Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1279/08-2/SAP
z 31 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1279/08-2/SAP
Data
2008.10.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
instalacja kasy rejestrującej
kasa rejestrująca
sprzedaż
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy wnioskodawca musiał dokonać zakupu kasy fiskalnej?
2. Czy dyspozycja pkt 37 załącznika do rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących obejmuje również przypadek sprzedaży prowadzonej przez sklep internetowy w w/w przypadkach?



Wniosek ORD-IN 267 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.08.2008 r. (data wpływu 11.08.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  1. w zakresie obowiązku dokonania zakupu kasy rejestrującej - jest prawidłowe,
  2. w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej internetowej sprzedaży sprzętu gospodarstwa domowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania zakupu kasy rejestrującej oraz obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej internetowej sprzedaży sprzętu gospodarstwa domowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W lutym 2008 r. Spółka rozpoczęła działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu sklepu internetowego. Przedmiotem jej działalności jest sprzedaż sprzętu gospodarstwa domowego klientom za pośrednictwem poczty lub kuriera. Kupujący może wybrać następujące formy płatności za zakupione towary:

  1. Przedpłata na rachunek bankowy sprzedawcy;
  2. Za pobraniem - przy odbiorze towaru kupujący płaci pracownikowi firmy kurierskiej;
  3. W systemie ratalnym;
  4. Kartą płatniczą poprzez system e-card.


W lutym 2008 r. Spółka zakupiła kasę fiskalną. Przy każdej transakcji wystawiany jest paragon fiskalny. Spółka dodatkowo wystawia faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wnioskodawca musiał dokonać zakupu kasy fiskalnej...
  2. Czy dyspozycja pkt 37 załącznika do rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących obejmuje również przypadek sprzedaży prowadzonej przez sklep internetowy w w/w przypadkach...


Zdaniem Spółki sprzedaż sprzętu gospodarstwa domowego dokonywana przez sklep internetowy nie wymaga posiadania kasy fiskalnej. Dyspozycja pkt 37 załącznika do rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących obejmuje również przypadek sprzedaży prowadzonej przez sklep internetowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Definicja pojęcia „sprzedaż” zawarta jest w przepisie art. 2 pkt 22 w/w ustawy, zgodnie z którym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zgodnie z podanym stanem faktycznym Spółka sprzedaje sprzęt gospodarstwa domowego, czyli dokonuje dostaw towarów.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy wskazano, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Powyższe zostało zrealizowane przez wydanie rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807). Zauważyć należy, iż w/w rozporządzenie zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r., Nr 113, poz. 720), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2008 r. W związku z powyższym odpowiedź na pytanie nr 1 udzielana jest w oparciu o stan prawny obowiązujący w momencie rozpoczęcia przez Spółkę ewidencjonowania przedmiotowej działalności (tj. w lutym 2008 r.), natomiast odpowiedź na pytanie nr 2 udzielana jest w oparciu o stan prawny obowiązujący po dniu 01 lipca 2008 r.

Ad. 1.

Zgodnie z przepisem § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących do dnia 30 czerwca 2008 r. była zwolniona z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Treść pozycji 37 załącznika do w/w rozporządzenia brzmiała: „Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła”. Z objaśnień do w/w załącznika wynika, iż przedmiotowe zwolnienie nie dotyczyło podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tej sprzedaży towarów przed dniem 1 stycznia 2008 r. (pkt 2) oraz że w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe było tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzili szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można było ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów (pkt 4). Z treści wniosku wynika, iż Spółka nie rozpoczęła ewidencjonowania przedmiotowej sprzedaży przed dniem 01.01.2008 r. Z treści wniosku natomiast nie wynika w sposób jednoznaczny, czy Spółka spełniała warunek prowadzenia szczegółowej ewidencji, o którym mowa w pkt 4 w/w objaśnień.

Natomiast na podstawie przepisu § 4 pkt 2 w/w rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosowało się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie towarów wymienionych enumeratywnie w treści przepisu § 4 w/w rozporządzenia. Spółka nie precyzuje we wniosku używanego przez siebie pojęcia „sprzęt gospodarstwa domowego”.

Przyjmując, iż Spółka nie dokonywała dostaw towarów wymienionych enumeratywnie w przepisie § 4 w/w rozporządzenia oraz że prowadziła szczegółową ewidencję sprzedaży, o której mowa w pkt 4 w/w objaśnień, należy stwierdzić, iż Spółka była zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przedmiotowej sprzedaży, a w związku z tym nie miała obowiązku instalacji kasy rejestrującej.

Ad. 2.

Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r., Nr 113, poz. 720) zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Treść pozycji 37 załącznika do w/w rozporządzenia brzmi: „Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła”. Z objaśnień do w/w załącznika wynika, iż przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tej sprzedaży towarów przed dniem 1 lipca 2008 r. (pkt 2) oraz że w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów (pkt 4). Z treści wniosku wynika, iż Spółka zakupiła kasę rejestrującą w lutym 2008 r. i rozpoczęła ewidencjonowanie przedmiotowej sprzedaży przed dniem 01.07.2008 r.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie zachodzą przesłanki wyłączające możliwość zastosowania do prowadzonej przez Spółkę sprzedaży sprzętów gospodarstwa domowego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, o którym mowa w przepisie § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj