Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1608/08-2/AW
z 14 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1608/08-2/AW
Data
2008.11.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Procedura zawieszenia a skład podatkowy


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
akcyza
procedura zawieszenia poboru akcyzy


Istota interpretacji
dołączanie do przesyłki dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy



Wniosek ORD-IN 390 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2008 roku (data wpływu 26.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dołączania do przesyłki dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2008 roku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dołączania do przesyłki dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny.

Spółka jest właścicielem składu podatkowego, w którym zajmuje się produkcją piwa na zlecenie innego podmiotu. Właścicielem towaru przez cały cykl produkcyjny jest kontrahent Spółki, a sprzedaż do klienta zewnętrznego następuje bezpośrednio ze składu podatkowego. Również sprzedaż eksportowa oraz sprzedaż do krajów Unii Europejskiej jest dokonywana przez kontrahenta spółki bezpośrednio ze składu, która w większości odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca jest podmiotem odpowiedzialnym za prawidłowe stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz odpowiada za powstałe zobowiązanie podatkowe w przypadku przedterminowego jej zakończenia. Piwo pakowane jest do zamykanych kontenerów i przewożone różnymi środkami transportu w zależności od kraju przeznaczenia. Wielokrotnie transport jest łączony i dokumenty dołączane do transportu muszą być przekazywane w trakcie transportu kolejnym przewoźnikom. W związku z taką sytuacją wielokrotnie zdarzyło się, że dokumenty, w tym administracyjny dokument towarzyszący zostały zagubione i browar zmuszony był do wystawienia duplikatów i wysyłania ich do klienta w celu zakończenia procedury. Z tego powodu jeden z klientów unijnych zaproponował żeby dokument ADT w oryginale znajdował się w przestrzeni ładunkowej kontenera razem z towarem, a w posiadaniu kierowcy znajdowałaby się kopie tych dokumentów, ewentualnie poświadczone za zgodność z oryginałem przez pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Opisaną procedurę klient Spółki stosuje pomyślnie z innymi klientami z Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może umieszczać oryginalne karty 2, 3, 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego w przestrzeni ładunkowej kontenera dokonując dostawy wewnątrzwspólnotowej...

Zdaniem Wnioskodawcy taka sytuacja może mieć miejsce, gdyż aktualnie obowiązujące przepisy nie precyzują dokładnie sposobu postępowania z dokumentami towarzyszącymi. Nie określono również nigdzie obowiązku posiadania tychże dokumentów przez kierowcę.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym istnieją tylko dwa warunki konieczne do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych. Pierwszy to dołączenie ADT do przewożonych towarów, a drugi to złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Przepis ogólny ustawy nie precyzuje, w jaki sposób ten dokument powinien zostać dołączony do towaru. Z tego powodu interpretacja tego przepisu idąca w kierunku umieszczania dokumentów w zaplombowanej przestrzeni ładunkowej kontenera jest jak najbardziej możliwa.

Zdaniem Spółki również przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów, nie precyzują w tym zakresie tego obowiązku. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 roku w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych karty 2,3 i 4 ADT są załączane do przemieszczanych wyrobów.

Spółka wskazuje, iż najistotniejsze jest to aby dokument ADT nie był oddzielnie przewożony od towaru (np. pocztą w przypadku przewozu wyrobów transportem drogowym). Zdaniem Spółki gramatyczna wykładnia tego przepisu nie pozwala jej na zobowiązanie podatnika do konieczności przekazania oryginalnych dokumentów kierowcy (bądź innej osobie odpowiedzialnej za transport). Podatnik wskazuje, iż używane są różne środki transportu do przewożenia wyrobów akcyzowych, a tym samym możliwych form dołączenia dokumentów przewożonych wyrobów jest wiele.

Spółka wskazuje również na cel jaki jej zdaniem przyświecał ustawodawcy przy tworzeniu takiego warunku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, który nie wyklucza możliwości stosowania rozwiązania proponowanego w opisie stanu faktycznego. Zdaniem Spółki podstawowym celem przewożenia dokumentu ADT wraz z towarem, jest możliwość kontroli tego towaru na każdym etapie transportu przez stosowne służby. Jednakże, aby taka kontrola była skuteczna to nie wystarczy zdaniem Wnioskodawcy jedynie obejrzeć oryginały dokumentów przewozu w tym ADT, ale również należy sprawdzić czy towar przewożony jest zgodny z tym, który został opisany w dokumentach. Takie podejście do kontroli oznacza, że zaplombowany kontener powinien zostać otworzony w celu sprawdzenia zgodności towaru z dokumentami. Wtedy również może nastąpić wgląd do oryginalnych dokumentów przewozu.

W związku z przedstawioną powyżej argumentacją Spółka stoi na stanowisku, że istnieje możliwość dołączania oryginalnych dokumentów do towaru, poprzez umieszczenie ich również w przestrzeni ładunkowej kontenera.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 ze zm.) stanowi, że jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przewożonych wyrobów administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie zaś z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89 poz. 849 ze zm.) przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego niezależnie od zastosowanych środków transportu.

Administracyjny dokument towarzyszący winien zostać zaewidencjonowany, opieczętowany urzędowymi pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celnego oraz wypełniony przez prowadzącego skład podatkowy przed wysłaniem wyrobów ze składu podatkowego, zgodnie z § 4 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81 poz. 744 ze zm.). Ponadto, w myśl § 4 ust. 5 przedmiotowego rozporządzenia, podmiotem uprawnionym do otrzymania i wypełniania administracyjnego dokumentu towarzyszącego jest prowadzący skład podatkowy. Natomiast zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, karty 2, 3 i 4 ADT są załączane do przemieszczanych wyrobów.

Z ww. przepisów wynika jednoznacznie, że jednym z warunków prawidłowego rozpoczęcia procedury zawieszenia poboru akcyzy, w sytuacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych między składami podatkowymi jest wypełnienie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, przez prowadzącego skład podatkowy miejsca wysyłki. Ponadto zaewidencjonowany oraz opieczętowany przez organy celne, a także wypełniony administracyjny dokument towarzyszący załącza się do wyrobów akcyzowych, które opuszczają skład podatkowy. Natomiast podmiotem uprawnionym do otrzymania administracyjnego dokumentu towarzyszącego jest podmiot prowadzący skład podatkowy odbierający wyroby.

Zatem za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym oryginalny administracyjny dokument towarzyszący może przemieszczać się wraz z towarem w zaplombowanym kontenerze.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych ( art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa ( art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania ( art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi ( art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj