Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-741/08/BW
z 19 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-741/08/BW
Data
2008.11.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
nieruchomości
usługi
usługi doradcze
usługi pośrednictwa
usługi reklamowe


Istota interpretacji
Czy opisane we wniosku usługi świadczone na rzecz zagranicznego dostawcy towaru z siedzibą w Szwajcarii, są opodatkowane w Polsce podatkiem od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2008r. (data wpływu 7 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 października 2008r. (data wpływu 31 października 2008r.) oraz pismem z dnia 14 listopada 2008r. (data wpływu 17 listopada 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie uznania czy opisane we wniosku usługi świadczone na rzecz zagranicznego dostawcy towaru z siedzibą w Szwajcarii, są opodatkowane w Polsce podatkiem od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy opisane we wniosku usługi, świadczone na rzecz zagranicznego dostawcy towaru z siedzibą w Szwajcarii, są opodatkowane w Polsce podatkiem od towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony:

  • pismem z dnia 30 października 2008r. (data wpływu 31 października 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 października 2008r. nr IBPP2/443-741/08/BW oraz
  • pismem z dnia 14 listopada 2008r. (data wpływu 17 listopada 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 listopada 2008r. nr IBPP2/443-741/08/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zagraniczny dostawca sprzedaje w Polsce wyroby stalowe poddane wstępnej obróbce (PKWiU 27.3).

Wnioskodawca zamierza świadczyć temu dostawcy usługi polegające na:

  • pomocy w zdobywaniu zamówień na towar zagranicznego producenta od polskich firm handlowych i produkcyjnych,
  • uzgadnianiu specyfikacji towarowych, warunków płatności, warunków transportu,
  • doprowadzaniu do zawarcia kontraktów,
  • pomocy przy załatwianiu ewentualnych reklamacji,
  • organizowaniu spotkań kontrahentów,
  • badaniu rynku, opracowywaniu na bieżąco baz danych potencjalnych klientów w Polsce (PKWiU 74.1),
  • reklamie wyrobów zagranicznego producenta (PKWiU 74.40).

W piśmie z dnia 30 października 2008r. (przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 23 października 2008r. znak: IBPP2/443-741/08/BW) Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

  • za usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności handlowej uznaje:
    * uzgadnianie specyfikacji towarowych, warunków płatności, warunków transportu,
    * pomoc przy załatwianiu ewentualnych reklamacji,
    * badanie rynku, opracowywanie na bieżąco baz danych potencjalnych klientów w Polsce,
  • za usługi w zakresie pośrednictwa sprzedaży towarów uznaje:
    * pomoc w zdobywaniu zamówień na towar zagranicznego producenta od polskich firm handlowych i produkcyjnych,
    * doprowadzanie do zawarcia kontraktów,
    * organizowanie spotkań kontrahentów.

Ponadto stwierdził, iż osobną kategorię stanowią usługi w zakresie reklamy, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 74.40.
Wnioskodawcy wskazał, iż świadczenie usług w zakresie pośrednictwa sprzedaży towarów polega zasadniczo na wykonywaniu takich czynności, jakie są wymagane dla osiągnięcia skutków gospodarczych wymienionych powyżej w opisie tych usług.
Wnioskodawca stwierdził, iż trudno jest wymienić wyczerpująco wszystkie czynności, jakie wykonuje pośrednik, aby zdobyć zamówienie lub doprowadzić do zawarcia kontraktu. W ramach tej działalności prowadzi się korespondencję z zainteresowanymi stronami, rozmowy telefoniczne, odbywa spotkania, przedstawia oferty, negocjuje ceny i upusty, analizuje potrzeby potencjalnych odbiorców, konfrontuje się zapotrzebowanie z możliwościami sprzedawcy. Wskazał też, że pośrednik działa przy wykonywaniu usług pośrednictwa na rachunek i w imieniu zleceniodawcy, w tym sensie, że kontrakt ostatecznie jest zawierany przez skojarzone strony i pomiędzy tymi stronami następuje wymiana wzajemnych świadczeń, natomiast pośrednik jest przez zleceniodawcę usługi odpowiednio wynagradzany.
Związek usług pośrednika z dostawą towarów może być, w jego ocenie, bezpośredni, o ile konkretne czynności zaowocują konkretnym towarem, a może być również pośredni.
Wynagrodzenie za usługi pośrednictwa występuje w formie prowizji bądź wynagrodzenia ryczałtowego.
Natomiast w piśmie z dnia 14 listopada 2008r. Wnioskodawca wskazał, że zagraniczny dostawca występuje jako podmiot z kraju trzeciego i nie jest podmiotem zarejestrowanym na terenie Unii Europejskiej oraz, że towary odnośnie których są świadczone usługi opisane we wniosku, są transportowane z Rosji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane wyżej usługi świadczone na rzecz zagranicznego dostawcy towaru z siedzibą w Szwajcarii są opodatkowane w Polsce podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy ustawa o podatku od towarów i usług nakłada opodatkowanie na czynności polegające na odpłatnym świadczeniu usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1). Oznacza to, że usługi świadczone poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

Jednocześnie ustawa w art. 27 ust. 3 określa fikcję prawną polegającą na przyjęciu, że świadczenie niektórych usług na rzecz kontrahentów zagranicznych odbywa się w miejscu siedziby tych kontrahentów. Dotyczy to również, na podstawie art. 24 ust. 4, między innymi następujących usług:

  • sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;
  • reklamy;
  • doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) – z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.

Przyjęcie zatem przez ustawodawcę, że jeżeli usługi określone w art. 27 ust. 4 ustawy są świadczone na rzecz kontrahentów zagranicznych, to miejscem ich świadczenia jest siedziba tych kontrahentów (niezależnie od miejsca faktycznego wykonywania czynności), skutkuje tym, że usługi te nie podlegają podatkowi od towarów i usług.
Wnioskodawca stwierdził, iż jak wynika z treści opisu usług podanego w rubryce 50, niektóre z nich mieszczą się w zakresie określonym w art. 27 ust. 4, a zatem powinno być na podstawie art. 27 ust. 3 przyjęte, że ich świadczenie następuje w siedzibie kontrahenta, czyli poza granicami kraju. Usługi te zatem nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotyczy to usług polegających na reklamie towarów zagranicznego kontrahenta, usług badania rynku oraz usług obejmujących doradztwo w zakresie prowadzenia działalności handlowej. O ile świadczone usługi obejmują natomiast pośrednictwo handlowe, w tym przypadku usługi pośrednictwa w sprzedaży metali, sklasyfikowane za numerem 50.12.1, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem w wysokości 22% jako świadczone na terenie kraju. Stawka ta dotyczyć będzie takich czynności, jak wyszukiwanie nabywców oraz nawiązywanie kontaktów pomiędzy nabywcami a dostawcą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W myśl z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Stosownie do przepisu art. 2 pkt 22 ww. ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W przypadku świadczenia usług podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług ma określenie miejsca świadczenia danej usługi.
Generalna zasada dotycząca ustalenia miejsca świadczenia usług została określona w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowa
dzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na charakter tych usług.

Wyjątek od ww. zasady dotyczy m.in. świadczenia usług:

  • reklamy,
  • doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1),
  • usług pośrednictwa.

    I tak w myśl art. 27 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 (tj. np. usługi reklamy oraz usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania - PKWiU 74.1) są świadczone na rzecz:

    1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
    2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
    • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stale miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności stały adres lub miejsce zamieszkania.

    Z kolei zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ww. ustawy o VAT, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.
    W myśl ust. 6 ww. przepisu, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
    Należy tutaj zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują usług pośrednictwa, jak również nie precyzują, jak należy rozumieć pojęcie „w imieniu i na rzecz”. Jednak w ocenie tut. organu, przez usługi pośrednictwa, o których mowa w powyższym przepisie, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą towarów, a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Przepis ten wymaga jednak, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów. Z jego brzmienia nie wynika, aby wskazany w nim wymóg działania w imieniu i na rzecz osób trzecich dotyczył zawierania umów, na podstawie których zrealizowane zostaną dostawy, lecz odnosi się do świadczenia usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy i które muszą mieć bezpośredni związek z tą dostawą. Dyspozycją tego przepisu nie będą zatem objęte, z jednej strony takie działania, które pośrednik, w szerokim znaczeniu tego słowa, będzie podejmował wobec odbiorcy towaru w imieniu własnym, lecz na rzecz (na rachunek) usługobiorcy, a z drugiej strony eliminował będzie również takie działania, które określony podmiot będzie podejmował w stosunku do potencjalnych odbiorców, np.: samorzutnie, bez uzgodnienia z dostawcą i bez posiadania stosownego umocowania z jego strony do działania i dokonywania czynności na jego rzecz, a które w efekcie również mogą prowadzić do wyświadczenia usług. Natomiast użyty w tym przepisie wymóg "działania w imieniu osób trzecich" (w tym przypadku usługodawcy) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony usługodawcy do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa.
    Wskazać należy, iż na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią – jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
    Zatem, gdy towar jest wysyłany lub transportowany, miejscem świadczenia usługi jest miejsce dokonania dostawy towarów, tj. miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu do nabywcy i tam też usługa podlega opodatkowaniu.

    Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza świadczyć dla zagranicznego dostawcy z siedzibą w Szwajcarii (sprzedającego w Polsce wyroby stalowe):

    • usługi reklamy,
    • usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności handlowej (obejmujące: uzgadnianie specyfikacji towarowych, warunków płatności, warunków transportu, pomoc przy załatwianiu ewentualnych reklamacji, badanie rynku, opracowywanie na bieżąco baz danych potencjalnych klientów w Polsce),
    • oraz usługi zakresie pośrednictwa w sprzedaży towarów (obejmujące pomoc w zdobywaniu zamówień na towar zagranicznego producenta od polskich firm handlowych i produkcyjnych, doprowadzanie do zawarcia kontraktów, organizowanie spotkań kontrahentów).

    Mając na względzie ww. przepis art. 27 ust. 3 i ust. 4 ustawy o podatku VAT należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca będzie świadczył usługi reklamy i doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej na rzecz podmiotu zagranicznego to usługi te będą podlegały opodatkowaniu w kraju, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

    • W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż przedmiotowe usługi reklamy oraz usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce należy uznać za prawidłowe.

    • Odnośnie świadczenia usług pośrednictwa z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika natomiast, że usługi te Wnioskodawca będzie świadczył na rachunek i w imieniu zleceniodawcy i usługi te będą związane są z dostawą towarów, przy czym związek ten, w ocenie Wnioskodawcy, może być bezpośredni, o ile zaowocuje konkretnym towarem, a może być pośredni.

    Należy tutaj wskazać, że aby ustalić charakter świadczonej usługi, a tym samym jej miejsce świadczenia, które determinuje miejsce opodatkowania należy zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.

    Z wniosku wynika, że Wnioskodawca za przedmiotowe usługi pośrednictwa uznaje:

    • pomoc w zdobywaniu zamówień na towar zagranicznego producenta od polskich firm handlowych i produkcyjnych,
    • doprowadzanie do zawarcia kontraktów,
    • organizowanie spotkań kontrahentów.

    W ocenie tut. organu przedmiotowe usługi pośrednictwa należy uznać za związane bezpośrednio z dostawą towarów, o czym świadczyć może chociażby sposób ustalenia wynagrodzenia za świadczenie tych usług w uzależnieniu od zawarcia kontraktu.
    Mając zaś na uwadze wyżej przedstawiony stan prawny (w szczególności art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c i art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT) należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi pośrednictwa, jako związane bezpośrednio z dostawą towarów, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie kraju, w którym dokonana jest dostawa towaru, tj. w kraju w którym rozpoczyna się wysyłka tego towaru (czyli w opisanej sytuacji nie będzie to Polska lecz Rosja).
    Należy w tym miejscu zauważyć, iż Wnioskodawca wskazał, że zagraniczny dostawca występuje jako podmiot z kraju trzeciego i nie jest podmiotem zarejestrowanym na terenie Unii Europejskiej.
    W przedmiotowej sytuacji nie znajduje zatem zastosowania zmiana miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28 ust. 6 ustawy o VAT.
    Podsumowując należy stwierdzić, że w opisanej we wniosku sytuacji świadczone przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa związane bezpośrednio z dostawą towarów nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.
    Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że przedmiotowe usługi pośrednictwa będą podlegały opodatkowaniu na terenie kraju należy uznać za nieprawidłowe.

    Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy uznać je za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Ponadto należy tutaj podkreślić, że przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga czy opisane we wniosku usługi są usługami reklamy, usługami doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i usługami pośrednictwa ponieważ nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

    Należy także zauważyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.



  • doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj