Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-678/08/ASz
z 16 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-678/08/ASz
Data
2008.10.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
opodatkowanie usługi świadczonej dla firmy mającej siedzibę na terenie Czech



Wniosek ORD-IN 919 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani … przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2008r. (data wpływu 16 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi świadczonej dla firmy mającej siedzibę na terenie Czech - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi świadczonej dla firmy mającej siedzibę na terenie Czech.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi firmę, która zajmuje się zdobywaniem rynku klientów na części komputerowe na terenie Polski. Usługę tę świadczy dla firmy mającej siedzibę na terenie Czech, która podała numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Usługa dokładnie polega nam tym, że Wnioskodawca jeździ na terenie Polski po różnych firmach i proponuje do sprzedaży produkty czeskiej firmy. Samą dostawą i sprzedażą artykułów komputerowych zamówionych przez znalezione zainteresowane przez Wnioskodawcę firmy zajmuje się firma czeska. Fakturę za wykonane usługi Wnioskodawca będzie wystawiać raz w miesiącu. Będzie ona opiewać na kwotę zryczałtowaną określoną w umowie oraz prowizję od ilości zdobytych klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak prawidłowo opodatkować usługę świadczoną dla firmy mającej siedzibę na terenie Czech podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi, które są opisane powyżej, należy zakwalifikować do grupy 74.90.2 tj. Pozostała działalność profesjonalna, naukowa, techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD-2007), co według klucza powiązań stanowi 78.87.3 – Działalność pozostała komercyjna gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD-2004) i dotyczy pośrednictwa w interesach. W związku z powyższym, zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2c oraz art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług – miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku na terytorium państwa członkowskiego.Uzasadniając powyższe, Wnioskodawca ma na myśli fakt, że usługa, mimo że jest wykonywana na terytorium Polski, to odpowiada usługom wykonywanym przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich związanych z dostawą towarów, co dokładnie odzwierciedla opis w art. 28 ust. 5 pkt 2c.Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, powyżej opisana usługa powinna być opodatkowana w miejscu wykonywania usługi, co w tym przypadku stanowi terytorium Czech. Faktura obciążająca odbiorcę powinna być więc wystawiona w sposób nieopodatkowany w Polsce. Opodatkowanie tej usługi nastąpi na terytorium Czech.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Od tej ogólnej zasady istnieją liczne wyjątki. Miejsce świadczenia usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów określa przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy.W myśl tego przepisu - w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów – z zastrzeżeniem ust. 6.

Z ust. 6 art. 28 wynika, że w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenie usługi, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.Zatem dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych opodatkowana jest w miejscu rozpoczęcia transportu.

Cytowany przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy nie zawęża się tylko do pośredników posiadających pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu dostawcy towarów z ich odbiorcami. Przez usługi pośrednictwa bowiem, o których mowa w powyższym przepisie, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą usługi, a jej odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Przepis ten wymaga natomiast, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą. Z brzmienia art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy nie wynika, aby wskazany w nim wymóg działania w imieniu i na rzecz osób trzecich dotyczył zawierania umów, na podstawie których zrealizowane zostaną dostawy, lecz odnosi się do świadczenia usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy i które muszą mieć bezpośredni związek z tą dostawą. Dyspozycją tego przepisu nie będą zatem objęte, z jednej strony takie działania, które pośrednik, w szerokim znaczeniu tego słowa, będzie podejmował wobec odbiorcy usługi w imieniu własnym, lecz na rzecz (na rachunek) usługobiorcy, a z drugiej strony eliminował będzie również takie działania, które określony podmiot będzie podejmował w stosunku do potencjalnych odbiorców, np. samorzutnie, bez uzgodnienia z usługodawcą i bez posiadania stosownego umocowania z jego strony do działania i dokonywania czynności na jego rzecz, a które w efekcie również mogą prowadzić do wyświadczenia usług. Natomiast użyty w tym przepisie wymóg, „działania w imieniu osób trzecich" (w tym przypadku usługodawcy) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony usługodawcy do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca zajmuje się zdobywaniem rynku klientów na części komputerowe na terenie Polski. Usługę tę świadczy dla firmy mającej siedzibę na terenie Czech, która podała numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Usługa ta dokładnie polega na tym, że Wnioskodawca proponuje do sprzedaży produkty czeskiej firmy. Samą dostawą i sprzedażą artykułów komputerowych zamówionych przez znalezione zainteresowane przez Wnioskodawcą firmy zajmuje się firma czeska.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie składać się z dwóch elementów:

  • kwoty zryczałtowanej określonej w umowie oraz
  • prowizji od ilości zdobytych klientów.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi pośrednictwa mają bezpośredni związek z dostawą towarów. Zatem miejscem świadczenia tych usług, w związku z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c i art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, będzie miejsce dokonania dostawy towarów, czyli terytorium Czech. Należy ponadto zauważyć, iż z wniosku nie wynika, aby nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z art. 28 ust. 5 (w niniejszym przypadku terytorium Czech), ma miejsce świadczona usługa. W przedmiotowej sytuacji nie ma zatem zastosowania zmiana miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28 ust. 6 ustawy o VAT.

Należy zauważyć dodatkowo, iż w myśl przepisu § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 27 ust. 2).Tak więc wykonanie ww. usług winno zostać udokumentowane fakturą wystawioną zgodnie z przywołanym powyżej przepisem § 27 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.Jednocześnie należy dodać, iż na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wykazania w poz. 21 deklaracji VAT-7 transakcji wykonywanych poza terytorium kraju.

Podsumowując należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi pośrednictwa nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj