Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-651/08/BW
z 8 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-651/08/BW
Data
2008.10.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku


Słowa kluczowe
deklaracje
transport drogowy
transport wewnątrzwspólnotowy
zwrot podatku


Istota interpretacji
Czy w świetle obowiązujących przepisów Spółka ma prawo wykazać w poz. 21 dekl. VAT-7 całą wartość usług transportowych wykonanych poza granicami kraju, która nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, a co za tym idzie przyjąć ja do obliczania kwoty zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dniowym?



Wniosek ORD-IN 743 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2008r. (data wpływu 8 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy w świetle obowiązujących przepisów Spółka ma prawo wykazać w poz. 21 deklaracji VAT-7 całą wartość usług transportowych wykonanych poza granicami kraju, która nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, a co za tym idzie przyjąć ją do obliczania kwoty zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy w świetle obowiązujących przepisów Spółka ma prawo wykazać w poz. 21 deklaracji VAT-7 całą wartość usług transportowych wykonanych poza granicami kraju, która nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, a co za tym idzie przyjąć ją do obliczania kwoty zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wskazał, że jest firmą transportowo-spedycyjną (posiada stosowne uprawnienia przewoźników krajowych i zagranicznych). Ponad 70% wartości jego sprzedaży to usługi transportowe wykonane poza terytorium kraju niepodlegające opodatkowaniu polskim podatkiem VAT.Wnioskodawca przedstawił omawianą sytuację na przykładzie miesiąca maja 2008r. w nawiasach podając pozycję deklaracji VAT-7:

  1. Wartość netto usług transportowych wykonanych poza terytorium kraju nieobjętych w Polsce podatkiem VAT 828 109,- zł.
  2. Wartość netto usług transportu międzynarodowego wykonane na terenie RP (poz. 22) 8.636,- zł.
  3. Świadczenie usług na terytorium kraju opodatkowane stawką 22% w.n. (poz. 28) 263.763,- zł. podatek należny (poz. 29 = poz. 41) 58.028,- zł.
  4. Kwota podatku naliczonego do odliczenia (poz. 47 = poz. 50) 156.625,-zł.
  5. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym (poz. 55 + poz. 56) 98.597,-zł.


Wnioskodawca wskazał, że podobna sytuacja występuje w każdym miesiącu, ponieważ sprzedaż zagraniczna (nieopodatkowana) jest znaczna a związane z nią zakupy (paliwo, obce usługi transportowe itp.) dokonywane są w kraju z podatkiem VAT. Interpretując bardzo ostrożnie, niekorzystnie dla Wnioskodawcy i według niego nieprawidłowo, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku VAT, dotychczas pod pozycją 21 dekl. VAT-7 wpisywał on wartość sprzedaży z faktur do których mógł bezpośrednio przyporządkować faktury zakupu, a więc tylko sprzedaż usług zagranicznych wykonanych przez jego podwykonawców, bo tylko te mógł przyporządkować bezpośrednio. Wnioskodawca sporządzał za każdy miesiąc zestawienie sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu i faktury VAT zakupu bezpośrednio z nią związanych i razem z deklaracją VAT-7 wysyłał do Urzędu Skarbowego. Za miesiąc maj 2008r. wartość sprzedaży z tego zestawienia wyniosła 97 606,- zł i taką wpisał pod poz. 21 w deklaracji. Konsekwencją tego jest, że o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60-dniowym mógł wystąpić (wpisać pod poz. 57) tylko dla kwoty 23.373,- zł. tj. 22% z (97 606 + 8 636) a pozostała w wysokości 75 224,- zł trafiła do pozycji 58. Stwierdził, że faktury VAT dokumentujące zakup paliwa, zakup części do samochodów, remonty środków transportu itp. nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnej faktury sprzedaży nieopodatkowanej, bo dotyczą wielu faktur w tym z zakresu sprzedaży krajowej opodatkowanej, ale są w sposób oczywisty związane z tą sprzedażą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo, w świetle obowiązujących przepisów, wykazać w poz. 21 deklaracji VAT-7 całą wartość usług transportowych wykonanych poza granicami kraju, która nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem VAT (w przedstawionym przykładzie z maja 2008r. kwotę 828.109,-zł), a co za tym idzie przyjąć ją do obliczania kwoty zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60-dniowym, bez obowiązku sporządzania dla Urzędu Skarbowego zestawień dokumentujących bezpośredni związek faktur zakupu z fakturami sprzedaży dokumentującymi sprzedaż usług nieopodatkowanych...

Zdaniem Wnioskodawcy po ponownym przeanalizowaniu przepisów, głównie wymienionych w pozycji 45 przedmiotowego wniosku oraz ich interpretacji przez firmy consultingowe uważa, że całą wartość sprzedaży wykonanej poza granicami kraju, nieopodatkowanej w Polsce powinien wykazać pod pozycją 21 deklaracji VAT-7 (w przedstawionym przykładzie kwotę 828.109,- zł) a tym samym uwzględnić ją do obliczenia kwoty zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60- dniowym, bez konieczności sporządzania „zestawienia sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu oraz faktur zakupu z nią bezpośrednio związanych".W omawianym przykładzie rozliczenia za maj 2008 roku wartość zwrotu w terminie 60 dni zawierałaby całą nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, ponieważ 22% z (828.109 + 8.636) > od 98.597.

Takie stanowisko w przedstawionej sprawie Wnioskodawca motywuje następująco:

  1. Ustawodawca w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT nie precyzuje o jakie dokumenty chodzi i nie formułuje, że związek dokumentów sprzedaży i zakupu powinien być bezpośredni,
  2. Podatek naliczony związany z tymi czynnościami (usługami transportowymi) podlegałby odliczeniu, gdyby czynności te wykonane były na terytorium kraju,
  3. Posiada dokumenty (FV zakupu paliwa, części do samochodów itp.), których związek z czynnościami wykonanymi poza granicami kraju jest oczywisty, chociaż nie bezpośredni. Nie można przypisać konkretnej fakturze sprzedaży konkretną fakturę zakupu jak w przypadku wykonania tych czynności przez podnajętych przez niego podwykonawców. Paliwo zakupione do zbiornika lub nawet tankowane bezpośrednio do baku w środkach transportu służy do odbycia różnych tras: na terenie kraju i poza jego granicami. Taka sytuacja jest również z innymi kosztami.

Wnioskodawca stwierdził, że jego sprzedaż to:

  1. świadczenie usług, poza terytorium kraju nieopodatkowanych podatkiem VAT w Polsce, ale gdyby były wykonywane na terenie kraju to podlegałyby temu opodatkowaniu,
  2. świadczenie usług transportowych na terytorium kraju opodatkowane stawką 0%,
  3. świadczenie usług, na terytorium kraju, opodatkowane stawką 22%.

Wnioskodawca wskazał, że faktury zakupu towarów i usług dokonywane przez jego firmę a tym samym podatek naliczony VAT wynikający z tych faktur są związane z tymi trzema rodzajami świadczonych usług. Podatek naliczony dotyczący sprzedaży opodatkowanej pomniejsza podatek należny a pozostała nadwyżka w całości dotyczy pozostałych dwóch rodzajów, z których głównym jest: świadczenie usług wymienione w punkcie 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.Zgodnie z art. 106 ust. 2 cyt. ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że ponad 70% wartości sprzedaży Wnioskodawcy to usługi transportowe wykonane poza terytorium kraju, niepodlegające opodatkowaniu polskim podatkiem VAT.W sytuacji świadczenia usług, które nie będą podlegały opodatkowaniu na terenie kraju a Wnioskodawca dla tych czynności nie jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej - lub w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze, zastosowanie znajdzie § 27 ust. 1, ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).Zgodnie z powołanym przepisem, przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Ponadto faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.Na podstawie art. 99 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. Zgodnie z delegacją ustawową zawartą między innymi w art. 99 ust. 14 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 19 września 2005r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545) określające wzory deklaracji oraz objaśnienia co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejscu ich składania. W objaśnieniach do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K), stanowiących załączniki nr 3 do ww. rozporządzenia wskazano, iż w poz. 21 wskazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 cyt. ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.Zatem w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usług transportowych, które nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, wartość świadczonych usług (tylko niepodlegających opodatkowaniu na terytorium kraju), wynikających z wystawionych faktur w trybie art. 106 ust. 2 ustawy o VAT i § 27 cyt. rozporządzenia, należy wykazać w poz. 21 deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.Stosownie natomiast do art. 87 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 oraz obrotu z tytułu dostaw lub świadczenia usług, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.Natomiast w myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Reasumując, w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usług transportowych podlegających opodatkowaniu poza terytorium kraju, ich wartość podwyższa kwotę obrotu stanowiącego podstawę do określenia limitu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że całą wartość sprzedaży wykonanej poza granicami kraju, nieopodatkowanej w Polsce powinien wykazać w poz. 21 deklaracji VAT-7, a tym samym uwzględnić ją do obliczenia kwoty zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60-dniowym należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj