Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1833/08-2/RK
z 21 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1833/08-2/RK
Data
2008.11.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
cena
oprocentowanie
podstawa opodatkowania
rozłożenie na raty
świadczenie


Istota interpretacji
należne oprocentowanie wynikające z faktu rozłożenia na raty należności z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego, stanowi część składową ceny sprzedaży lokalu i winno być opodatkowane stawką podatku właściwą dla zbywanego lokalu



Wniosek ORD-IN 422 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 22.09.2008 r. (data wpływu 25.09.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania oprocentowania rat – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.09.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania oprocentowania rat.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X gospodarując powierzonym mieniem Skarbu Państwa dokonuje sprzedaży lokali mieszkalnych na zasadach określonych w rozdziale 6 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - dalej ustawa o zakwaterowaniu (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 z późn. zm.), stosując do powyższej czynności zwolnienie od podatku VAT, wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dalej ustawa o VAT (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.). W myśl art. 55 ust. 1 ustawy o zakwaterowaniu lokale mieszkalne, w stosunku do których Agencja wykonuje w imieniu Skarbu Państwa prawo własności lub inne prawa rzeczowe, mogą być zbywane pod rygorem nieważności wyłącznie na zasadach określonych w niniejszej ustawie, z zastrzeżeniem ust. 2. Zgodnie z art. 58 ust. 1 powyższej ustawy sprzedaż lokalu mieszkalnego następuje na podstawie dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego wyceny wartości rynkowej lokalu mieszkalnego i wartości prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, w przypadku posiadania przez X takiego prawa do ułamkowej części gruntu przypadającego na ten lokal, z tym że przy wycenie lokalu mieszkalnego nie uwzględnia się wartości ulepszeń dokonanych przez nabywcę. Od wartości rynkowej lokalu mieszkalnego dla osoby uprawnionej, o której mowa w art. 56 ww. ustawy, stosuje się pomniejszenia określone w art. 58 ust. 2 ustawy. Na wniosek nabywcy lokalu mieszkalnego należność z tytułu sprzedaży może być rozłożona na raty. Pierwszą ratę w wysokości 10% należności wnosi się przed zawarciem umowy notarialnej, pozostałe raty można rozłożyć na okres do pięciu lat, oprocentowane w wysokości 5% w stosunku rocznym od kwoty pozostałej do spłaty. Wierzytelność Xi w stosunku do nabywcy z tego tytułu podlega zabezpieczeniu hipotecznemu na sprzedawanym lokalu mieszkalnym (art. 58 ust. 5. ustawy o zakwaterowaniu). Przy czym, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 58 ust. 8 powyższej ustawy Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa, określił w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb sprzedaży lokali mieszkalnych, terminy wnoszenia rat z tytułu sprzedaży tych lokali oraz wzór wniosku o nabycie lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie sprzedaży lokali mieszkalnych przez X (Dz. U. z 2005 r. Nr 4, poz. 21) nabywca lokalu mieszkalnego regulujący należność z tytułu nabycia własności tego lokalu na raty wnosi na rachunek bankowy Xi pierwsza ratę, w wysokości ustalonej w protokole uzgodnień, najpóźniej na trzy dni przed dniem sporządzenia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego. W myśl § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia pozostałą do spłacenia część należności wraz z oprocentowaniem nabywca lokalu mieszkalnego wnosi na wskazany w umowie sprzedaży lokalu mieszkalnego rachunek bankowy X, w ratach rocznych, określonych w tej umowie, w terminach:

  1. do dnia 31 marca każdego roku - dla lokali mieszkalnych nabytych do dnia 30 czerwca włącznie;
  2. do dnia 30 września każdego roku - dla lokali mieszkalnych nabytych po dniu 30 czerwca.

Sporządzane w formie aktów notarialnych umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i sprzedaży oraz ustanowienia hipoteki w przypadku zbycia lokalu w systemie ratalnym zawierają zapisy zgodnie którymi, po. uwzględnieniu pierwszej wpłaty dokonanej przed zawarciem aktu notarialnego, pozostała część ceny sprzedaży płatna jest w równych ratach rocznych (nie więcej niż pięciu) wraz z oprocentowaniem w wysokości 5% w stosunku rocznym, liczonym od kwoty pozostałych do spłaty rat kapitałowych. Oprocentowanie naliczone z góry za okres np. 5-ciu lat od niespłaconej części należności ujmowane jest w ewidencji prowadzonej dla potrzeb podatku VAT jako sprzedaż zwolniona od podatku VAT. W przypadku wcześniejszej spłaty przez nabywcę należnych rat wysokość oprocentowania podlega ponownemu przeliczeniu z uwzględnieniem faktycznej daty spłaty, co skutkuje dokonaniem stosownej korekty. Należne oprocentowanie ujmowane jest w ewidencji księgowej na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów, a następnie odnoszone jest sukcesywnie na konto przychodów finansowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy oprocentowanie naliczane zgodnie z ustawą o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz rozporządzeniem wykonawczym Ministra Obrony Narodowej, od rozłożonej na raty niespłaconej części należności z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego, stanowi część kwoty należnej z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego, objętej stawką podatku właściwą dla zbywanego lokalu (zwolnienie od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT), czy też winno być traktowane jako świadczenie uboczne - usługa pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU 65.22.10 (zwolnienie od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się natomiast przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 maja 2000 r. (sygn. III RN 166/99), który zachowuje swoją aktualność w obowiązującym stanie prawnym, X stoi na stanowisku, że należne jej oprocentowanie wynikające z faktu rozłożenia na raty należności z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowi część składową ceny sprzedaży lokalu i winno być opodatkowane stawką podatku właściwą dla zbywanego lokalu. Trudno jest bowiem uznać, iż rozkładając należność na raty X świadczy dodatkową usługę, polegającą na udzieleniu nabywcy pożyczki, szczególnie iż nie wynika to z treści aktu notarialnego przenoszącego własność nieruchomości lokalowej. Bez znaczenia z punktu widzenia przepisów o VAT jest przy tym fakt ujmowania w księgach rachunkowych należnego oprocentowania na koncie przychodów finansowych. Mając na względzie autonomiczność prawa podatkowego należy zauważyć, iż przepisy ustawy o rachunkowości nie mają charakteru „podatkowotwórczego”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży mieszkań w systemie ratalnym. Przy czym sporządzane są w formie aktów notarialnych umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i sprzedaży oraz ustanowienia hipoteki w przypadku zbycia lokalu w systemie ratalnym, które zawierają zapisy zgodnie z którymi, po uwzględnieniu pierwszej wpłaty dokonanej przed zawarciem aktu notarialnego, pozostała część ceny sprzedaży płatna jest w równych ratach rocznych (nie więcej niż pięciu) wraz z oprocentowaniem w wysokości 5% w stosunku rocznym, liczonym od kwoty pozostałych do spłaty rat kapitałowych. Oprocentowanie zaś naliczone jest z góry za okres np. 5-ciu lat od niespłaconej części należności. W przypadku wcześniejszej spłaty przez nabywcę należnych rat wysokość oprocentowania podlega ponownemu przeliczeniu z uwzględnieniem faktycznej daty spłaty, co skutkuje dokonaniem stosownej korekty.

W rozpatrywanej sprawie, należy wskazać, iż każda kolejna rata ceny głównej wraz z odsetkami ma zaspakajać cześć łącznej należności, a w tej sytuacji odsetki takie nie mogą być traktowane jako świadczenie uboczne. Świadczy chociażby o tym fakt, iż zapłata rat wraz z odsetkami została uregulowana w akcie notarialnym, a ich spłata zabezpieczona w drodze wpisu do hipoteki.

Ponadto stosownie do art. 535 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Cenę zaś można określić przez wskazanie podstaw do jej ustalenia (art. 536. § 1. Kodeksu cywilnego), co niewątpliwie dokonano stosując odpowiednie zapisy w akcie notarialnym.

Zatem na podstawie sytuacji przedstawionej we wniosku nie można powiedzieć, iż Wnioskodawca udziela nabywcom lokali mieszkalnych pożyczki z przeznaczeniem na zakup określonej nieruchomości, które byłoby wówczas traktowane jako świadczenie uboczne.

W związku z powyższym prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż należne X oprocentowanie wynikające z faktu rozłożenia na raty należności z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego, stanowi część składową ceny sprzedaży lokalu i winno być opodatkowane stawką podatku właściwą dla zbywanego lokalu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj