Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1239/08-4/BM
z 23 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1239/08-4/BM
Data
2008.10.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
pośrednictwo finansowe
usługi finansowe
usługi ubezpieczeniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
zwolnienie z opodatkowania VAT usług związanych z ubezpieczeniami



Wniosek ORD-IN 623 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008r. (data wpływu 04 sierpnia 2008r.) uzupełnionego pismem z dnia 10 października 2008r. (data wpływu 17 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania VAT usług związanych z ubezpieczeniami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 sierpnia 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania VAT usług związanych z ubezpieczeniami.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wykonuje zawód adwokata, prowadząc indywidualną kancelarię adwokacką. W ramach wykonywanego zawodu świadczy usługi prawne. W związku z prowadzona działalnością adwokat zamierza zawrzeć z krajowym zakładem ubezpieczeń prowadzącym wyłącznie sprzedaż ubezpieczeń ochrony prawnej określonych w Dziale II, Grupie 17 załącznika do ustawy o działalności ubezpieczeniowej z dnia 22 maja 2003r. (Dz. U. z 2003r. Nr 124, poz. 1151 z póz. zm.) umowę w zakresie uruchomienia i obsługi projektu mającego na celu wykonywanie ubezpieczeniowych czynności ustalających i ubezpieczeniowych czynności prewencyjnych oraz świadczeń ubezpieczeniowych w formie porad prawnych dla osób ubezpieczonych w zakładzie ubezpieczeń.

Na podstawie zawartej umowy zakład ubezpieczeń powierza adwokatowi do realizacji niektóre czynności ubezpieczeniowe, o których mowa w ustawie o działalności ubezpieczeniowej, w celu wykonywania ich w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Zgodnie z umową powierzone czynności wykonywane przez adwokata będą obejmować:

  1. ustalenie przyczyn i okoliczności zdarzeń losowych przewidzianych zakresem ubezpieczeń w umowie ubezpieczenia, w przypadku gdy jest to niezbędne w celu prawidłowego wykonywania czynności przewidzianych w pkt d,
  2. ustalenie wysokości szkód oraz rozmiaru odszkodowań oraz innych świadczeń należnych uprawnionym z umów ubezpieczenia, w przypadku gdy potrzeba takiego ustalenia wynika z istoty danego wypadku ubezpieczeniowego lub gdy jest to niezbędne w celu prawidłowego wykonania czynności przewidzianych w pkt d,
  3. wykonywanie czynności zapobiegania powstawaniu lub zmniejszaniu skutków wypadków ubezpieczeniowych poprzez udzielenie w tym celu porady prawnej podmiotom ubezpieczonym w zakładzie ubezpieczeń,
  4. zaspokajanie roszczeń osób ubezpieczonych względem zakładu ubezpieczeń z tytułu umów ubezpieczenia poprzez spełnienie ubezpieczeniowego świadczenia niepieniężnego w formie porady prawnej.

Pismem z dnia 02 października 2008r. nr IP-PP2-443-1239/08-2/BM Podatnik został wezwany do uzupełnienia przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w szczególności w zakresie dokładnego wskazania klasyfikacji wykonywanych przez Wnioskodawcę usług ( podanie klasyfikacji statystycznej).

W odpowiedzi na ww. wezwanie, pismem z dnia 10 października 2008r. (data wpływu 17 października 2008r.), Podatnik wskazał, iż przedmiotowe usługi należy zaklasyfikować jako „ Usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi” mieszczącymi się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.00. Jednocześnie, mając na uwadze § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) /Dz. U. Nr 89 poz. 844 z późn. zm./, zgodnie z którym dla celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług ( PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) / Dz. U. Nr 42 poz. 264 z późn. zm./, usługi te mieściły się w grupowaniu PKWiU 67.20.10.-00 „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) powierzone do wykonania przez zakład ubezpieczeń adwokatowi czynności ubezpieczeniowe, o których mowa w art. 3 ust. 6 ustawy o działalności ubezpieczeniowej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako usługi prawne czy też podlegają zwolnieniu od VAT jako usługi pośrednictwa finansowego na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT...

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczeniem usług jest zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 przedmiotowej ustawy.

Opodatkowaniu zatem powinny podlegać wszystkie usługi, które są wykonywane w ramach działalności gospodarczej, z wyjątkiem tych przypadków, które są wprost zwolnione (wyłączone) z opodatkowania na podstawie przepisów ustawy. Przedmiotem działalności adwokata jest świadczenie usług prawnych, które zgodnie z przepisami ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu VAT.

Zatem świadczenie przez adwokata polegających na wykonywaniu czynności ubezpieczeniowych określonych art. 3 ust. 6 ustawy o działalności ubezpieczeniowej na rzecz zakładu ubezpieczeń należy zakwalifikować jako świadczenie usług w ramach prowadzonej działalności. W związku z tym, ze przedmiotem działalności adwokata jest świadczenie usług prawnych, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i w tym zakresie ustawa nie przewiduje zwolnienia od podatku wydaje się, że wykonywane przez Kancelarię w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń czynności ubezpieczeniowych również będzie podlegać opodatkowaniu VAT jako świadczenie usług w ramach prowadzonej działalności. Niezależnie od tego na czyją rzecz adwokat wykonuje usługę.

W przedstawionym stanie faktycznym pojawiły się jednak wątpliwości podatnika na tle interpretacji indywidualnej z dnia 22 listopada 2007r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IPPP1/443-193/07-02/IG) w której stwierdzono, ze co do zasady usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych są wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Powołuje się w tym zakresie na art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3 tego załącznika symbol PKWiU – sekcja J ex (65-67) wymieniono, że zwalnia się od podatku usługi pośrednictwa finansowego z wyłączeniem m. in. pkt 4 – usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przyjął stanowisko, że jeśli Kancelaria będzie wykonywała usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeniowego , które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10.-00 „usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych” to usługi te będą korzystały ze zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ustawodawca w art. 8 ust. 1 ustawy określił, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto w art. 8 ust. 3 ustawy wskazano, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Konstrukcja wielu przepisów ustawy wskazuje, iż wszelkie preferencje w stawce podatku od towarów i usług uzależnione są od zaklasyfikowania danego towaru/usługi do właściwego grupowania statystycznego, o wskazanym w ustawie symbolu PKWiU.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy (stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku). W poz. 3 tego załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego, sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem między innymi usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Z przepisu tego wynika, że co do zasady usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych są wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jednakże to wyłączenie nie dotyczy usług świadczonych w tym zakresie przez same zakłady ubezpieczeniowe (w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej) oraz podmioty działające w imieniu i na rzecz tych zakładów.

Usługi o których mowa w zapytaniu, w opinii Wnioskodawcy, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.00, a więc zostały one sklasyfikowane jako usługi związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi.

Art. 3 ust. 6 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151 ze zm.) wskazuje, iż zakład ubezpieczeń może zlecać wykonanie czynności, o których mowa w ust. 4 pkt 1-6 oraz ust. 5, innym podmiotom. Czynności, o których mowa w ust. 4 pkt 1-6 oraz ust. 5, wykonywane przez te podmioty są traktowane jak czynności ubezpieczeniowe, w zakresie w jakim są wykonywane w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonuje zawód adwokata. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca zamierza zawrzeć z zakładem ubezpieczeń umowę na podstawie której zakład ubezpieczeń powierzy mu realizację niektórych czynności ubezpieczeniowych, w celu wykonywania ich w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń. W związku z powyższym stwierdzić należy, że przy tak określonej klasyfikacji wykonywanych usług, świadczenie ich na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego korzystać będzie z przedmiotowego zwolnienia od podatku od towarów i usług. Podkreślić należy, że o wystąpieniu kryterium, na podstawie którego można zastosować zwolnienie przy świadczeniu tych usług od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, (tj. o tym czy są one świadczone w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń) nie decyduje organ podatkowy - wiedzę w tym zakresie winien posiadać wykonawca usług opierając się na zawartych umowach i posiadanych pełnomocnictwach. Ponadto wskazać należy, iż Dyrektor Izby Skarbowej nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, a wyłączną odpowiedzialność za prawidłową pod względem statystycznym jak i podatkowym identyfikację świadczonych usług ponosi podatnik. W związku z powyższym niniejsza interpretacja przepisów podatkowych wydana została w oparciu o podaną przez Wnioskodawcę klasyfikację statystyczną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj