Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-1007/08-2/MK
z 20 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-1007/08-2/MK
Data
2008.11.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Nieruchomości udostępnione nieodpłatnie

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
koszt
montaż
nieruchomości
przychód
przygotowanie
roboty
wspólnota mieszkaniowa


Istota interpretacji
Czy prawidłowym jest ujmowanie robocizny (demontaż, przygotowanie, montaż) w kosztach obsługi nieruchomości Wspólnot? Czy biorąc pod uwagę przepisy prawa podatkowego należałoby wartość montażu zafakturować, obciążając należnością Wspólnotę i jednocześnie wykazać przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 431 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Administracja D M, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2008 r. (data wpływu 25.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Normy europejskie nałożyły na Wspólnoty Mieszkaniowe obowiązek wymiany starych skrzynek pocztowych na nowe.

Wspólnoty Mieszkaniowe, będące w zarządzie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, powierzyły w drodze uchwały zakup skrzynek Spółce, jako zarządcy oraz finansowanie przez Wspólnotę tego zakupu ze środków funduszu remontowego.

W praktyce odbywa się to w sposób następujący:

Spółka zakupuje skrzynki pocztowe, otrzymuje fakturę VAT, odlicza podatek VAT przy zakupie, wystawia fakturę dla Wspólnoty Mieszkaniowej, nie doliczając marży, odprowadza podatek należny od sprzedaży według stawki 22%.

Wspólnota Mieszkaniowa, otrzymując refakturę od Spółki finansuje ten zakup ze środków zgromadzonych w funduszu remontowym.

Uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej precyzuje jednocześnie, iż montaż skrzynek wykonać ma Spółka w ramach kosztów konserwacji bieżącej. Zgodnie z podjętymi uchwałami wartość robocizny (demontaż starych skrzynek, przygotowanie ściany oraz zamontowanie nowych skrzynek) Spółka ujmuje w kosztach konserwacji nieruchomością wspólną. Koszty konserwacji nieruchomości rozliczane są w skali roku do poziomu zaliczek wnoszonych przez Wspólnoty Mieszkaniowe tytułem całej obsługi administrowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy prawidłowym jest ujmowanie robocizny (demontaż, przygotowanie, montaż) w kosztach obsługi nieruchomości Wspólnot... Czy biorąc pod uwagę przepisy prawa podatkowego należałoby wartość montażu zafakturować, obciążając należnością Wspólnotę i jednocześnie wykazać przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnota Mieszkaniowa podejmując uchwałę o rozliczaniu montażu skrzynek w ramach kosztów Spółki zarządzającej – konserwacji nieruchomości wspólnych czyni to nieprawidłowo. Prace związane z montażem skrzynek są według Wnioskodawcy usługą, którą należy obciążyć należnymi podatkami dochodowymi oraz podatkiem VAT. Zarówno koszt materiału jak i robocizny winien być ujęty w fakturze obciążającej Wspólnotę Mieszkaniową oraz finansowany z funduszu remontowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Definicja przychodów związanych z działalnością gospodarczą zamieszczona jest w art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Moment powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 3 ww. ustawy określa ust. 3a tego artykułu. Zgodnie z tym przepisem za datę powstania przychodu, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  • wystawienia faktury albo
  • uregulowania należności.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Wspólnoty Mieszkaniowe będące w zarządzie Wnioskodawcy, powierzyły w drodze uchwały, zakup skrzynek Spółce, jako zarządcy oraz finansowanie przez Wspólnotę tego zakupu ze środków funduszu remontowego. Spółka zakupuje skrzynki pocztowe, otrzymuje fakturę VAT, odlicza podatek VAT przy zakupie, wystawia fakturę dla Wspólnoty Mieszkaniowej nie doliczając marży, odprowadza podatek należny od sprzedaży według stawki 22%. Wspólnota Mieszkaniowa otrzymując refaktury od Spółki finansuje ten zakup ze środków zgromadzonych w funduszu remontowym. Jednocześnie podjętą uchwałą Wspólnota Mieszkaniowa sprecyzowała, iż montaż skrzynek wykonać ma Spółka zarządzająca w ramach kosztów konserwacji bieżącej. Zgodnie z podjętymi uchwałami wartość robocizny (demontaż starych skrzynek, przygotowanie ściany oraz zamontowanie nowych skrzynek) Spółka ujmuje w kosztach konserwacji nieruchomością wspólną. Koszty konserwacji nieruchomości rozliczane są w skali roku do poziomu zaliczek wnoszonych przez Wspólnoty Mieszkaniowe tytułem całej obsługi administrowania.

Wątpliwości Spółki dotyczą wystawienia faktury VAT, związanej z wymianą skrzynek pocztowych we Wspólnocie Mieszkaniowej, (tj. demontażu starych skrzynek, przygotowanie ściany i montażu nowych skrzynek), a w konsekwencji, wykazania z tego tytułu przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym.

W świetle powyższego stwierdza się, iż jeżeli Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktury z powyższego tytułu, to na tej podstawie będzie zobowiązany do wykazania przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowo tut. Organ nadmienia, iż wydający interpretację indywidualną, nie jest uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj