Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-113/12-2/TK
z 17 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją mieszanek mineralno-bitumicznych oraz budową dróg kołowych i szynowych. Zainteresowany prowadzi działalność w zakresie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych od roku 2009 i będzie produkować je w roku 2012 i kolejnych latach.

Mieszanki mineralno-bitumiczne są wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, kod CN 2715 0000, dla którego zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka podatku akcyzowego wynosi 0 zł. Proces produkcji mieszanek mineralno -bitumicznych odbywa się w pełni zautomatyzowanej wytwórni mas bitumicznych (ciąg technologiczny).

Materiały składowe mieszanek mineralno-bitumicznych stanowią:

  • bitum naftowy (kod CN 2713, kod PKWiU 23.20.32),
  • mączka wapienna,
  • kruszywa mineralne,
  • dodatki (środki adhezyjne).

Proces wytwarzania mas mineralno-bitumicznych dzieli się na następujące operacje:

  • przygotowanie i dozowanie wstępne kruszywa,
  • suszenie i ogrzewanie kruszywa,
  • mieszanie kruszywa, wypełniacza i wtrysk bitumu naftowego,
  • odbiór gotowej masy mineralno-bitumicznej.

Wnioskodawca dokonywał i będzie dokonywać w roku 2012 i kolejnych latach nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobu węglowego, tj. pyłu węgla brunatnego, który zużywany jest na potrzeby technologiczne instalacji produkcyjnej w celu uzyskania ciepła potrzebnego do funkcjonowania instalacji produkcyjnej służącej do produkcji mieszanek mineralno -bitumicznych.

Nabywany pył węgla brunatnego pozwala na rozgrzanie substancji mineralnych (kruszywa) w bębnie suszącym instalacji produkcyjnej za pomocą specjalnego palnika. Proces suszenia kruszywa odbywa się przez cały okres cyklu produkcyjnego. Zainteresowany jest w stanie określić ilość pyłu węglowego zużywanego w celach technologicznych.

W związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym Wnioskodawca składał w latach poprzednich i będzie składał w roku 2012 oraz latach kolejnych informacje podsumowującą o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (druk VAT-UE) zawierające informacje o dokonanych obrotach towarowych z państwami członkowskimi wspólnoty (INTRASTAT).

Od stycznia 2012 r. nabywany w drodze nabycia wewnątrzwspólnotowego pył węgla brunatnego (kod CN 2702 10 00) został objęty podatkiem akcyzowym (art. 9a ust. 1 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy pył węgla brunatnego, nabywany przez Zainteresowanego w drodze nabycia wewnątrzwspólnotowego i zużywany w procesie produkcji mieszanek mineralno -bitumicznych jest zwolniony od podatku akcyzowego?
  2. Czy warunkiem zwolnienia z akcyzy pyłu węglowego zużywanego w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych jest prowadzenie przez Wnioskodawcę ewidencji w myśl art. 31a ust. 4-7 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, pył węgla brunatnego, nabywany przez niego w drodze nabycia wewnątrzwspólnotowego i zużywany w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych jest zwolniony od podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Zainteresowany zużywa wyrób węglowy do celów opałowych (zużycie pyłu węgla brunatnego następuje poprzez ogrzanie kruszywa podczas produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym).

Warunkiem zwolnienia od akcyzy pyłu węglowego zużywanego w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych jest prowadzenie przez Wnioskodawcę ewidencji zgodnie z art. 31a ust. 4-7 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 20 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2702, tj. węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją mieszanek mineralno -bitumicznych oraz budową dróg kołowych i szynowych. Zainteresowany prowadzi działalność w zakresie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych.

Mieszanki mineralno-bitumiczne są wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, kod CN 2715 0000, dla którego zgodnie z art. 89 ust 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka podatku akcyzowego wynosi 0 zł. Proces produkcji mieszanek mineralno -bitumicznych odbywa się w pełni zautomatyzowanej wytwórni mas bitumicznych.

Materiały składowe mieszanek mineralno-bitumicznych stanowią:

  • bitum naftowy (kod CN 2713),
  • mączka wapienna,
  • kruszywa mineralne,
  • dodatki (środki adhezyjne).

Proces wytwarzania mas mineralno-bitumicznych dzieli się na następujące operacje:

  • przygotowanie i dozowanie wstępne kruszywa,
  • suszenie i ogrzewanie kruszywa,
  • mieszanie kruszywa, wypełniacza i wtrysk bitumu naftowego,
  • odbiór gotowej masy mineralno-bitumicznej.

Wnioskodawca dokonywał i będzie dokonywać w roku 2012 oraz kolejnych latach nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobu węglowego, tj. pyłu węgla brunatnego o kodzie CN 2702 10 00, który zużywany jest na potrzeby technologiczne instalacji produkcyjnej w celu uzyskania ciepła potrzebnego do funkcjonowania instalacji produkcyjnej służącej do produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych.

Nabywany pył węgla brunatnego pozwala na rozgrzanie substancji mineralnych (kruszywa) w bębnie suszącym instalacji produkcyjnej za pomocą specjalnego palnika. Proces suszenia kruszywa odbywa się przez cały okres cyklu produkcyjnego. Zainteresowany zużywa wyrób węglowy o kodzie CN 2702 10 00 do celów opałowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Z kolei paliwami opałowymi w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy, są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, czyli z wyłączeniem paliw silnikowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż wyrobem akcyzowym jest m.in. wyrób o podanym przez Wnioskodawcę kodzie CN 2702, jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, tj. sytuacji, w których wyroby ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego.

Należy zaznaczyć, iż ten sam produkt, używany w innych celach niż cel opałowy nie jest wyrobem akcyzowym oraz nie podlega ustawie o podatku akcyzowym i nie jest opodatkowany akcyzą.

Zużycie wyrobu węglowego w rozumieniu ustawy następuje wyłącznie poprzez użycie tego wyrobu do celów opałowych. Tak więc w stanie faktycznym opisanym przez Wnioskodawcę zużycie pyłu węgla brunatnego następuje poprzez ogrzanie kruszywa podczas produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Definicja produkcji wyrobów energetycznych dla potrzeb ustawy o podatku akcyzowym została określona w art. 87 ust. 1, zgodnie z którą produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Tym samym wytwarzanie przez Wnioskodawcę mas bitumicznych o kodzie CN 2715 00 00 należy uznać za produkcję wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z ww. art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Stosownie do art. 3la ust. 4 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3.

Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę (art. 31a ust. 5-7 ustawy).

Mając zatem na uwadze opis stanu faktycznego oraz przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, iż nabywany wewnątrzwspólnotowo pył węgla brunatnego o kodzie CN 2702, który zużywany jest w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych o kodzie CN 2715 00 00, na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy, jest zwolniony z opodatkowania akcyzą, pod warunkiem prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj