Wnioskodawca wystawiając fakturę końcową, zgodnie z przepisami § 9 i 11-13 rozporządzenia, na której powołał numery faktur zaliczkowych, postąpił prawidłowo.
Spółka, na wykonanie okien lub wykonanie usług budowlanych, przyjmuje od kontrahentów zadatki i w ciągu 7 dni wystawia fakturę na otrzymany zadatek. Po wydaniu towaru lub po wykonaniu usługi, Zainteresowany wystawia fakturę na pozostałą wartość sprzedaży, przy czym w informacjach dodatkowych zawarta jest adnotacja o tym, którego zlecenia faktura dotyczy i numer faktury na zadatek. Wnioskodawca w fakturze końcowej, sumę netto wartości towarów lub usług, pomniejsza o wartość otrzymanych części należności, kwotę podatku pomniejsza o sumę kwot podatku wskazanego na fakturach na zadatek, a wartość brutto zlecenia pomniejsza o wartość wpłaconych zadatków.
Czy czynności, o których mowa w § 14 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798), czyli pomniejszenie całej wartości towaru lub usługi o wartości zawarte w fakturach na zadatek, należy dokonać na fakturze końcowej (wykazać jako wartości ujemne)...
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest zamieszczanie na fakturze końcowej wartości zlecenia pomniejszonych o wartości z faktur zaliczkowych. Nie jest konieczne minusowanie kwot zaliczek na fakturze. Oczywistym jest, że taka faktura zawiera numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Przepis ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106 ust. 3 ustawy).
Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.
Stosownie do regulacji § 8 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.
Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 9 ust. 1 rozporządzenia i są to:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT" podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
- nazwa towaru lub usługi;
- jednostka miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
- cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto);
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawki podatku;
- suma wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
- kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
- kwota należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażona cyframi i słownie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przyjmuje od kontrahentów zadatki na wykonanie okien lub wykonanie usług budowlanych, a następnie w ciągu 7 dni wystawia fakturę na otrzymany zadatek. Po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi, Spółka wystawia fakturę na pozostałą wartość sprzedaży, a w informacjach dodatkowych zawiera adnotację o tym, którego zlecenia faktura dotyczy i numer faktury na zadatek. Jednocześnie, suma netto wartości towarów z faktury końcowej zostaje pomniejszona o wartość otrzymanych części należności, kwota podatku pomniejszona o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach na zadatek, a wartość brutto zlecenia pomniejszona o wartość wpłaconych zadatków.
Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.
W myśl § 14 ust. 2 rozporządzenia, fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).
Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 9 i 11-13, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi – ust. 4 powołanego paragrafu.
Zatem w przypadku, gdy faktura zaliczkowa nie obejmuje całej ceny brutto, to sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę VAT, w której sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych zaliczek, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności. W takiej fakturze należy również wskazać numery faktur dokumentujących pobranie zaliczek.
Mając powyższe na uwadze stwierdza się, iż przepisy regulujące kwestie wystawiania faktur VAT nie określają, iż na fakturze wystawionej zgodnie z § 14 ust. 4 rozporządzenia, Zainteresowany miał obowiązek wykazania całej wartości towarów lub usług oraz wartości ujemnych. Wobec powyższego, Wnioskodawca wystawiając fakturę końcową, zgodnie z przepisami § 9 i 11-13 rozporządzenia, na której powołał numery faktur zaliczkowych, a kwotę należności i podatku VAT pomniejszył o kwoty wynikające z faktur zaliczkowych, postąpił prawidłowo.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Tut. Organ pragnie zauważyć, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1337).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.