Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1156/08-2/JB
z 17 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-1156/08-2/JB
Data
2008.12.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
akcesoria samochodowe
części
działalność gospodarcza
forma opodatkowania
oświadczenie o wyborze formy opodatkowania
pośrednictwo finansowe
przychody ewidencjonowane
ryczałt ewidencjonowany


Istota interpretacji
skoro Wnioskodawczyni będzie uzyskiwała przychody ze sprzedaży części i akcesorii do pojazdów mechanicznych oraz będzie uzyskiwała przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz kancelarii prawnej w celu odpłatnego zawierania umów w imieniu tej kancelarii, nie może dokonać wyboru sposobu opodatkowania pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych



Wniosek ORD-IN 610 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 07.10.2008 r. (data wpływu 08.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości wyboru formy opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.10.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości wyboru formy opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni obecnie przebywa na emeryturze, ale z uwagi na jej wysokość pragnie zwiększyć swój dochód prowadząc działalność gospodarczą. Działalność tą pragnie rozpocząć jeszcze w tym roku.

W ramach przewidywanej działalności planuje sprzedawać n.wym. artykuły motoryzacyjne:

1.

Kosmetykisamochodowe.

2.

Płynychłodzące i eksploatacyjne do samochodów.

3.

Żarówkisamochodowe.

4.

Piórawycieraczek samochodowych.

5.

Świecezapłonowe do samochodów.

6.

Olejesamochodowe (silnikowe, przekładniowe).

7.

Filtryoleju, powietrza, paliwa do samochodów.



W ramach przewidywanej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni planuje również:

8.

Prowadzićdziałalność na podstawie umowy agencyjnej zawartej z kancelarią prawnąw celu odpłatnego zawierania umów w imieniu tejkancelarii w zakresie dochodzenia przez kancelarię prawną roszczeńosób fizycznych i prawnych.



Strona wskazuje, że w przedmiotowej sprawie zwróciła się pisemnie do Ośrodka Standartów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, gdzie poinformowano ją, że wymienione przez stronę usługi mieszczą się w następujących grupowaniach:

PKWiU

50.30.22-00.00

Usługiw zakresie handlu detalicznego pozostałymi częściami i akcesoriami dopojazdów mechanicznych.

PKD2004

50.30.B

PKD2007

45.32.Z

 

 

 

PKWiU

50.50.10-00.00

Usługiw zakresie handlu detalicznego paliwami do pojazdówsamochodowych.

PKD2004

50.50.Z

PKD2007

47.30.Z

 

 

 

PKWiU

52.48.31-00.10

Usługiw zakresie handlu detalicznego środkami czyszczącymi i polerującymi.

PKD2004

52.48.G

PKD2007

47.78.Z

 

 

 

PKWiU

67.13

Usługipomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzieindziej niesklasyfikowane.

PKD2004

67.13.Z

PKD2007

66.19.Z

 

 

 



W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z w/w zakresem przewidywanej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie mogła być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych i jakie stawki należy zastosować dla poszczególnych grupowań...
  2. Czy Wnioskodawczyni będzie musiała rejestrować sprzedaż dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy fiskalnej...

Odpowiedź na pytanie pierwsze w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Wniosek Pani w zakresie pytania drugiego zostanie rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawczyni po zapoznaniu się z załącznikiem Nr 2 do Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm. oraz rozporządzeniem Ministra Finansów Dz. U. Nr 113 poz. 720 uważa, że prowadząc działalność gospodarczą w podanym zakresie może ona być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e powołanej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Natomiast zgodnie z obowiązującym od 01.01.2007 r. brzmieniem przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3f ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Art. 4 ust. 1 pkt 5a ustawy definiuje pojęcie - towary handlowe jako towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

A zatem wskazać należy, iż generalnie przychody z handlu nie stanowią podstawy do wyłączenia z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wyłączeniu podlegają wyłącznie przychody z handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Skoro wyłączeniu z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, podlega cała grupa wyrobów mieszcząca się w określeniu o charakterze ogólnym „części i akcesoria do pojazdów mechanicznych”, to mieszczące się w tej grupie pojazdy samochodowe, oraz części zamienne i akcesoria do tych pojazdów – również podlegają przedmiotowemu wyłączeniu z opodatkowania w formie zryczałtowanej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni ma zamiar rozpocząć działalność gospodarczą polegającą między innymi na handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Poza tym będzie ona również świadczyła usługi na podstawie umowy agencyjnej zawartej z kancelarią prawną w celu odpłatnego zawierania umów w imieniu tej kancelarii w zakresie dochodzenia przez kancelarię prawną roszczeń osób fizycznych i prawnych. Strona pragnie się rozliczać w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem ewidencjonowanym.

Analizując powyższe wskazać należy, iż wymienione przez Wnioskodawczynię artykuły motoryzacyjne, które ma zamiar sprzedawać w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej bez wątpienia stanowią zarówno części, jak i akcesoria do pojazdów mechanicznych (tj. płyny chłodzące do samochodów, żarówki samochodowe, świece zapłonowe do samochodów itd.).

A zatem, skoro Wnioskodawczyni ma zamiar uzyskiwać przychody z tytułu sprzedaży ww. artykułów uznać należy, iż nie może ich opodatkowywać w sposób zryczałtowany.

W ramach działalności gospodarczej będzie Pani świadczyła również usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 67.13 „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane”.

Podkreślić w tym miejscu należy, że świadczenie usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym również wyłącza podatnika z możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Usługi te zostały bowiem wymienione przez ustawodawcę w załączniku nr 2 do cytowanej powyżej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w poz. 8 – sekcja J - Usługi pośrednictwa finansowego.

Reasumując, mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, uznać należy, że skoro Wnioskodawczyni będzie uzyskiwała przychody ze sprzedaży części i akcesorii do pojazdów mechanicznych oraz będzie uzyskiwała przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz kancelarii prawnej w celu odpłatnego zawierania umów w imieniu tej kancelarii, nie może dokonać wyboru sposobu opodatkowania pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle powyższego odpowiedź na pytanie dotyczące stawek dla poszczególnych usług świadczonych przez Wnioskodawczynię należy uznać za bezprzedmiotowe.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj