Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1017/08/LSz
z 20 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1017/08/LSz
Data
2008.10.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
działalność artystyczna
działalność kulturalna
stawki podatku
usługi kulturalne
usługi związane z kulturą
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług świadczonych przez orkiestrę na rzecz spółek, które partycypują w kosztach jej utrzymania (świadczenie wzajemne).



Wniosek ORD-IN 594 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Domu Kultury przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008r. (data wpływu 16 lipca 2008r.), uzupełnione pismem z dnia 17 września 2008r. (data wpływu 22 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych przez orkiestrę na rzecz spółek, które partycypują w kosztach jej utrzymania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2008r., wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych przez orkiestrę na rzecz spółek, które partycypują kosztach jej utrzymania.
W odpowiedzi na wezwanie z dnia 10 września 2008r. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 września 2008r. (data wpływu 22 września 2008r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 1996r., prowadzi działalność kulturalną, która jest zwolniona, jak też działalność gospodarczą, a dochód przeznacza na cele statutowe. Przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę są usługi kulturalne takie jak: koncerty, filmy, spektakle teatralne, edukacja dzieci i młodzieży, organizacja imprez itp. Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jak: wynajem sal, reklama, plakatowanie.
Usługi kulturalne świadczone przez Wnioskodawcę są sklasyfikowane w PKWiU 92.31. Wnioskodawca klasyfikacji dokonał na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.
W wyniku restrukturyzacji Kopalni i Zakładów Przetwórni Siarki. W 2004r. Wnioskodawca przejął orkiestrę działającą przy ww. zakładach. Spółki powstałe w wyniku restrukturyzacji zobowiązały się do partycypowania w kosztach utrzymania orkiestry. Muzycy zatrudnieni są na podstawie umów o dzieło, przedmiotem umowy jest wykonanie koncertu.
Wnioskodawca zgodnie z umowami obciąża Spółki fakturą VAT, w treści wpisując „udział w kosztach utrzymania orkiestry” z symbolem PKWiU 92.31 (koncert) i 7% stawką VAT. „Udział w kosztach utrzymania” oznacza dofinansowanie orkiestry przez Spółki i stanowi zapłatę za wykonanie koncertów.
Orkiestra koncertuje nieodpłatnie, wstęp jest wolny.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, iż Orkiestra Dęta działająca przy Domu Kultury nie jest odrębnym podmiotem. Jest jedną z grup amatorskich działających przy Domu Kultury. Muzycy zatrudnieni są przez Wnioskodawcę. W ramach podpisanych ze spółkami umów orkiestra zobowiązana jest do występów na rzecz spółek. Najczęściej są to uroczystości pogrzebowe pracowników lub byłych pracowników tych spółek. Spółki miesięczne dofinansowują Orkiestrę Dętą niezależnie od wykonanych koncertów. Wnioskodawca na rzecz Spółek za miesięczne dofinansowanie orkiestry, wystawia fakturę VAT, w której wpisuje „Udział w kosztach utrzymania orkiestry".
Orkiestra ponadto wykonuje nieodpłatnie koncerty, na które jest wolny wstęp (są to występy np. podczas świąt państwowych i religijnych).
Przedmiotem sprzedaży są usługi kulturalne takie jak: koncerty, filmy, spektakle teatralne, edukacja dzieci i młodzieży, organizacja imprez, wynajem sal itp. Symbol PKWiU 92.31 odpowiada usługom wskazanym we wniosku. Klasyfikacji Wnioskodawca dokonał sam zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług: 92.31.21 - usługi świadczone przez orkiestry. Symbol PKWiU 92.31 odpowiada usługom świadczonym przez Wnioskodawcę nie tylko na rzecz spółek, ale także innych podmiotów.
Dotacja podmiotowa jest przeznaczona na działalność statutową Wnioskodawcy. Jest ona zwolniona z opodatkowania. Oprócz dotacji podmiotowej Wnioskodawca otrzymuje dotacje na utrzymanie orkiestry, które opodatkowuje 7% stawką podatku VAT, zgodnie z załącznikiem nr 3 ustawy z 11 marca 2004 roku (Dz. U. 54, poz. 535 z późn. zm.). Dotacja podmiotowa przeznaczona jest na prowadzenie działalności statutowej, przede wszystkim na usługi kulturalne, wynagrodzenia dla pracowników, utrzymanie budynku. Dotacja otrzymywana z Urzędu Miasta na orkiestrę jest odrębną dotacją przeznaczoną na utrzymanie orkiestry. Dotacja jest przeznaczona na wynagrodzenia dla muzyków. Dotacja nie pokrywa w całości kosztów utrzymania orkiestry. Dotacja z Urzędu Miasta pokrywa 51% kosztów utrzymania, a dotacja od czterech spółek 25%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa świadczona przez orkiestrę na rzecz spółek powinna być opodatkowana czy zwolniona, jaki zapis powinien być na fakturze...

Zdaniem Wnioskodawcy udział w kosztach utrzymania oznacza dofinansowanie orkiestry. PKWiU 92.31.21 odpowiada usługom świadczonym przez orkiestrę i jest opodatkowana 7% stawką, natomiast treść faktury należy zmienić na np. „dofinansowanie orkiestry”. Zdaniem Wnioskodawcy istnieje też możliwość zmiany PKWiU na 92.31.13 (pozostałe usługi) i zastosować zwolnienie, gdyż prowadzenie orkiestry mieści się w statutowych zadaniach Instytucji Kultury.
Prowadzenie Orkiestry Dętej jest jedną z form działalności statutowej Domu Kultury. Środki pozyskane od spółek przeznaczone są na działalność statutową, w szczególności na prowadzenie orkiestry. W związku z tym zdaniem Wnioskodawcy należy zastosować zwolnienie z opodatkowania środków finansowych przeznaczonych na funkcjonowanie orkiestry.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Zgodnie z uregulowaniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Z kolei, w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu, m. in. dostawa towarów oraz świadczenie usług - muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.
Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi w zakresie swojej działalności statutowej Orkiestrę Dętą, która jest jedną z grup amatorskich działających przy Domu Kultury. Muzycy zatrudnieni są na podstawie umów o dzieło, a przedmiotem umowy jest wykonanie koncertu. Orkiestra ta nie jest odrębnym podmiotem. Została przejęta przez Wnioskodawcę w wyniku restrukturyzacji Kopalni i Zakładów Przetwórni Siarki. Spółki powstałe w wyniku restrukturyzacji zakładów zobowiązały się do partycypowania w kosztach utrzymania orkiestry. W ramach podpisanych ze spółkami umów orkiestra zobowiązana jest do występów na rzecz spółek. Najczęściej są to uroczystości pogrzebowe pracowników lub byłych pracowników tych spółek. Spółki miesięczne dofinansowują Orkiestrę Dętą niezależnie od wykonanych koncertów. Środki pozyskane od spółek przeznaczone są na działalność statutową Wnioskodawcy, w szczególności na prowadzenie orkiestry. Wnioskodawca wskazał, iż dotacja od czterech spółek pokrywa 25% całości kosztów utrzymania orkiestry.
W związku z powyższym Wnioskodawca wystawia dla ww. spółek faktury VAT z symbolem PKWiU 92.31 (koncert) i 7% stawką VAT wpisując w treści faktur VAT „udział w kosztach utrzymania orkiestry”. Wnioskodawca wyjaśnił, że „udział w kosztach utrzymania orkiestry” jest to miesięczne dofinansowanie przez cztery spółki otrzymywane niezależnie od wykonanych koncertów, które według Wnioskodawcy stanowi jednocześnie zapłatę za wykonanie występów (koncertów). Orkiestra koncertuje nieodpłatnie, wstęp jest wolny.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie kluczowe znaczenia ma fakt, iż otrzymywane przez Wnioskodawcę dofinansowanie tzw. „udział u kosztach utrzymania orkiestry”, wynoszące 25% całości kosztów utrzymania (łączne środki otrzymywane od czterech spółek), stanowi ekwiwalent za świadczoną stałą usługę, jaką jest np. oprawa muzyczna uroczystości pogrzebowej. Przedmiotowe miesięczne dofinansowanie, które otrzymuje Wnioskodawca od wspomnianych wyżej czterech spółek partycypujących w kosztach utrzymania orkiestry dętej przekazywane jest niezależnie od wykonanych koncertów. Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje przedmiotowe środki od tych podmiotów (spółek) również w sytuacji, gdy w danym miesiącu żadna usługa na rzecz takiego podmiotu nie została wykonana.
Zatem usługi świadczone przez orkiestrę oprócz ww. usług w zakresie oprawy muzycznej uroczystości pogrzebowych pracowników lub byłych pracowników tych spółek, polegają również na stałej gotowości do świadczenia usług na żądanie, którejkolwiek ze spółek oraz związanych z nimi korzyści.
Można zatem stwierdzić, iż istnieje bezpośredni związek pomiędzy dofinansowaniem orkiestry przez Spółki a świadczonymi przez orkiestrę usługami. W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

Zatem usługą jest również gotowość do świadczenia usług, nawet jeśli spółka płacąc zryczałtowane miesięczne wynagrodzenie de facto ani razu nie skorzysta w danym okresie z usługi (występu wykonanego przez orkiestrę) ale w okresie tym posiada prawo do korzystania z ww. usług. Taką gotowość do świadczenia także należy uznać za usługę podlegającą opodatkowaniu. W takim bowiem przypadku występuje świadczenie w zamian za wynagrodzenie.
Reasumując stwierdzić należy, że podstawę opodatkowania, z tytułu świadczenia usług stanowi wszystko, co stanowi wynagrodzenie za zrealizowaną usługę. Zaś świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.
Świadczenie przedmiotowych usług podlega zatem opodatkowaniu, ponieważ pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę (orkiestrę) stanowi wartość rzeczywiście otrzymaną w zamian za usługę świadczoną na rzecz usługobiorcy.
W świetle powyższego w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż realizowane działania (usługi) np. oprawa muzyczna uroczystości pogrzebowych pracowników spółek w zamian za otrzymywane wynagrodzenie, stanowią odpłatne świadczenia usług.
Jednocześnie zauważa się, iż zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.
Konstrukcja wielu przepisów ustawy wskazuje, iż wszelkie preferencje w stawce podatku od towarów i usług uzależnione są od zaklasyfikowania danego towaru/usługi do właściwego grupowania statystycznego, o wskazanym w ustawie symbolu PKWiU.
Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 11 jako zwolnione od podatku VAT wymieniono sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92 - usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    5a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 156 jako opodatkowane 7% stawką podatku VAT wymieniono sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92.3 - usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

  1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
  3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12)

Oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi. W tym przypadku określenie grupy ex 92 wymieniono zarówno w załączniku nr 3 dotyczącym opodatkowania stawką 7%, jak i w załączniku nr 4 dla wykazu usług zwolnionych od podatku w związku z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT.
W załączniku nr 3 poz. 156 zawężono tę grupę do oznaczonych jako ex 92.3, lecz tylko w zakresie biletów wstępu. Ponadto, dla podkreślenia takiej interpretacji, w załączniku nr 4 do ustawy oznakowano całą grupę ex 92 jako związane z kulturą, rekreacją i sportem, z wyłączeniem wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe (...).
Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym wskazuje, iż zgodnie z umowami wystawia dla ww. Spółek faktury VAT z symbolem PKWiU 92.31 (koncert) i 7% stawką VAT wpisując w treści faktur VAT „udział w kosztach utrzymania orkiestry”, które według Wnioskodawcy oznacza dofinansowanie orkiestry przez Spółki i stanowi jednocześnie zapłatę za wykonanie występów (koncertów). Koncerty dla uczestników są nieodpłatne, wstęp jest wolny.
Jednocześnie Wnioskodawca stwierdza we wniosku, iż klasyfikacji ww. usług dokonał sam podkreślając, że ma możliwość zmiany PKWiU na fakturze VAT z PKWiU 92.31.21 na PKWiU 92.31.13 – pozostałe usługi i zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca dodał, iż PKWiU 92.31 odpowiada usługom wskazanym we wniosku tzn. usługom świadczonym przez Wnioskodawcę nie tylko na rzecz spółek, ale także innych podmiotów.
W odpowiedzi na powyższe należy zauważyć, iż zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się nadal Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008r.
Pod symbolem PKWiU 92.31 zgodnie z ww. Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) mieszczą się – Usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego natomiast pod symbolem PKWiU 92.31.21 mieszczą się – Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły piosenkarskie, zespoły muzyczne i orkiestry.
Natomiast trzeci z podanych przez Wnioskodawcę symboli PKWiU 92.31.13 – nie został wymieniony w ww. Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Analizując zaistniały w sprawie stan faktyczny w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za udział Spółek w utrzymaniu orkiestry są wynagrodzeniem za gotowość do świadczenia usług. Nie mają charakteru opłat za wstęp na występy w zakresie usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.
Zatem w stosunku do tych usług nie znajduje zastosowania wyłączenie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT a więc nie znajdzie zastosowania opodatkowanie według 7% stawki podatku.
Działalność Wnioskodawcy objęta jest na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy - poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ponadto zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania wynikają z przepisów rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).
Zgodnie z § 8 ust. 1 tego rozporządzenia zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży – zgodnie z § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  4. nazwę towaru lub usługi;
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  8. stawki podatku;
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ stwierdza, iż wpisując w treść faktury VAT nazwę usługi, podatnik winien kierować się nazwą klasyfikacji pod którą dana usługa została sklasyfikowana tzn. usługa sklasyfikowana w przedmiotowej sprawie pod symbolem PKWiU 92.31 - usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego, natomiast usługa sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 92.31.21 – Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły piosenkarskie, zespoły muzyczne i orkiestry.
Reasumując, jeżeli świadczona przez podatnika usługa została prawidłowo sklasyfikowana w grupowaniu 92.31, to jej świadczenie jest przedmiotowo zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy) na mocy wyżej przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z uwzględnieniem wymienionych wcześniej regulacji zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację PKWiU.
Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik. Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się nadal Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008r.
Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11 ze zm.) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów. W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się do odpowiedniego organu statystycznego tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który dokona ich klasyfikacji wydając opinię interpretacyjną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj