Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-570/08/MD
z 29 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-570/08/MD
Data
2008.09.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku --> Zapłata podatku

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
ciągnik rolniczy
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek podatkowy
rejestracja pojazdu
środek transportowy
towar używany
zapłata podatku
zaświadczenie o zapłacie podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Obowiązek sporządzenia informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu oraz obowiązku zapłaty podatku w terminie 14 dni, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia ciągnika rolniczego.



Wniosek ORD-IN 687 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu oraz obowiązku zapłaty podatku w terminie 14 dni, w przypadku wewnąrzwspólnotowego nabycia ciągnika rolniczego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 czerwca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu oraz obowiązku zapłaty podatku w terminie 14 dni, w przypadku wewnąrzwspólnotowego nabycia ciągnika rolniczego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m. in. handel ciągnikami rolniczymi (w tym używanymi). Jest czynnym podatnikiem VAT, dokonującym czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Wnioskodawca zakupił od unijnego kontrahenta z Wielkiej Brytanii używany ciągnik rolniczy, jako towar handlowy. Od dostawcy otrzymał fakturę wystawioną na jego firmę, wraz z należną dokumentacją, na podstawie której sporządził fakturę wewnętrzną i naliczył podatek od towarów i usług. Podstawę opodatkowania i podatek należny Wnioskodawca wykazał w części C, poz. 32 i 33 deklaracji VAT. Natomiast nabycie towarów oraz podatek naliczony został ujęty w części D.2, poz. 46 i 37 tej deklaracji. Nie został sporządzony VAT-23, czyli informacja o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu. Ciągnik nie został przez Wnioskodawcę zarejestrowany w kraju. Wnioskodawca zbył przedmiotowy ciągnik polskiemu kontrahentowi, wystawiając fakturę ze stawką podatku w wysokości 22% i wykazał to w deklaracji w poz. 28 i 29.

Jak oświadczył Wnioskodawca, właściwy dla niego urząd skarbowy stoi na stanowisku, że powinien on sporządzić informacje o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23 i bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 103 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca powinien sporządzić informację o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu (VAT-23), którego przedmiotem jest ciągnik rolniczy i odprowadzić z tego tytułu podatek od towarów i usług w ciągu 14 dni...


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ciągnik rolniczy zakupiony w państwie Unii Europejskiej w celu jego dalszej odsprzedaży w kraju, powinien być traktowany jako towar handlowy, tym bardziej, że nie jest w Polsce przez Wnioskodawcę rejestrowany. W takim przypadku, zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wewnąrzwspólnotowego nabycia na zasadach określonych w art. 103 ust. 4 ustawy. Jak również nie ma obowiązku złożenia w urzędzie skarbowym informacji VAT-23. Wnioskodawca celem poparcia swojego stanowiska powołał interpretację z dnia 24 sierpnia 2007 r. wydaną przez Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu (sygn. akt 1425/021/443-20/07/IW), która porusza podobny problem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju - nabywca jest zobowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

W art. 103 ust. 4 ustawy, dokonano rozróżnienia na nowe i inne środki transportu. Za inne środki transportu uznaje się pojazdy tożsame z nowymi środkami transportu, o których mowa w art. 2 pkt 10 ustawy, z zastrzeżeniem, że będąc rodzajowo lub gatunkowo tymi samymi pojazdami nie spełniają już parametrów do uznania ich za nowe środki transportu (w przypadku pojazdów lądowych nowymi środkami transportu są pojazdy wymienione w poz. 1-4, 9-10, 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nabył z terytorium innego kraju Wspólnoty (Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) używany ciągnik rolniczy. W myśl przepisu art. 2 ust. 44 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) ciągnik rolniczy jest pojazdem silnikowym skonstruowanym do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych, ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych.

Nie ujęcie przez ustawodawcę ciągników rolniczych w katalogu pojazdów zaliczonych do środków transportu zawartego w załączniku nr 1 do ustawy o podatku od towarów i usług, przesądza o tym, że tego rodzaju pojazdy nie posiadają cech identyfikujących je jako środki transportu w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, powołane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług oraz przepisy odrębne, stwierdzić należy, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia ciągnika rolniczego, Wnioskodawca nie miał obowiązku sporządzenia i złożenia w urzędzie skarbowym informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu (VAT-23) oraz obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Rozliczenie podatku powinno nastąpić na zasadach ogólnych w ramach składanych deklaracji VAT, w terminie właściwym dla okresu rozliczeniowego stosowanego przez podatnika.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj