Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-210/13-2/RR
z 30 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 04.03.2013 r. (data wpływu 07.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 07.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Od 1 marca 2012 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarcza opartą na sprzedaży wysyłkowej artykułów przemysłowych głównie odzieży używanej przez internetowy serwis aukcyjny Allegro.pl. Od początku działalności Wnioskodawca jest na ryczałcie i korzysta ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. W 2012 r. obrót Strony wyniósł 19 042,54zł.

Wszystkie wpłaty za zakupione przedmioty dokonywane są przez kupujących na firmowe konto bankowe: indywidualnymi przelewami klientów lub za pośrednictwem systemu płatności Allegro poprzez funkcję „Płacę z Allegro”.

Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja umożliwia pełną identyfikację płatnika (dane osobiste, adresowe), numer transakcji, określenie przedmiotu oraz kwotę zapłaty za daną transakcję. W przypadku wpłat poprzez płatności Allegro wysyłka towarów jest dokumentowana dodatkowo poprzez zestawienie przesłane przez serwis Allegro z wyszczególnieniem poszczególnych indywidualnych wpłat, z których wynika kwota zapłaty za dany przedmiot oraz dane osobowe klienta.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w świetle obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących po przekroczeniu w danym roku podatkowym obrotu w wysokości 20 000 zł Wnioskodawca będzie nadal zwolniony z obowiązku rejestrowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w myśl § 2 ww. rozporządzenia w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W myśl obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. - § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia po przekroczeniu w danym roku podatkowym obrotu w wysokości 20 000 zł, Wnioskodawca nadal będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym.

Wszystkie zapłaty za towar nadal będą wpływać na firmowe konto Wnioskodawcy. Z prowadzonej ewidencji dokumentującej transakcje wynikać będzie, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczy i na rzecz kogo została dokonana.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jako świadczenie usług ustawodawca określa każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, t.j. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

W zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł.(…).

W § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wymienione zostały niektóre czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3.


Natomiast zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W poz. 36 powołanego załącznika do rozporządzenia wskazano, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem istniało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • zapłaty za towar w całości dokonano za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • nie dokonuje dostawy towarów określonych w § 4 rozporządzenia.


Zatem ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania można korzystać w przypadku sprzedaży w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) po spełnieniu ww. warunków. Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od 1 marca 2012 r. prowadzi działalność gospodarczą opartą na sprzedaży wysyłkowej artykułów przemysłowych głównie odzieży używanej przez internetowy serwis aukcyjny Allegro.pl. Od początku działalności Wnioskodawca jest na ryczałcie i korzysta ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. W 2012 r. obrót Strony wyniósł 19 042,54zł. Wszystkie wpłaty za zakupione przedmioty dokonywane są przez kupujących na firmowe konto bankowe: indywidualnymi przelewami klientów lub za pośrednictwem systemu płatności Allegro poprzez funkcję „Płacę z Allegro”. Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja umożliwia pełną identyfikację płatnika (dane osobiste, adresowe), numer transakcji, określenie przedmiotu oraz kwotę zapłaty za daną transakcję. W przypadku wpłat poprzez płatności Allegro wysyłka towarów jest dokumentowana dodatkowo poprzez zestawienie przesłane przez serwis Allegro z wyszczególnieniem poszczególnych indywidualnych wpłat, z których wynika kwota zapłaty za dany przedmiot oraz dane osobowe klienta.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących po przekroczeniu w danym roku podatkowym obrotu w wysokości 20 000 zł w myśl § 2 rozporządzenia z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym?

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku wskazać należy, iż w analizowanej sprawie zapłata za zakupiony towar sprzedawany w systemie wysyłkowym - dokonywana jest na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Przyjęty przez Stronę sposób dokumentacji sprzedaży w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, bez względu na limit osiąganego obrotu, wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia. Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja umożliwia pełną identyfikację płatnika (dane osobiste, adresowe), numer transakcji, określenie przedmiotu oraz kwotę zapłaty za daną transakcję, natomiast w przypadku wpłat poprzez płatności Allegro wysyłka towarów jest dokumentowana dodatkowo poprzez zestawienie przesłane przez serwis Allegro z wyszczególnieniem poszczególnych indywidualnych wpłat, z których wynika kwota zapłaty za dany przedmiot oraz dane osobowe klienta.


Tym samym wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nawet po przekroczeniu w danym roku podatkowym limitu obrotów w wysokości 20 000 zł - może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do dokonywanej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj