Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-526/12-2/AP
z 17 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 21 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu przekazania podatnikowi informacji PIT-8C – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu przekazania podatnikowi informacji PIT-8C.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, X, zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązany jest przesłać w ustawowym terminie klientowi oraz właściwemu dla klienta urzędowi skarbowemu informację PIT-8C, sporządzoną według ustalonego wzoru. Wzór informacji PIT-8C określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 25, poz. 131), natomiast ani ww. ustawa, ani Ordynacja podatkowa nie określają sposobu, w jaki informacja PIT-8C ma zostać przesłana do klienta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy X mógłby wysłać informację PIT-8C do klienta na imienną skrzynkę odbiorczą wiadomości elektronicznych utworzoną w ramach serwisu internetowego, zwaną dalej inbox, w formie PDF, z podpisem zwykłym osób upoważnionych do podpisania ww. dokumentu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno ww. ustawa ani Ordynacja podatkowa nie określają sposobu wysłania informacji PIT-8C do klienta. W ramach informacji PIT-8C podmiot ją wypełniający składa oświadczenie, że są mu znane przepisy Kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnie z rzeczywistością i przez to narażenie na uszczuplenie podatku i potwierdza to swoim podpisem. Zatem, mając na uwadze powyższe, dokument ten powinien być sporządzony w formie pisemnej. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, do zachowania formy pisemnej wystarczające jest opatrzenie dokumentu własnoręcznym podpisem. Zachowanie formy pisemnej zapewnia także złożenie oświadczenia w formie elektronicznej, pod warunkiem, że będzie ono opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. W opinii Wnioskodawcy, istnieje również możliwość wysłania do klientów informacji PIT-8C na spersonalizowanego inboxa, w formie PDF, z podpisem zwykłym, przy założeniu, że:

  1. jest spersonalizowany inbox umożliwiający wysyłkę dla każdego klienta informacji PIT-8C w formie PDF,
  2. klient, aby uzyskać dostęp do inboxa musi się zalogować wykorzystując indywidualny login i hasło,
  3. klient wyraził pisemną zgodę na wysłanie informacji PIT-8C za pomocą środków komunikacji elektronicznej na spersonalizowanego inboxa,
  4. informacja PIT-8C będzie w formie PDF, opatrzona zwykłym podpisem,
  5. w razie sporu z klientem Wnioskodawca jest w stanie udowodnić, iż klient logował się do swojego spersonalizowanego inboxa, w którym została umieszczona informacja PIT-8C.

Podobnego stanu faktycznego dotyczy interpretacja Ministerstwa Finansów (Izba Skarbowa w Katowicach) z dnia 7 lipca 2011 r. - sygn. IBPBII/1/415-388/11/MK. Minister Finansów podzielił pogląd, iż możliwe jest przekazanie podatnikom informacji PIT-l1 za 2011 r. za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Powołany powyżej przepis nakłada na Wnioskodawcę obowiązek przekazania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, podatnikowi i odpowiedniemu urzędowi skarbowemu – imiennych informacji sporządzonych według ustalonego wzoru (PIT-8C). Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują natomiast zasad przekazywania informacji PIT-8C, tj. nie regulują zasad przekazywania informacji pomiędzy podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi. W powołanym przepisie ustawodawca wprowadził jedynie wymóg przekazania informacji PIT-8C podatnikom przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Również przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz przepisy wydanych na jej podstawie rozporządzeń wykonawczych regulacji takich nie zawierają, tak jak ma to miejsce w przypadku składania przez podmioty wskazane w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do właściwych urzędów skarbowych m.in. ww. informacji PIT-8C za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ich podpisywania, poświadczenia ich odbioru przez Organ itd. (art. 3a, art. 3b Ordynacji podatkowej).

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, iż doręczenie podatnikowi informacji PIT-8C przez Wnioskodawcę może nastąpić nie tylko przez bezpośrednie jej doręczenie w sposób zwyczajowo przyjęty w każdym miejscu, w którym się zastanie adresata, czy też przez operatora pocztowego, ale również i przekazanie informacji PIT-8C może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej w taki sposób, w jaki wskazał we wniosku Wnioskodawca, pod warunkiem jednak, że zachowany zostanie wzór informacji PIT-8C wskazany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 252, poz. 1514 ze zm.) i będzie ona zawierała wszystkie niezbędne elementy określone przepisami prawa (w tym podpis tradycyjny osób upoważnionych do podpisania ww. dokumentu).

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że X może wysłać informację PIT-8C do klienta na imienną skrzynkę odbiorczą wiadomości elektronicznych utworzoną w ramach serwisu internetowego, zwaną inbox, w formie PDF, z podpisem zwykłym osób upoważnionych do podpisania ww. dokumentu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj