Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-571/08/AK
z 25 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-571/08/AK
Data
2008.09.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dokumenty celne
import towarów
otrzymanie towaru
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Jak naliczać podatek od towarów i usług i co stanowi podstawę opodatkowania?



Wniosek ORD-IN 801 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2008 r. (data wpływu 19 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia wartości celnej importowanego towaru – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 czerwca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia wartości celnej importowanego towaru.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca do produkcji eksportowej zamówił w szwedzkiej firmie „B” plastikowe elementy dozownika. Firma „B” Szwecja zleciła bezpośrednie przesłanie towaru do Polski z firmy „B” USA (wyłącznego przedstawiciela producenta na Europę). Towar został przesłany z USA do W., gdzie dokonano odprawy celnej importowej na podstawie dołączonej comercial invoice eci. Po kilku dniach firma otrzymała fakturę do zapłaty od firmy „B” Szwecja, odbiegającą wartościowo od comercial invoice z firmy „B” USA. Faktura comercial invoice opiewa na faktyczną wartość towaru, ale w USA i tak została oclona.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jak naliczać podatek od towarów i usług i co stanowi podstawę opodatkowania...


W piśmie uzupełniającym złożony wniosek Spółka sprecyzowała swoje stanowisko twierdząc, iż należałoby wystawić fakturę wewnętrzną nabycia usług na kwotę różnicy pomiędzy fakturą szwedzką, a fakturą z USA, tzn. na bazie faktury szwedzkiej wystawić fakturę wewnętrzną nabycia usług wewnątrzunijnych pomniejszoną o kwotę faktury z USA.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez import towarów, zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy, rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium nie wchodzące w skład Wspólnoty (art. 2 pkt 5 ustawy), natomiast przez terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 pkt 1 ustawy).

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 29 ust. 13 ustawy podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. Ponadto podstawa opodatkowania obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju (art. 29 ust. 15 ustawy), oraz określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów.

W przedstawionych we wniosku okolicznościach sprawy, mimo iż podmiotem dokonującym zbycia towaru jest firma szwedzka, przywóz towaru na terytorium kraju następuje z USA (z państwa trzeciego), a zatem ma miejsce import towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca otrzymuje dwie faktury potwierdzające transakcję – od będącej wyłącznym przedstawicielem producenta firmy ze Stanów Zjednoczonych, gdzie określona jest wartość towaru, jaką posiada on w USA, oraz od faktycznego kontrahenta, gdzie widnieje kwota – po przeliczeniu odmienna od kwoty wynikającej z faktury amerykańskiej – jaką Spółka zobowiązana jest uiścić na rzecz firmy ze Szwecji.

Analizując zaistniały w sprawie stan faktyczny w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż wartością, jaka winna być brana do obliczenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu importu plastikowych części dozownika winna być kwota należna, jaką Wnioskodawca zobowiązany będzie uiścić na rzecz kontrahenta ze Szwecji, na podstawie otrzymanej od niego faktury, powiększona o należne cło (również o podatek akcyzowy, jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane tym podatkiem). Wartość ta może ewentualnie obejmować dodatkowo – o ile nie zostały do niej włączone - wymienione w art. 29 ust. 15 i 16 ustawy takie elementy jak prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, oraz określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów.

Zasady wymiaru i poboru podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów zostały uregulowane w dziale VII ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl art. 33 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek. Zgłoszenie celne podlega sprawdzeniu przez organ celny, również co do prawidłowości wyliczenia podatku od towarów i usług. Jeżeli w wyniku weryfikacji tego zgłoszenia organ celny wykaże, iż kwota podatku od towarów i usług została wykazana nieprawidłowo, naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję określającą podatek w prawidłowej wysokości.

Zgłoszenie celne może być poddane weryfikacji również na żądanie samego podatnika. Stosownie bowiem do art. 33 ust. 3 ustawy podatnik po przyjęciu zgłoszenia celnego może wystąpić do naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji określającej podatek od towarów i usług w prawidłowej wysokości. Strona uznając zatem, iż kwota podatku od towarów i usług została nieprawidłowo wykazana w zgłoszeniu celnym winna złożyć wniosek do organu celnego o ponowne dokonanie weryfikacji tego zgłoszenia.

W myśl przepisu art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Stosownie do przepisów art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Mając na uwadze powyższe przepisy, za błędne należy uznać stanowisko Spółki, jakoby właściwym w przedstawionym stanie faktycznym byłoby wystawienie - na kwotę różnicy pomiędzy fakturą amerykańską a fakturą szwedzką - faktury wewnętrznej dokumentującej import usług, okoliczności sprawy bezsprzecznie wskazują bowiem, iż w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług miał miejsce import towarów, do którego należy stosować szczególne procedury przewidziane w ustawie dla tej kategorii czynności. Import towarów jest instytucją prawa podatkowego całkowicie odmienną od importu usług i nie ma go w katalogu czynności, których wystąpienie obliguje podatnika do wystawienia faktury wewnętrznej


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj