Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-594/08/ŁW
z 10 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-594/08/ŁW
Data
2008.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
dokumenty celne
eksport towarów
eksport (wywóz)
stawki podatku


Istota interpretacji
Stosowanie stawki podatkowej 0% w eksporcie w sytuacji, gdy Wnioskodawca posiada kopię dokumentu celnego SAD



Wniosek ORD-IN 574 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008r. (data wpływu 19 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stosowania stawki podatkowej 0% w eksporcie w sytuacji, gdy Wnioskodawca posiada kopię dokumentu celnego SAD - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stosowania stawki podatkowej 0% w eksporcie w sytuacji, gdy Wnioskodawca posiada kopię dokumentu celnego SAD.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący osobą prawną prowadzącą działalność gospodarczą zamierza w przyszłości nawiązać współpracę handlową z przedsiębiorcą mającym siedzibę w Republice Ukrainy. Współpraca ta sprowadzać się będzie do realizowania na rzecz ww. przedsiębiorcy - w ramach zawartej uprzednio umowy sprzedaży - hurtowych dostaw wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - paliw ciekłych, tj. benzyn silnikowych innych niż benzyny lotnicze oraz olejów napędowych. Należność za dostarczone paliwa uiszczana będzie w formie zaliczki przed dokonaniem dostawy. Dostawa realizowana będzie poprzez odbiór przez nabywcę - przedsiębiorcę ukraińskiego z bazy paliw zlokalizowanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej towaru będącego przedmiotem zakupu, następnie zaś wywóz paliwa z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terytorium Wspólnoty Europejskiej następował będzie również transportem powołanego nabywcy lub na jego rzecz. Wywóz paliw będących przedmiotem zakupu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terytorium Wspólnoty Europejskiej potwierdzany będzie przez właściwy wg przepisów celnych urząd celny na dokumencie celnym SAD, z którego wynikać będzie tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Kopia powołanego dokumentu SAD wraz z potwierdzeniem powyższych okoliczności przez urząd celny dostarczana będzie Wnioskodawcy przez nabywcę w tym samym okresie rozliczeniowym podatku VAT, w którym realizowana będzie dostawa. Tak rozumiana sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy - przedsiębiorcy ukraińskiego będzie eksportem pośrednim, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy okoliczność posiadania przez Wnioskodawcę - przed złożeniem deklaracji podatkowej podatku VAT za okres rozliczeniowy, w którym dokonał on dostawy paliw ciekłych w ramach eksportu pośredniego, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy o VAT - kopii dokumentu celnego SAD, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz wyżej wymienionych towarów poza terytorium Wspólnoty Europejskiej (a z kopii tego dokumentu wynika również tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu), stanowi wystarczającą podstawę do wykazania w deklaracji podatku VAT za wyżej wymieniony okres rozliczeniowy przedmiotowej dostawy eksportowej towarów jako opodatkowanej stawką 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy z przepisu art. 41 ust. 11 w zw. z ust. 4 tego przepisu ustawy o podatku od towarów i usług wynika wprost, że eksport pośredni (tj. taki, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy o VAT) opodatkowany będzie stawką 0% wówczas, gdy podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz tych towarów. Dokument, o którym mowa w zdaniu pierwszym musi określać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. W tym przypadku dowodem wywozu towaru za granicę może być jedynie kopia dokumentu celnego. Podatnik nie może dysponować oryginałem, gdyż to nie on dokonuje wywozu tego towaru, ani też nie jest on wywożony na jego zlecenie. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy przyjąć należy, że określona sprzedaż aby mogła zostać zakwalifikowana jako dostawa realizowana w ramach eksportu pośredniego musi być wykazana w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym została wykonana. Dostateczną podstawą zaś do zakwalifikowania danej dostawy jako dostawy eksportowej opodatkowanej stawką 0%, jest posiadanie przez podatnika przed złożeniem deklaracji podatkowej podatku VAT za okres rozliczeniowy, w którym zrealizowana została dostawa, kopii dokumentu celnego SAD, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz wyżej wymienionych towarów poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, a z kopii tego dokumentu wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Art. 2 pkt 8 ustawy o VAT definiuje eksport towarów jako potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005".

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zgodnie z art. 19 ust. 6 ww. ustawy w eksporcie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny określony w przepisach celnych wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty.

Z powyższej regulacji wynika, że daną dostawę można uznać za eksport towaru, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

  • wywóz musi nastąpić poza terytorium wspólnoty,
  • wywóz musi być dokonany w wykonaniu czynności, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. dostawy towarów rozumianej jako przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,
  • wywóz musi być potwierdzony przez urząd celny wyjścia towaru,
  • wywóz musi być dokonany bądź to przez dostawcę lub na jego rzecz, bądź przez nabywcę, mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit., a stawka podatku wynosi 0%.

Zgodnie z art. 41 ust. 11 ww. ustawy przepisy art. 41 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 41 ust. 9 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności faktycznych sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży towaru na zbywcy z Ukrainy, który będzie dokonywał wywozu tego towaru poza terytorium Wspólnoty lub wywóz będzie dokonywany na jego rzecz.

W świetle wyżej przedstawionych przepisów prawa należy stwierdzić, iż planowana przez Wnioskodawcę dostawa towaru spełnia przesłanki do uznania tej czynności za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy (tzw. eksport pośredni).

Polski dostawca towaru, mimo, że nie dokonuje bezpośrednio wywozu tego towaru poza terytorium Wspólnoty, ma prawo do zastosowania stawki 0% jako eksporter pośredni, jednakże spełnione muszą zostać warunki określone w art. 41 ust. 11 ustawy. Oznacza to, że jeżeli przed złożeniem deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca dokona przedmiotowej dostawy, będzie posiadał kopie dokumentu potwierdzającego wywóz tych towarów, a z dokumentu tego będzie wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu, będzie przysługiwało mu prawo do zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług dla tej dostawy. W przypadku braku dokumentów celnych do dnia złożenia deklaracji za miesiąc, w którym dokonano sprzedaży, sprzedaż tą wykazać należy ze stawką krajową, a po otrzymaniu dokumentów dokonać stosowanej korekty podatku w rozliczeniu za miesiąc, w którym Podatnik otrzyma kopię dokumentu.

Reasumując stwierdzić należy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w zakresie zadanego pytania, mamy do czynienia z eksportem pośrednim.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zastosowania stawki 0% należało uznać za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii zaliczek, które będą pobrane z tytułu eksportu towarów, bowiem nie były one przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, nie były również przedmiotem oceny prawnej zdarzenia przyszłego wyrażonej w stanowisku Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj