Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1809/08-6/RK
z 5 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1809/08-6/RK
Data
2008.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
import usług
miejsce
Numer Identyfikacji Podatkowej
świadczenie usług


Istota interpretacji
stosownie do art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy miejscem świadczenia usługi przez pośrednika, nie będzie terytorium Polski, a tym samym Wnioskodawca nie rozpozna importu usług w Polsce.



Wniosek ORD-IN 388 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.09.2008 r. (data wpływu 24.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie opodatkowania usługi świadczonej przez pośrednika jako importu usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.09.2008 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 27.10.2008 r. i z dnia 12.11.2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie opodatkowania usługi świadczonej przez pośrednika jako importu usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka dokonuje sprzedaży środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego do klienta o nazwie C w Izraelu będącego odpowiednikiem Polskiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Miejsce dokonania dostawy towarów znajduje się poza terytorium Polski. W uzupełnieniu wniosku, Spółka wskazała, iż rozpoczęcie wysyłki towarów ma miejsce w Holandii.

Spółka nie posiada własnych pracowników na terenie Izraela. Pośrednikiem w dostawach realizowanych przez Spółkę jest firma P mająca siedzibę na terenie Izraela i będąca zarejestrowanym podatnikiem w tym kraju. P nie jest zarejestrowany dla celów VAT w Polsce. P pośredniczy w przekazywaniu zamówień C do Spółki. P utrzymuje w imieniu Spółki relacje biznesowe z C, pomaga w negocjacjach cenowych oraz monitoruje płatności z C do Spółki.

Za usługi świadczone przez P na rzecz Spółki, P otrzymuje wynagrodzenie stanowiące 7,5% wartości sprzedaży Spółki do C. Wynagrodzenie określone jest jako „prowizja” i jest płatne po sprawdzeniu przez Spółkę, czy czynności, jakie miał wykonać P w odniesieniu do danych faktur sprzedaży do C (a w szczególności zapłata należności przez C w wyniku monitorowania przez P płatności z C do Spółki) zostały faktycznie wykonane.

Ponadto w piśmie z dnia 12.11.2008 r. Spółka podniosła, iż jest zarejestrowanym podatnikiem UE w Polsce i nabywając usługi od P z siedzibą w Izraelu posługuje się numerem VAT UE z kraju innego niż Polska. Ponadto Spółka wskazała, iż podstawowym elementem usługi świadczonej przez P jest monitorowanie płatności z C do Spółki. Wynagrodzenie za usługę jest płatne po zapłacie należności przez C w wyniku monitorowania przez P płatności z C do Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W świetle powyższego stanu faktycznego, Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie stanowiska, że w sytuacji opisanej powyżej Spółka nie ma do czynienia z usługą opodatkowaną podatkiem VAT w Polsce, tzn. nie wystąpi sytuacja importu usług na terenie Polski...

Zdaniem Wnioskodawcy: wystąpienie sytuacji importu usług uzależnione jest od spełnienia dwóch przesłanek: po pierwsze usługa powinna być świadczona przez podmiot mający siedzibę (stałe miejsce prowadzenia działalności) za granicą i niezarejestrowany dla celów VAT w Polsce, po drugie usługa musi mieć miejsce świadczenia w Polsce.

P ma siedzibę na terenie Izraela i jest zarejestrowanym podatnikiem w tym kraju.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zdaniem Spółki usługi opisane w stanie faktycznym nie mieszczą się do kategorii usług wyszczególnionych w art. 27 ust. 2-6 ustawy o VAT. Zgodnie natomiast z art. 28 ust. 5 pkt 2) lit. c) ustawy o VAT, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Miejsce dokonania dostawy towarów określą art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT mówiący, że miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią- miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Ze względu na to, że w rozważanym stanie faktycznym miejsce dokonania dostawy towarów znajduje się poza terytorium Polski, nie ma usługi świadczonej (a więc opodatkowanej) w Polsce. W związku z tym nie występuje sytuacja importu usług na terenie Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27. ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Natomiast art. 28 ust.5 pkt 2 lit. c ustawy 5 stanowi, iż w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów - z zastrzeżeniem ust. 6.

Z kolei w ust. 6 tegoż art. zapisano, iż w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca korzysta z usług pośrednika (zarejestrowanego w Izraelu), które to usługi są bezpośrednio związane z dostawą towarów dokonywaną przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta z Izraela, a miejsce dostawy towarów znajduje się poza terytorium Polski. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż pomimo, że jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE w Polsce, to nabywając usługi od pośrednika, posługuje się nr VAT UE innego kraju niż Polska.

Zatem, stosownie do art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy miejscem świadczenia usługi przez pośrednika, nie będzie terytorium Polski, a tym samym Wnioskodawca nie rozpozna importu usług w Polsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj