Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1512/08-4/AP
z 28 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1512/08-4/AP
Data
2008.10.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
opodatkowanie
projekt badawczy
szpital
zadania


Istota interpretacji
Wnioskodawca uprzejmie prosi o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług zadań badawczych realizowanych w ramach projektu badawczego zamawianego na podstawie decyzji MNiSW nr K BBBBB/2005 i umowy nr CCCCCCCCCC/04.



Wniosek ORD-IN 411 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 06.08.2008 r. (data wpływu 13.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania tym podatkiem usług zadań badawczych realizowanych w ramach projektu badawczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.08.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania tym podatkiem usług zadań badawczych realizowanych w ramach projektu badawczego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut X prowadzi działalność naukowo - badawczą, m.in. realizuje projekt badawczy zamawiany nr AAAAAAAAA/2005. Przystąpienie do realizacji projektu odbyło się w następujący sposób. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) ogłosiło konkurs na realizację projektów badawczych w określonych dziedzinach nauki. Jednostki naukowe (w tym X) zainteresowane badaniami określonymi w ogłoszeniu złożyły oferty w ramach konkursu. MNiSW po dokonaniu oceny zgłoszonych ofert wydało decyzję nr K BBBBB/2005, w której wyznaczyło: Akademię Medyczną w Y na jednostkę kierującą realizacją projektu badawczego oraz prof. dr hab. J na kierownika projektu badawczego zamawianego. W decyzji wymienione zostały wszystkie jednostki naukowe (w tym X) współrealizujące zadania badawcze objęte projektem. Jednostce kierującej przyznano kwotę na realizację projektu badawczego zamawianego dokonując jednocześnie podziału środków dla poszczególnych jednostek realizujących zadania objęte projektem. Wydaną decyzję MNiSW przekazało wszystkim jednostkom w niej wymienionym.

Warunkiem finansowania projektu przez MNiSW było zawarcie na podstawie decyzji umów, przy czym na realizację projektu badawczego zamawianego MNiSW zawarło umowę z jednostką kierującą wykonaniem całego projektu zamawianego, zaś jednostka koordynująca projektem zawarła umowy z jednostkami wymienionymi w decyzji na realizację zadań objętych projektem. Środki finansowe na realizację projektu zgodnie z decyzją otrzymuje jednostka kierująca, która dalej przekazuje je jednostkom współrealizującym projekt do wysokości określonej w decyzji i umowach zawartych na jej podstawie.

Przedstawiając powyżej mechanizm przystąpienia do realizacji projektu zamawianego Instytut wyjaśnia, że jednostka kierująca realizacją projektu badawczego zamawianego (Akademia Medyczna w Y - obecnie Uniwersytet Medyczny w Y) na podstawie decyzji MNiSW nr K BBBBB/2005 z dnia 29.11.2005 r. zawarła z Instytutem X umowę nr CCCCCCCCCC/04 na wykonanie zadań badawczych objętych ofertą złożoną przez Instytut. Wnioskodawca podkreśla, że zgodnie z decyzją MNiSW Instytut jest jednym z wykonawców projektu badawczego zamawianego wymienionym w decyzji MNiSW równorzędnie z jednostką kierującą jak i pozostałymi wykonawcami.

Środki na realizację projektu przekazywane są przez jednostkę kierującą w formie zaliczek. Zgodnie z zawartą umową warunkiem przekazania kolejnej zaliczki jest przyjęcie przez jednostkę kierującą (cytat) „rozliczenia nie mniej niż 80% poprzedniej zaliczki wg zadań wymienionych w załączniku nr 1 do umowy, na podstawie złożonych faktur”. X zobowiązany jest również składać jednostce kierującej roczne raporty z wykonania zadań wraz z rozliczeniem finansowym oraz raport końcowy po zakończeniu projektu. Przesyłane przez X raporty są częścią składową sprawozdań z realizacji projektu przekazywanych przez jednostkę kierującą do MNiSW.

Zgodnie z zawartą umową prawo do przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu przysługuje X. Przychody uzyskane przy realizacji projektu jako korzyści uboczne przysługują X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca uprzejmie prosi o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług zadań badawczych realizowanych w ramach projektu badawczego zamawianego na podstawie decyzji MNiSW nr K BBBBB/2005 i umowy nr CCCCCCCCCC/04.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Przedstawiając opis stanu faktycznego Instytut wyraża przekonanie, że prace badawcze wykonywane w ramach umowy nr CCCCCCCCCC/04, dla których jednostką kierującą jest Uniwersytet Medyczny w Y nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W przekonaniu Wnioskodawcy brak również przesłanki zawartej w art. 8 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, nie występuje bowiem w tym przypadku podmiot będący odbiorcą wyników uzyskanych przy realizacji projektu. X jest jednym z realizatorów, współwykonawcą a nie podwykonawcą projektu. Prawo do korzystania i rozporządzania wynikami uzyskanymi przy realizacji zadań przysługują wyłącznie X. Jednostka wyznaczona przez MNiSW do kierowania projektem nie jest odbiorcą tych wyników, z zastrzeżeniem, prawa do przekazania wyników uzyskanych przy realizacji zadań zawartych w raportach z realizacji zadań. Uniwersytet Medyczny w Y nie kupuje od X wyników badań wykonanych w ramach projektu badawczego zamawianego, żąda jedynie raportów rocznych i raportu końcowego z realizacji zadań. Wyniki badań będą stanowiły własność X i będą mogły być przedmiotem dalszych badań podjętych przez X. W ocenie Instytutu w przypadku umowy zawartej przez X z jednostką kierującą w związku z realizacją zadań badawczych objętych ofertą wymienioną w decyzji MNiSW, uzasadnione jest uznanie czynności za niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W opisanym stanie faktycznym nie następuje świadczenie przez X usług na rzecz Uniwersytetu Medycznego w Y w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Uniwersytet Medyczny w Y nie zleca X wykonania usługi, a jedynie finansuje zadania badawcze, którego wyniki pozostają w dyspozycji X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż jeżeli z zawartych umów na wykonanie projektu badawczego wynika, iż nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy projekt badawczy jest realizowany na zlecenie na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystywania efektów prac naukowo – badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu. O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo – badawcza podlega opodatkowaniu czy też nie decydują zatem warunki umowy zawartej między zleceniodawcą a jednostką badawczą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Instytut współuczestniczy w realizacji projektu badawczego wykonując badania naukowe, finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wnioskodawca jest jednym z realizatorów, współwykonawcą, a nie podwykonawcą ww. projektu. Prawo własności wyników badań naukowych, prawo przychodów ze sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu oraz prawo do uzyskanych przy jego realizacji korzyści ubocznych przysługuje Wnioskodawcy.

Reasumując, przedstawiony w złożonym wniosku stan faktyczny w konfrontacji z przywołanymi powyżej przepisami prowadzi do wniosku, iż skoro w przedmiotowej sprawie, jak wskazuje Wnioskodawca, nie występuje podmiot będący odbiorcą wyników uzyskanych przy realizacji projektu, a Instytut jest jednym z realizatorów, współwykonawcą a nie podwykonawcą projektu, wykonywane czynności w ramach realizacji ww. projektu badawczego zamawianego nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. W związku z powyższym środki finansowe na realizację projektu przekazywane przez jednostkę kierującą w formie zaliczek nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj