Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-1077/08-4/JK
z 24 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-1077/08-4/JK
Data
2008.10.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
miejsce zameldowania
oświadczenia
spadek
sprzedaż mieszkania
ulga meldunkowa
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
ulga meldunkowa



Wniosek ORD-IN 424 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15.07.2008 r. (data wpływu 21.07.2008 r.) oraz w piśmie z dnia 18.09.2008 r. (data nadania 19.09.2008 r., data wpływu 22.09.2008 r) uzupełniające wezwanie Nr IPPB2/415-1077/08-2/JK z dnia 11.09.2008 r. (data nadania 11.09.2008 r, data otrzymania 15.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 03 marca 2008 r. postanowieniem Sądu Rejonowego Wydział I Cywilny sygn. akt ..l.. Wnioskodawczyni nabyła spadek po zmarłej matce (zm. dnia ....2007 r.) w wielkości #189; z bratem N. Przedmiotem spadku jest mieszkanie własnościowe o powierzchni użytkowej 60,36 m2. Mieszkanie to stanowiło „dom rodzinny” rodzeństwa, w którym Wnioskodawczyni była zameldowana na pobyt stały w okresie od dnia ....1983 r. do dnia 01.03.2005 r. (22 lata) usamodzielniając się co jest naturalnym etapem w życiu każdego człowieka. Aktualnie z przyczyn obiektywno – osobistych mieszkanie to będzie musiało zostać zbyte odpłatnie osobom trzecim.

Wnioskodawczyni nadmienia, że wypełniła obowiązek zgłoszenia do właściwego urzędu skarbowego nabycia #189; części spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Znana jest Wnioskodawczyni interpretacja Ministra Finansów w sprawie „ulgi meldunkowej” z dnia 20.02.2008 r. Posiłkując się tą interpretacją Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że spełnia wymóg prawny wynikający z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na fakt zameldowania w ww. lokalu mieszkalnym przez okres 22 lat, a więc przekraczającym w sposób zdecydowany wymóg prawny okresu nie krótszego niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Zgodnie bowiem z cytowaną interpretacją zasadne jest, iż do 12 miesięcznego okresu zameldowania na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 01 stycznia 2007 r. (co w przypadku Wnioskodawczyni miało i ma miejsce) jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa.

Stanowisko Urzędu Skarbowego jest odmienne, wymagające od Wnioskodawczyni zameldowania w przedmiotowym lokalu 12 miesięcznego okresu liczonego po dacie uprawomocnienia się postanowienia sądowego o nabycie spadku co dopiero ma dać prawo Wnioskodawczyni do „ulgi meldunkowej”.

Pismem z dnia 11.09.2008 r. Nr IPPB2/415-1077/08-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię o uzupełnienie wniosku poprzez wskazanie, których zdarzeń przyszłych dotyczy uiszczona kwota oraz sprecyzowanie czy interpretacja przepisów prawa podatkowego ma być udzielona w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jeśli zakres interpretacji ma dotyczyć podatku od spadków i darowizn to poproszono o przedstawienie szczegółowego zdarzenia przyszłego, właściwie sprecyzowanego pytania oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej do przedstawionego przez Wnioskodawczynię zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 18.09.2008 r. (data wpływu 22.09.2008 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedmiotowy wniosek informując, iż w dniu 18.09.2008 r. uiściła dodatkową opłatę w kwocie 75 zł. Sprawa dotyczy otrzymanego w spadku, tj. #189; części mieszkania własnościowego i jego sprzedaży po zmarłej mamie, z którą wspólnie mieszkała i była zameldowana na stałe przez okres ponad 20 lat. W uzupełnieniu poproszono o odpowiedź na pytanie czy Wnioskodawczyni będzie przysługiwała ulga meldunkowa w przypadku sprzedaży #189; części mieszkania własnościowego zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19% od uzyskanego dochodu jeżeli w terminie 14 dni od sprzedaży zostanie złożone oświadczenie w Urzędzie Skarbowym.

Ponadto Wnioskodawczyni poprosiła o interpretację przepisów ustawy o spadku i darowiznach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poprzez zameldowanie w ww. lokalu na pobyt stały w okresie od dnia 08.07.1983 r. do 01.03.2005 r. przysługuje ulga meldunkowa i czy w przypadku odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego Wnioskodawczyni będzie zwolniona z obowiązku podatkowego...

Zdaniem Wnioskodawczyni

Wnioskodawczyni uważa, iż przy obecnym stanie prawnym ulga meldunkowa przysługuje i nie powstaje w stosunku do jej osoby zobowiązanie podatkowe przy przyszłym zbyciu części lokalu mieszkalnego w wyniku spadku po zmarłej matce.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn zostanie rozpatrzony odrębnym postanowieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 roku.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadku i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem do spadków i darowizn.

Treść art. 22 ust. 6e ww. ustawy stanowi, iż wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże w świetle art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia :

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
  • jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Nadmienić należy, iż w dniu 09 kwietnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. Nr 59, poz. 361). Na podstawie tego rozporządzenia podatnicy, którzy uzyskali w 2008 r. przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych mają prawo do składania w terminie do dnia 30 kwietnia 2009 r. oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Nowe zasady opodatkowania regulują wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawczyni była właścicielką lokalu mieszkalnego przez cały ww. wymagany okres zameldowania. Istotny jest tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Wymóg złożenia w terminie oświadczenia o spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia jest obok zameldowania na pobyt stały w sprzedanym lokalu przez okres 12 miesięcy przed datą zbycia, warunkiem koniecznym do zastosowania omawianego zwolnienia. Warunek ten wynika wprost z art. 21 ust. 21, dotyczącego zwolnień przedmiotowych, przez co stał się on nieodłącznym elementem regulacji dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przychodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy zaznaczyć, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje przychodów z odpłatnego zbycia gruntów, zarówno tych, które stanowią odrębny przedmiot własności (prawo wieczystego użytkowania gruntu), jak i gruntów trwale związanych z budynkami, stanowiących część składową nieruchomości. Oznacza to, że przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z lokalem podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych powyżej.

Z analizy stanu faktycznego, opisanego we wniosku wynika, że w 2007 r. Wnioskodawczyni wraz z bratem odziedziczyła po zmarłej matce spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Obecnie spadkobiercy zamierzają dokonać sprzedaży tegoż mieszkania. W mieszkaniu tym Wnioskodawczyni była zameldowana na pobyt stały w okresie od 08.07.1983 r. do 01.03.2005 r. (przez 22 lata). Oznacza to, że spełniony został warunek zameldowania w zbywanym lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z odpłatnego zbycia 1/2 części spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego będzie korzystał ze zwolnienia, o ile Wnioskodawczyni złoży we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia w terminie wskazanym powyżej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj