Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1054/08/PH
Data
2008.12.02
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
działalność kulturalna
działalność oświatowa
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
„Czy działalność społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię w ramach działalności statutowej, której koszty spółdzielnia pokrywa z opłat wnoszonych przez jej członków zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych można uznać za działalność prowadzoną w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi, z której dochody objęte są zwolnieniem na mocy art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem przeznaczenia ich na cele związane z utrzymaniem tych zasobów?”
Wniosek ORD-IN
494 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 06 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy działalność społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię w ramach działalności statutowej, której koszty spółdzielnia pokrywa z opłat wnoszonych przez jej członków zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych można uznać za działalność prowadzoną w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi, z której dochody objęte są zwolnieniem na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem przeznaczenia ich na cele związane z utrzymaniem tych zasobów - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 listopada 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy działalność społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię w ramach działalności statutowej, której koszty spółdzielnia pokrywa z opłat wnoszonych przez jej członków zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych można uznać za działalność prowadzoną w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi, z której dochody objęte są zwolnieniem na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem przeznaczenia ich na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółdzielnia Mieszkaniowa jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). Zgodnie z art. 4 pkt 1 ust. 5 członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi.
Na mocy Uchwały Zebrania Przedstawicieli Członków Spółdzielnia prowadzi działalność społeczną, oświatową i kulturalną. Zasady prowadzenia tej działalności określa statut Spółdzielni.
Członkowie spółdzielni w opłatach za mieszkanie wnoszą opłaty na pokrycie kosztów związanych z prowadzoną działalnością społeczną, oświatową i kulturalną. Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy działalność społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię w ramach działalności statutowej, której koszty spółdzielnia pokrywa z opłat wnoszonych przez jej członków zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych można uznać za działalność prowadzoną w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi, z której dochody objęte są zwolnieniem na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem przeznaczenia ich na cele związane z utrzymaniem tych zasobów...
Spółdzielnia uważa, że ponoszone koszty na działalność społeczną oświatową i kulturalną i uzyskiwane na tą działalność przychody w ramach opłat za mieszkanie od członków spółdzielni należy zaliczać do gospodarki zasobami mieszkaniowymi objętej zwolnieniem na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44. ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych, po spełnieniu wskazanego warunku. Spółdzielnia swoje stanowisko uzasadnia tym że, działalność społeczno-oświatowa i kulturalna prowadzona jest w oparciu o zapisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zatwierdzona uchwałą Zebrania Przedstawicieli Członków i stanowi działalność statutową spółdzielni.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Ponieważ wszelkie opłaty (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji), należy więc stwierdzić, że na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty.
W związku z tym opodatkowaniu podlegać będą: - dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,
- dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Tylko opłaty, jako czynsze związane z zasobami mieszkaniowymi oraz sfinansowane z nich koszty stanowić będą przychody i koszty związane z gospodarowaniem tymi zasobami. Dochód powstały z nadwyżki takich przychodów nad kosztami ich uzyskania wolny będzie od podatku dochodowego, pod warunkiem oczywiście, że zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.
Odnosząc się do gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w/w przepisie ustawy podatkowej, należy rozumieć: - budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności:
* dźwigi osobowe i towarowe, * aparaty do wymiany ciepła, * kotłownie i hydrofornie wbudowane, * klatki schodowe, * strychy, piwnice, komórki, * garaże,
- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
* budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, * kotłownie i hydrofornie wolnostojące, * osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno – remontowe,
- urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak:
* zbiorniki – doły gnilne, szamba, * rurociągi i przewody sieci wodociągowe – kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, * sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, * budowle inżynieryjne (studnie itp.), * budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, * inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.
Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie jedynie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany. Opodatkowaniu podlegać będą, zatem dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników. W związku z powyższym, działalność społeczna i oświatowo - kulturalna prowadzona przez Spółdzielnię powinna zostać uznana za działalność gospodarczą inną niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Dochód z tej działalności nie podlega zwolnieniu na podst. art. 17 ust. 1 pkt 44.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko wnioskodawcy w zakresie zaliczenia działalności społecznej i kulturalno-oświatowej do działalności, z której dochód podlega zwolnieniu od podatku – jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S .Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
|