dalszą część transportu na trasie P.- Rosja.

Aktualnie zleceniodawca usług domaga się wystawienia faktury korygującej do stawki 0%, przesyłając kserokopię dokumentu CMR kolejnego przewoźnika z potwierdzeniem odbioru towaru w miejscu przeznaczenia tj. Rosji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy kserokopia listu przewozowego CMR kolejnego przewoźnika przesłana do Wnioskodawcy przez zleceniodawcę po rozładunku towaru w miejscu przeznaczenia w Rosji jest wystarczającym dokumentem do wystawienia faktury korygującej i zastosowania stawki podatku 0%... Czy przedstawiony sposób wystawiania i korygowania faktury jest prawidłowy...
  2. Czy dla skorzystania ze stawki 0% wystarczające jest by na liście przewozowym CMR posiadanym przez Spółkę w rubryce 3 (miejsce przeznaczenia) była wskazana firma z Rosji, pomimo wykonania przez Wnioskodawcę transportu w ramach Unii (trasa Hiszpania-P.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on wymogi wynikające z art. 83 ust. 5 ustawy, a posiadana dokumentacja uprawnia do zastosowania stawki 0%. Spółka posiada dokument CMR, a także dokument potwierdzający fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim. Przepis wymieniony w ust. 5 nie precyzuje bowiem o jaki dokument chodzi; ma z niego jednoznacznie wynikać przekroczenie granicy z państwem trzecim i taki wymóg został spełniony.

Wnioskodawca uważa, że sposób postępowania w zakresie stawki podatku i wystawiania faktur jest prawidłowy, podobnie do przepisów dotyczących transportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, że transport międzynarodowy towarów jest to transport, który m. in. rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanie usług transportu międzynarodowego stawką preferencyjną 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia tych usług są – w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Stawka podatku 0% ma więc zastosowanie w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego, jeżeli zostały spełnione dwa wyżej wymienione warunki. Dokumenty, jakimi podatnik posłuży się dla wykazania świadczenia usług transportu międzynarodowego winny okoliczność tę jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzać. Podatnik powinien zatem posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie czynności.

Analiza powyższych uregulowań wskazuje zatem, że w transporcie międzynarodowym dla zastosowania 0% stawki podatku wymagane jest posiadanie dokumentu w postaci listu przewozowego, dokumentu spedytorskiego lub innego dokumentu potwierdzającego w sposób jednoznaczny fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim. Zatem nie znajduje oparcia w przepisach stanowisko Wnioskodawcy, że dokumentem uprawniającym go do zastosowania 0% stawki podatku VAT, może być kserokopia dokumentu CMR.

W ocenie tut. organu dokument ten podatnik powinien posiadać w formie oryginalnej lub kopię/kserokopie dokumentu poświadczonego za zgodność z oryginałem, gdyż posiadanie kserokopii tego dokumentu może budzić wątpliwości co do jego autentyczności. Oczywistym jest, że w przypadku dopuszczenia jako dowodu niepotwierdzonej za zgodność z oryginałem kserokopii dokumentu istnieje potencjalna możliwość, że zawiera on dane niezgodne ze stanem faktycznym. Zauważyć jednak należy, że jeżeli podatnik z różnych przyczyn nie dysponuje oryginałem dokumentu CMR potwierdzającym przekroczenie granicy z państwem trzecim, dowodem potwierdzającym wykonanie tej czynności może być kserokopia tego dokumentu, z którego jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości wynika fakt przekroczenia granicy Wspólnoty, potwierdzona za zgodność z oryginałem przez odpowiedni organ. Jednocześnie ustawodawca w art. 83 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy o VAT posługuje się pojęciem listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego (kolejowego, lotniczego, samochodowego, konosamentu morskiego, konosamentu żeglugi śródlądowej) stosowanego wyłącznie w transporcie międzynarodowym lub innego dokumentu z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Zatem dla jednoznacznego i nie budzącego wątpliwości faktu dokonania przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia może być wykorzystany również inny dokument pod warunkiem jednak, że z dokumentu tego wynika jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim.

Reasumując stwierdzić należy, iż mimo, że podatnik posiada w swojej dokumentacji kserokopię dokumentu CMR z którego wynika, ze miejscem nadania towaru jest Hiszpania, a miejscem odbioru jest Rosja to nie jest w posiadaniu dokumentu z którego jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości wynika fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim. Posiadana przez Wnioskodawcę kserokopia dokumentu przewozowego CMR, otrzymana od kolejnego przewoźnika nie jest wiarygodnym dokumentem o którym mowa art. 83 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy o VAT, a zatem w przedmiotowym stanie faktycznym posiadana kserokopia dokumentu przewozowego CMR nie daje podstaw do zastosowania 0% stawki VAT, a tym samym nie uprawnia go do dokonania korekty faktury pierwotnej.

W przedmiotowym stanie faktycznym usługa świadczona przez Wnioskodawcę poza krajem jest usługą niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast usługa świadczona na odcinku w kraju winna być opodatkowana stawką 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy nalało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa zakładu Ubezpieczeń społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj