Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1018/08-2/IF
z 3 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-1018/08-2/IF
Data
2008.12.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
cena zakupu
data
działalność gospodarcza
księga przychodów i rozchodów
opłata
podatek akcyzowy


Istota interpretacji
Jak Wnioskodawczyni ma zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakup samochodu oraz zapłaconą akcyzę, którą zapłaciła od danego samochodu?



Wniosek ORD-IN 281 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 02.09.2008 r. (data wpływu 05.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych uzupełnionym pismem (data nadania 19 listopada 2008 r., data wpływu 21 listopada złożonym na wezwanie Nr IPPP1/443-1661/08-2/SM z dnia 14 listopada 2008 r. (data nadania 14 listopada 2008 r., data doręczenia 18 listopada 2008 r.) w zakresie sposobu zaewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów:

  • zakupu samochodu – jest prawidłowe;
  • zapłaconego podatku akcyzowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu zaewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupu samochodu oraz zapłaconego podatku akcyzowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność polegającą na handlu samochodami. Na potrzeby prowadzonej działalności kupuje samochody w krajach Wspólnoty (Włochy, Litwa, Niemcy), celem ich dalszej odsprzedaży. Samochodów tych Wnioskodawczyni nie rejestruje. W związku z tym od kwoty sprzedaży nalicza akcyzę (jest podatnikiem podatku akcyzowego). Unijnymi dostawcami samochodów są przeważnie firmy, rzadko kontrahenci prywatni, zatem transakcje dokumentowane są fakturami.

Po sprowadzeniu samochodów do Polski Wnioskodawczyni opłaca akcyzę w Urzędzie Celnym. Od pewnego czasu (od końca lipca) Urząd Celny nalicza akcyzę od wartości rynkowej jaką dany samochód ma w Polsce a nie od wartości jaka widnieje na fakturze zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jak Wnioskodawczyni ma zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakup samochodu oraz zapłaconą akcyzę, którą zapłaciła od danego samochodu...

Zdaniem Wnioskodawczyni zakup samochodu powinna zaksięgować (tak jak dotychczas robi) w pozycji 10 księgi wg ceny zakupu z faktury nabycia, natomiast zapłaconą akcyzę w koszty zakupu pozycji 11 księgi (w wartości faktycznie zapłaconej).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zmianami) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwanej dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określił Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Zgodnie z § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Jak wynika z pkt 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zawartych w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia, zakup towarów handlowych należy wpisać w kolumnie 10 księgi wg ceny zakupu. Przy czym zgodnie z § 3 pkt 2 ww. rozporządzenia przez cenę zakupu należy rozumieć cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie powiększoną o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżoną o rabaty opusty, inne podobne obniżenia, w przypadku zaś otrzymania składnika majątku w drodze darowizny lub spadku – wartość odpowiadającą cenie zakupu takiego samego lub podobnego składnika.

W świetle powyższego podatek akcyzowy, zapłacony zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym, z tytułu sprowadzenia towarów z krajów Unii Europejskiej, stanowi element ceny zakupu tych towarów i podlega ewidencjonowaniu w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Reasumując, mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, iż zakup samochodu oraz podatek akcyzowy (jako element ceny zakupu) należy ująć w kolumnie 10 „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu” podatkowej księgi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj