Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1357/08-4/BM
z 17 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1357/08-4/BM
Data
2008.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
cash-pooling
miejsce świadczenia usług
opodatkowanie
usługi finansowe


Istota interpretacji
opodatkowanie VAT usług cash-poolingu



Wniosek ORD-IN 495 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08 maja 2008r. (data wpływu 10 września 2008r.) uzupełnionego pismem z dnia 22 września 2008r. (data wpływu 29 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania VAT usług cash-poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania VAT usług cash-poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę cash-poolingu, na podstawie której powierzy firmie z siedzibą w Belgii (zwanej dalej pool-l), zarządzanie płynnością finansową Spółki. Pool-l będzie uprawniony do doboru innych podmiotów uczestniczących w strukturze cash - poolingu i zawierania z nimi umów we własnym imieniu i na własny rachunek. W wyniku powyższego utworzona zostanie grupa spółek (pool), których płynnością finansową zarządzać będzie pool - l. W związku z powyższym dla Spółki zostanie otwarty rachunek w banku zagranicznym, który zostanie włączony przez bank do systemu zarządzania płynnością finansową grupy utworzonej przez pool- leadera. Oznacza to, że w przypadku, gdy na rachunku zagranicznym Spółki wystąpi saldo dodatnie, od tego salda bank zagraniczny będzie wypłacał odsetki Spółce. W przypadku salda ujemnego na rachunku zagranicznym spółka będzie obciążana odsetkami przez bank zagraniczny. W ramach struktury cash-poolingu do bilansowania sald uczestników cash-poolingu będzie dochodziło wyłącznie wirtualnie (notional cash pooling) tzn. nie będzie dochodziło do fizycznego transferu środków pieniężnych pomiędzy rachunkiem bankowym spółki a rachunkiem bankowym pool-l, ani pomiędzy rachunkiem bankowym Spółki a innymi rachunkami wchodzącymi w skład grupy (poolu). W zakres obowiązków pool–l w ramach zarządzania płynnością finansową spółki wchodzić będzie:

  • wdrożenie wraz z bankiem zagranicznym systemu zarządzania płynnością finansową dla spółek z grupy (poolu) utworzonej przez pool-l,
  • pełnienie funkcji pool-l,
  • zarządzanie relacjami z bankiem, negocjowanie wysokości odsetek,
  • podpisywanie w imieniu i na rzecz uczestników system wszelkich dokumentów związanych z ustanowieniem i funkcjonowaniem systemu.

Z tytułu świadczenia powyższych usług cash- poolingu, pool-l otrzymywał będzie od Spółki miesięczne wynagrodzenie w wysokości 200 złotych netto.

Pismem z dnia 15 września 2008r. znak IPP2/443-1357/08-2/BM tutejszy organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnieniu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego poprzez dokładne wskazania klasyfikacji usług będących przedmiotem zapytania w ramach systemu „cash-pooling” (podanie symbolu PKWiU), przedstawienia umocowania prawnego dla osoby podpisanej na przedmiotowym wniosku do reprezentowania Podatnika, oraz wskazanie, którego zdarzenia (podatku) dotyczy uiszczona kwota (wniosek Spółki dotyczył trzech podatków natomiast opłata została uiszczona w kwocie 75 zł tj. w wysokości odpowiadającej jednemu zdarzeniu /podatkowi/)

Przedmiotowe pełnomocnictwo zostało przesłane pismem z dnia 22 września 2008r. (data wpływu 29 września 2008r.). W piśmie tym Podatnik wyjaśnił, iż usługa cash-poolingu jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi i sprowadza się ona do koncentrowania środków pieniężnych z rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rynku i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystywaniu korzyści skali. Spółka będzie otrzymywać faktury od firmy, która pełniąc rolę pool-l, będzie świadczyć na rzecz Wnioskodawcy usługi wymienione we wniosku. Spółka nie posiada klasyfikacji PKWiU przedmiotowej usługi. Ponadto Strona wyjaśniła, iż zapytanie dotyczy trzech podatków w związku z powyższym w dniu 22 września 2008r. uiściła ona dodatkową opłatę w wysokości 150 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie płacone przez Spółkę za usługi świadczone przez pool-l podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę na rzecz pool-l stanowi wynagrodzenie z tytułu importu usług i w związku z powyższym spółka powinna naliczyć i odprowadzić podatek VAT w należnej wysokości. Zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT miejscem usług świadczonych przez pool-l jest siedziba Spółki. Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez „import usług” rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, tj. osoba prawna będąca usługobiorcą usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Mając na względzie, iż na podstawie umowy cash-pooling Spółka będzie nabywała usługi świadczone przez osobę prawną z siedzibą poza terytorium RP, Spółka jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT będzie zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu usługi finansowej wykonanej w ramach umowy cash- poolingu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług , z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy. Podatnikami są również, jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2 -6 i art. 28.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 4 w związku z ust. 3 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, miejscem świadczenia usług finansowych – w przypadku gdy usługi te świadczone są na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – jest miejsce, gdzie nabywca tej usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zatem w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy świadczony na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 3 tego artykułu, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia i zapłaty podatku jest ich usługobiorca.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez pool-l na rzecz Spółki należy uznać za import usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr do ustawy. W pozycji nr 3 wyżej powołanego załącznika wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji Jex (65-67), z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

W wyżej wymienionym enumeratywnie zamkniętym katalogu usług wyłączonych ze zwolnienia nie ma usług cash-poolingu (zarządzania płynnością finansową).

W analizowanej sprawie należy podkreślić, że kluczowym elementem pozwalającym jednoznacznie rozstrzygnąć czy czynność będąca przedmiotem zapytania wykonywana w ramach umowy cash-poolingu korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji usługi wg Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług.

Jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku, Strona nie wystąpiła do urzędu statystycznego z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej przedmiotowej usługi.

Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Reasumując należy więc stwierdzić, iż usługi świadczone przez podmiot zagraniczny (pool- leadera) na rzecz Wnioskodawcy należy uznać za import usług, podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT. Jednakże jeżeli przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU Sekcja J ex (65-67) „usługi pośrednictwa finansowego”, to świadczenie tych usług będzie zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie załącznika nr 4, poz. 3 do ustawy o VAT.

W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj