Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-736/12/JP
z 6 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2012r. (data wpływu 17 lipca 2012r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 października 2012r. (data wpływu 11 października 2012r.) oraz pismem, które wpłynęło w dniu 25 października 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” jest:

  • prawidłowe w zakresie w jakim mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych;
  • nieprawidłowe w zakresie w jakim mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie udostępniane partnerom.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 października 2012r. (data wpływu 11 października 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 września 2012r., nr IBPP3/443-734/12/JP, oraz pismem, które wpłynęło w dniu 25 października 2012r. będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 16 października 2012r. nr IBPP3/443-734/12/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat jako Lider Projektu przystąpił razem z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zwanymi Partnerami, do realizacji wspólnego projektu pn. „…”.

Celem ogólnym projektu jest rozwój regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) pomiędzy regionami w Polsce i w UE.

Natomiast celem bezpośrednim projektu jest: poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN poprzez budowę sieci na własne potrzeby jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego powiatu oraz poprawi warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy i z jednostkami samorządowymi. Realizacja projektu poprawi efektywność wymiany danych pomiędzy samorządami, urzędami administracji państwowej, placówkami edukacyjnymi i innymi instytucjami publicznymi.

W odniesieniu do celu głównego projektu, należy wymienić następujące cele szczegółowe:

  • osiągnięcie warunków sprzyjających wyrównaniu dysproporcji w dostępie do informacji wszystkich mieszkańców,
  • obniżenie kosztów działalności jednostek samorządu terytorialnego,
  • umożliwienie wzrostu nowych inwestycji w zakresie IT w powiecie,
  • wzrost liczby usług publicznych świadczonych za pośrednictwem Internetu,
  • likwidacja barier technologicznych, wzrost możliwości wdrażania najnowszych rozwiązań technologicznych,
  • poprawa wizerunku poszczególnych gmin, powiatu i regionu.

Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i budowa linii światłowodowych wraz z adaptacją pomieszczeń węzłów telekomunikacyjnych na terenie powiatu tj. Gmin: …, …, …, …, ….

Zadanie obejmuje wykonanie:

  • projektów budowlanych i wykonawczych (wraz z niezbędnymi pozwoleniami budowlanymi) inwestycji celu publicznego dla budowy telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w postaci rurociągów kablowych wraz z telekomunikacyjnymi kablami światłowodowymi oraz adaptacji pomieszczeń na potrzeby węzłów telekomunikacyjnych;
  • uzyskanie wszystkich wymaganych prawem uzgodnień i decyzji administracyjnych;
  • budowę telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w postaci rurociągów kablowych;
  • budowę telekomunikacyjnych kabli światłowodowych wraz z zakończeniem w węzłach telekomunikacyjnych;
  • zakup i wyposażenie w osprzęt aktywny i pasywny węzłów w sieci.

W dniu 14 grudnia 2009r. Powiat oraz Gminy powiatu podpisały umowę partnerską w sprawie współdziałania przy budowie sieci szerokopasmowej na terenie powiatu w ramach projektu. W dokumencie tym, opisano obowiązki i odpowiedzialność Lidera i Partnerów. Powiat został Liderem Projektu. Partnerami projektu zostały Gminy Powiatu oraz sam Powiat. Lider Projektu będzie realizował Projekt kompleksowo.

Na etapie planowania inwestycji założono, że celem bezpośrednim projektu będzie poprawa dostępu do sieci infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN budowanej wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego powiatu oraz poprawi warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy i z jednostkami. W wyniku realizacji projektu 59 instytucji publicznych oraz 10 szkół zostanie podłączonych do szerokopasmowego internetu. Inwestycja ta, ma zatem charakter celu publicznego.

Wybudowana infrastruktura będzie stanowić własność Powiatu. W budżetach Partnerzy projektu zagwarantowaliby dotacje celowe na pomoc finansową dla Powiatu w wysokości po 1/6 całego wkładu własnego Projektu. Powiat byłby nabywcą i zarazem płatnikiem faktur dokumentujących koszty inwestycji. Wariant ten wymagałby zmiany umowy partnerskiej w zakresie własności produktu powstałego w wyniku realizacji inwestycji.

Udział poszczególnych podmiotów w finansowaniu całej inwestycji przedstawia się następująco:

  • 85 % środków z Unii Europejskiej,
  • 15 % środków stanowiących wkład własny Partnerów (po 1/6 na każdego).

Lider będzie właścicielem sieci światłowodowej w okresie zapewnienia jego trwałości: Partnerzy będą zaś partycypować w kosztach funkcjonowania sieci, przekazując pomoc finansową dla powiatu w formie dotacji celowej w wysokości po 1/6 na każdego z Partnerów.

Należy zaznaczyć, że na mocy art. 64 i art. 69 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106 poz. 675) działalność w zakresie telekomunikacji stanowi zadanie własne zarówno gminy, jak i powiatu.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 8 października 2012r. wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą nabywane w całości przez Lidera (Powiat). Partnerzy będą użytkowali mienie powstałe w wyniku realizacji projektu na podstawie umowy użyczenia.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zgodnie z jego celem bezpośrednim, tj. dostępu do sieci infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN budowanej wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, wykorzystywane będzie wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, tj. dla realizacji zadań publicznych powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 8 października 2012r.):

Czy Powiat ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, w sytuacji, określonej w poz. 68 wniosku?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ nie będzie wykorzystywał produktu powstałego w wyniku realizacji inwestycji do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe w zakresie w jakim mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych;
  • nieprawidłowe w zakresie w jakim mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie udostępniane partnerom.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako Lider przystąpił razem z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zwanymi Partnerami, do realizacji wspólnego projektu pn. „…”. Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą nabywane w całości przez Lidera (Powiat). Wybudowana infrastruktura będzie stanowić własność Powiatu. W budżetach Partnerzy projektu zagwarantowaliby dotacje celowe na pomoc finansową dla Powiatu w wysokości po 1/6 całego wkładu własnego Projektu. Lider będzie właścicielem sieci światłowodowej w okresie zapewnienia jego trwałości: Partnerzy będą zaś partycypować w kosztach funkcjonowania sieci, przekazując pomoc finansową dla powiatu w formie dotacji celowej w wysokości po 1/6 na każdego z Partnerów.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu zgodnie z jego celem bezpośrednim, tj. dostępu do sieci infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN budowanej wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, wykorzystywane będzie wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, tj. dla realizacji zadań publicznych powiatu.

Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą nabywane w całości przez Lidera (Powiat).

Lider będzie właścicielem sieci światłowodowej w okresie zapewnienia jego trwałości, Partnerzy będą zaś partycypować w kosztach funkcjonowania sieci, przekazując pomoc finansową dla powiatu w formie dotacji celowej w wysokości po 1/6 na każdego z Partnerów.

Partnerzy będą użytkowali mienie powstałe w wyniku realizacji projektu na podstawie umowy użyczenia.

W oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że w okolicznościach, gdy mienie powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystywane będzie wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, tj. dla realizacji zadań publicznych powiatu, Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim podatek ten będzie związanych z przedmiotowymi czynnościami, brak bowiem jest związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi warunkującymi prawo do odliczenia.

Należy jednakże wziąć pod uwagę pozostałe okoliczności sprawy, które również wymagają rozważenia tj. udostępnianie mienia powstałego w wyniku realizacji projektu na podstawie umowy użyczenia, przy jednoczesnej partycypacji w kosztach funkcjonowania sieci przez Partnerów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 2a ww. ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 roku, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę (inny podmiot), nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Należy zauważyć, iż umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną, bowiem zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas oraz nieodpłatność. Jednakże jeśli pojawia się jakakolwiek płatność związana z użytkowaniem rzeczy oddanej w używanie, to na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług umowa ta przestaje być umową nieodpłatną i staje się czynnością odpłatną, a więc jako taka podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja, czy świadczenie wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Partnerów powinno zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług.

Wskazać należy, iż ww. kwota dotacji celowej w wysokości po 1/6 na każdego z Partnerów jest należnością Wnioskodawcy, wynikającą z umowy na podstawie, której dojdzie do udostępnienia sieci światłowodowej, a więc jest należnością z tytułu odpłatnego świadczenia usługi. Nie jest odrębnym elementem, ale tworzy pewną całość, stanowiącą z ekonomicznego punktu widzenia jedno świadczenie. Przekazywane dotacje służą tylko zapewnieniu prawidłowego wykonania i korzystania z usługi.

Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy dana czynność podlega opodatkowaniu, nie jest istotna nazwa zastosowana przez dostawcę towarów czy świadczącego usługę dla wykonywanej czynności, lecz najistotniejsze jest to, czym dana czynność jest w rzeczywistości.

Strony stosunku cywilnoprawnego mogą w ramach swobody w kształtowaniu łączących je stosunków zobowiązaniowych zawrzeć w umowie postanowienie, co do rozliczenia kosztów korzystania z sieci światłowodowej. A zatem stanowi to zobowiązanie cywilnoprawne, uregulowane w zawartej umowie, a więc należy je traktować jako należność otrzymaną z tytułu odpłatnego świadczenia ww. usługi.

Należy jednakże zaznaczyć, iż postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Należy zatem stwierdzić, iż w rozpatrywanej sprawie ze względu na partycypację w kosztach finansowania sieci, umowa użyczenia zawarta przez Lidera z Partnerami traci charakter nieodpłatnego świadczenia usług.

Wobec powyższego w ocenie tut. Organu w omawianej sprawie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług, a zatem do czynności podlegającej opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z zaprojektowaniem i budową linii światłowodowych wraz z adaptacją pomieszczeń węzłów telekomunikacyjnych będą w części związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca będzie mógł skutecznie zrealizować prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…” w części w jakiej mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie udostępniane Partnerom.

W konsekwencji oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji inwestycji, uznać należy za:

  • prawidłowe w zakresie w jakim mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych;
  • nieprawidłowe w zakresie w jakim mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie udostępniane partnerom.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy podkreślić, że interpretację niniejszą wydano tylko dla Wnioskodawcy, tj. Powiatu. Nie odnosi się ona do pozostałych partnerów. projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj