Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1445/08-2/AZ
z 17 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1445/08-2/AZ
Data
2008.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
koszt
podatek naliczony
prawo do odliczenia
świadczenie usług


Istota interpretacji
podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących



Wniosek ORD-IN 568 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 05 lipca 2005r. Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kasy fiskalnej. W 2006 i 2007 roku dokonał zgłoszenia do przeglądu kasy, w dniach 03 lipca 2006r. i 04 lipca 2007r. W 2008 roku nie dokonał zgłoszenia a w konsekwencji serwis nie wykonał przeglądu kasy, w terminie, gdyż od 23 kwietnia 2008r. Wnioskodawca był chory i przebywał na zwolnieniu lekarskim. Wnioskodawca nadal jest chory i korzysta ze zwolnienia lekarskiego. W czasie choroby Podatnik nie mógł podejmować żadnych działań związanych z działalnością gospodarczą, w tym działań dotyczących przeglądu kasy fiskalnej. Podjęcie bowiem jakichkolwiek działań (w firmie 1-osobowej) prowadzi w konsekwencji do podważenia przez ZUS zwolnienia lekarskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałej sytuacji ciąży na Wnioskodawcy obowiązek zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej wynikającej z art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie wypełnia On warunków przewidzianych w art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, odnośnie obowiązku zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kasy fiskalnej, gdyż niewykonanie przeglądu kasy w ustawowym terminie tj. co 12 miesięcy w 2008 roku wynika z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy, spowodowanych chorobą. Podjęcie jakichkolwiek działań ze strony Podatnika celem dokonania przeglądu rodziłoby bardzo poważne skutki prawne dla oceny zasadności przebywania na zwolnieniu lekarskim dokonanej przez ZUS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 111 ust. 4 ww. ustawy podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.

Ulga na zakup kasy fiskalnej jest zatem przywilejem, z którego podatnik może skorzystać, jednakże wyłącznie po spełnieniu określonych przez ustawodawcę warunków. Podatnik, który rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz dokonał odliczenia przysługującej mu ulgi z tytułu jej zakupu wypełniając wszystkie wymagane warunki, może jednak w określonych przypadkach stracić prawo do tego odliczenia oraz być zmuszonym do zwrotu otrzymanej kwoty. Zgodnie bowiem z art. 111 ust. 6 powołanej ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, określił sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, oraz przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z jej odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących oraz przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas.

Stosownie zatem do § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 7 i 8.

W cytowanym powyżej rozporządzeniu nie wymieniono, jako przesłanki utraty ulgi, nie dokonania w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis. Trzeba jednak zauważyć, że ta przesłanka utraty ulgi określona jest w art. 111 ust. 6 ustawy VAT.

Należy podkreślić, że obowiązek zwrotu dotyczy tylko tych kas, do których odnoszą się zdarzenia wymienione powyżej. Obowiązek ten powstaje, zgodnie z § 11 ust. 3 w/w rozporządzenia Ministra Finansów, z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu, i należy go spełnić nie później niż w terminie rozliczenia podatku od towarów i usług za ten miesiąc lub kwartał, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy - nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu (§ 11 ust. 4).

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że od lipca 2005 roku Wnioskodawca prowadził ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Z tytułu poniesionych wydatków na zakup przedmiotowej kasy Podatnik otrzymał zwrot części kwoty wydatkowanej na zakup kasy. W latach 2006, 2007 Wnioskodawca dokonywał zgłoszenia do przeglądu technicznego kasy rejestrującej. Natomiast w 2008 roku nie dokonał zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis z uwagi na to, iż przebywał i nadal przebywa na zwolnieniu lekarskim.

Kolejny przegląd, zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) przypadał na dzień 05 lipca 2008 roku.

A zatem w przedmiotowej sprawie Podatnik na skutek choroby zmuszony był do zawieszenia działalności gospodarczej, a zdaniem organu podatkowego, zawieszenie działalności na określony czas nie wywołuje skutków w postaci obowiązku zwrotu odliczonej lub zwróconej Podatnikowi kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej. O ile jednak po okresie zawieszenia działalności handlowej Strona zaprzestanie jej wykonywania – nie będzie wykonywała czynności podlegających ewidencjonowaniu przy pomocy kasy rejestrującej – a okres użytkowania kasy od momentu rozpoczęcia do momentu zawieszenia działalności nie przekroczy trzech lat – powstanie obowiązek zwrotu ulgi z tytułu kasy fiskalnej. Należy pamiętać, iż przed ponownym rozpoczęciem ewidencjonowania na kasie rejestrującej, po zawieszeniu (chorobie) - niedokonany wymagany przegląd techniczny musi być dokonany. Ewidencjonowanie obrotów musi odbywać się już na kasie z aktualnym przeglądem.

Reasumując, zawieszenie działalności gospodarczej samo w sobie nie stanowi zaprzestania działalności przez Podatnika - w powstałej sytuacji Podatnik posiada kasę rejestrującą, co do której upłynął termin jej kolejnego przeglądu technicznego, lecz nie dokonuje przy jej zastosowaniu ewidencji (działalność 1-osobowa zawieszona z powodu choroby), a w konsekwencji nie skutkuje utratą prawa do ulgi na zakup kas. Jeśli jednak konsekwencją zawieszenia działalności będzie jej zaprzestanie (a więc zawieszona działalność nie zostanie podjęta), prawo do ulgi na zakup kas zostanie utracone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj