Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-780/08-4/MK
z 10 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-780/08-4/MK
Data
2008.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi leśne
usługi związane z leśnictwem


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT na usług szkółek leśnych



Wniosek ORD-IN 240 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008 r. (data wpływu 13 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi szkółek leśnych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi szkółek leśnych. W dniu 6 października 2008 r. wniosek uzupełniono o informacje w zakresie symbolu PKWiU wykonywanych przez Wnioskodawczynię usług na szkółkach leśnych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni świadczy usługi na szkółkach Lasów Państwowych polegające m. in. na zbieraniu nasion, zasiewie oraz pielęgnacji.

W nadesłanym dnia 6 października 2008 r. uzupełnieniu sprawy, Wnioskodawczyni wskazała następujące symbole PKWiU świadczonych usług, tj. 02.01.60-00.00 od dnia 1 maja 2008 r. oraz 02.02.10 do dnia 1 maja 2008 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaką stawkę podatku VAT należy stosować do świadczonych usług na szkółkach leśnych...


Zdaniem Wnioskodawczyni, właściwa dla świadczonych usług stawka podatku VAT to 7%.

Do dnia 1 maja 2008 r. świadczone usługi na szkółkach leśnych sklasyfikowane były pod symbolem PKWiU 02.02.10 i na podstawie poz. 65 załącznika nr 6 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowane były obniżoną stawką podatku VAT, tj. 3%.


W związku ze zmianą przepisów powołanej ustawy, od 1 maja 2008 r. świadczone przez Wnioskodawczynię usługi sklasyfikowane zostały pod symbolem PKWiU 02.01.60-00.00.

Zainteresowana ma jednak wątpliwości co do prawidłowości wskazanej wyżej stawki podatku od towarów i usług. W opinii Wnioskodawczyni właściwa stawka podatku to 7% jednakże – jak wskazuje Zainteresowana – nie odnalazła podstawy prawnej potwierdzającej prawidłowość takiej stawki podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl natomiast ust. 3 przytoczonego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT jak i w przepisach wykonawczych do ustawy przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Stosownie do treści art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosowało się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem były towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. W poz. 65 powołanego załącznika nr 6 do ustawy, zawarto sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 02.02.10 „usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna, z wyłączeniem patrolowania lasów”. Takie zapisy ustawy podatkowej pozwalały do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosować podmiotom gospodarczym 3% stawkę podatku VAT na usługi, o których mowa w poz. 65 ww. załącznika. Z dniem 1 maja 2008 r. stosownie do treści powołanego wyżej art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, utracono możliwość stosowania takiej stawki podatku na usługi sklasyfikowane pod wskazanym wyżej symbolem.

W pozycji 136 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług zawierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wymieniono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 02.02.10 „usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna, z wyłączeniem patrolowania lasów”.

Zarówno w załączniku nr 3 jak i nr 6, przy symbolu PKWiU powołano oznaczenie ex, co zgodnie z objaśnieniami do tych załączników oznacza, iż obniżona stawka dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Należy jednak wskazać na fakt, iż w myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Z zawartego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni świadczy usługi na szkółkach Lasów Państwowych polegające m. in. na zbieraniu nasion, zasiewie oraz pielęgnacji. Zdaniem Zainteresowanej wykonywane usługi, do dnia 1 maja 2008 r., sklasyfikowane były pod symbolem PKWiU 02.02.10 i na podstawie poz. 65 załącznika nr 6 do ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowane były obniżoną stawką podatku VAT, tj. 3%. Wnioskodawczyni uważa, że w związku ze zmianą przepisów powołanej ustawy, od 1 maja 2008 r. świadczone usługi sklasyfikowane zostały pod symbolem PKWiU 02.01.60-00.00.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz stan faktyczny sprawy, wskazać należy, iż w przypadku gdy świadczone przez Wnioskodawczynię usługi zgodnie z nadal obowiązującą dla celów podatku VAT – do dnia 31 grudnia 2008 r. – Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zaliczane są do symbolu 02.02.10, wówczas Zainteresowanej przysługiwało prawo stosowania 3% stawki podatku VAT do dnia 30 kwietnia 2008 r. a od dnia 1 maja 2008 r. – na podstawie poz. 136 załącznika nr 3 do ustawy o VAT – 7% stawki podatku od towarów i usług.

W przypadku jednak sklasyfikowania świadczonych przez Zainteresowaną usług na podstawie ww. rozporządzenia do symbolu PKWiU 02.01.60-00.00 świadczone usługi nie korzystają z preferencyjnych stawek podatku VAT (ani do 30 kwietnia 2008 r. ani od 1 maja 2008 r.). Zastosowanie znajdzie zatem podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. 22%.

Należy zauważyć, iż obowiązujące od dnia 1 maja 2008 r. zmiany w ustawie o podatku VAT wprowadzone ustawą z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444) nie spowodowały zmian symboli PKWiU jak to określa Wnioskodawczyni we własnym stanowisku. Na zmianę klasyfikacji świadczonych usług wg PKWiU obowiązującej dla celów VAT, wpływ mogła mieć jedynie zmiana zakresu wykonywanych czynności.

Podkreślenia wymaga fakt, że organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych – na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) – zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj