Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-1144/08-2/PW
z 9 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-1144/08-2/PW
Data
2008.10.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Opodatkowanie przy likwidacji działalności spółki i zaprzestaniu działalności przez osobę fizyczną --> Towary własnej produkcji

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
remanent likwidacyjny
spis z natury
środek trwały


Istota interpretacji
Czy z chwilą zaprzestania świadczenia usług motoryzacyjnych, przy kontynuacji usług najmu lokali – towary (maszyny i urządzenia) służące wyłącznie świadczeniu usług motoryzacyjnych będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 231 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16.07.2008r. (data wpływu 18.07.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pozostałych po zaprzestaniu świadczenia usług motoryzacyjnych maszyn i urządzeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2008r. wpłynął w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pozostałych po zaprzestaniu świadczenia usług motoryzacyjnych maszyn i urządzeń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy o podatku od towarów i usług polegającą na:

  • świadczeniu usług motoryzacyjnych na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz
  • wynajmie lokali użytkowych (sklepy, myjnia samochodowa) i lokalu mieszkalnego.

Wymienione czynności w całości podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wykonywane są w budynkach stanowiących współwłasność małżeńską, a przy ich (budynków) nabyciu nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego. Podatnik zamierza zaprzestać świadczenia usług motoryzacyjnych i spowodować wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej. Usługi najmu lokali świadczone będą w dalszym ciągu. Podatnik nie wyklucza możliwości sprzedaży bądź wynajmu maszyn i urządzeń służących świadczeniu usług motoryzacyjnych po zaprzestaniu świadczenia tychże usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z chwilą zaprzestania świadczenia usług motoryzacyjnych, przy kontynuacji usług najmu lokali – towary (maszyny i urządzenia) służące wyłącznie świadczeniu usług motoryzacyjnych będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy pozostałe po zaprzestaniu świadczenia usług motoryzacyjnych towary (maszyny i urządzenia), związane wyłącznie ze świadczeniem tych usług, nie będą podlegały opodatkowaniu z chwilą zaprzestania świadczenia usług motoryzacyjnych przez podatnika. Bez znaczenia dla sprawy jest czy pozostałe po zaprzestaniu świadczenia usług motoryzacyjnych towary zostaną zmagazynowane czy też zostaną sprzedane lub wynajęte. Pozostałe po zaprzestaniu świadczenia usług motoryzacyjnych maszyny i urządzenia będą podlegały opodatkowaniu dopiero wówczas gdy podatnik zakończy całkowicie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i będzie zobowiązany do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego na podstawie art. 96 ust. 6 tej ustawy, które to zgłoszenie stanowić będzie podstawę do wykreślenia z rejestru jako podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm. ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z treścią art. 14 ust.1 ustawy opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po ich nabyciu nie były przedmiotem dostawy, w przypadku:

  • rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej,
  • zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6 do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

W myśl art. 14 ust. 4 ustawy powyższy przepis stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W takim przypadku zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy podatnik jest zobowiązany sporządzić spis z natury towarów na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Pod pojęciem towaru zgodnie z uregulowaniami art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on zobowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zatem obowiązanym do dokonania spisu z natury towarów, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT jest podatnik w rozumieniu art. 15 w/w ustawy, który zaprzestał wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie dotyczy to jednak tych podatników, którzy zaprzestali wykonywania jedynie niektórych czynności opodatkowanych.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem od towarów i usług ma zamiar ograniczyć zakres prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej do wykonywania jedynie usług najmu lokali użytkowych (sklepy, myjnia samochodowa) i lokalu mieszkalnego. Jednakże ograniczenie zakresu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wymagające wykreślenia wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie jest równoznaczne z zaprzestaniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w sytuacji, gdy kontynuuje on wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. usług najmu lokali użytkowych i lokalu mieszkalnego. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma obowiązku sporządzania spisu z natury, o którym mowa w art. 14, a co za tym idzie nie musi opodatkować składników majątku, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów.

Jednakże należy w tym miejscu zauważyć, że Wnioskodawca nie jest zobligowany do opodatkowania składników majątku (maszyny, urządzenia) z uwagi na brak wypełnienia przesłanek zawartych w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W dalszym ciągu prowadzi jednak, zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2, działalność gospodarczą i funkcjonuje jako podatnik podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie do rozporządzania towarami jak właściciel (...) Czynnością taką może być sprzedaż, zamiana, czy darowizna – generalnie każda czynność prowadząca do przeniesienia własności.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że sprzedaż lub wynajem towarów, o których mowa we wniosku (maszyny, urządzenia pozostałe po zaprzestaniu świadczenia usług motoryzacyjnych) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych w ramach wykonywania czynności opodatkowanych VAT przez Wnioskodawcę.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie zauważyć, że uregulowania dotyczące wpisu do działalności ewidencji gospodarczej, którą prowadzą wójt, burmistrz oraz prezydent miasta, pozostają poza zakresem interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj