Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1100/08-2/JB
z 3 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-1100/08-2/JB
Data
2008.11.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Określenia ustawowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
lekarze
opodatkowanie
ryczałt ewidencjonowany
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawczyni może rozliczać się w formie ryczałtu ewidencjonowanego z Urzędem Skarbowym?Wg jakiej stawki ryczałtu może się rozliczać?



Wniosek ORD-IN 388 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 23.09.2008 r. (data wpływu 26.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości wyboru formy opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.09.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości wyboru formy opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Jest lekarzem stomatologiem. Posiada wpis do ewidencji działalności gospodarczej Nr X, regon Y.

Wnioskodawczyni posiada umowy o współpracy z 3 poradniami stomatologicznymi będącymi Niepublicznymi Zakładami Opieki Zdrowotnej. Poradnie te udostępniają jej gabinety stomatologiczne (na podstawie umowy o współpracy). Poradnie prowadzą rejestracje i zapisy pacjentów. Wnioskodawczyni jako lekarz stomatolog udziela świadczenia pacjentom.

Obsługę recepcyjną oraz kasową zapewnia i wykonuje poradnia. Ceny za świadczenia są ustalone w cenniku Poradni. Wynagrodzenie Wnioskodawczyni zależne jest od ilości i wartości wykonywanych świadczeń. Wnioskodawczyni wystawia rachunek poradni za wykonane usługi po zakończeniu miesiąca. Poradnia reguluje należność zgodnie z otrzymanym rachunkiem (fakturą). Wnioskodawczyni sama opłaca sobie składki ZUS i podatki dochodowe. Rachunki dla pacjentów wystawia i pobiera należność wyłącznie poradnia/ właściciel gabinetu. Strona nie wystawia rachunków pacjentom. Rachunki wystawia wyłącznie poradniom/gabinetom, z którymi ma podpisane umowy o współpracy.

W gabinetach/poradniach sprzęt i materiały medyczne należą do tych gabinetów/poradni.

Wnioskodawczyni wskazuje, iż rozlicza się z Urzędem Skarbowym płacąc podatek liniowy 19% kwartalnie.

Wnioskodawczyni od 1.01.2009 r. chciałaby rozliczać się z Urzędem Skarbowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawczyni może rozliczać się w formie ryczałtu ewidencjonowanego z Urzędem Skarbowym...
  2. Wg jakiej stawki ryczałtu może się rozliczać...


Zdaniem Wnioskodawczyni może ona rozliczać się z Urzędem Skarbowym z podatku dochodowego w formie zryczałtowanej (od ewidencjonowanych przychodów). Uważa, iż obowiązywałaby ją 8,5 % stawka ryczałtu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 6 ust.1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2000 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej, osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych zwanych dalej „spółką”.

Z opodatkowania w tej formie wyłączono podatników, o których mowa w przepisach art. 8 ust. 1 powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust 1 pkt 3 lit. d ww. ustawy zryczałtowanej formy opodatkowania nie stosuje się do podatników osiągających przychody z prowadzenia działalności w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11.

Art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy zawiera, sformułowaną na potrzeby ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, definicję wolnego zawodu. W świetle tego przepisu pod pojęciem wolnego zawodu rozumiana jest pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, jeżeli działalność ta nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudnienia na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Tak więc decydujące znaczenie dla kwalifikacji danego rodzaju czynności jako wykonywanie wolnego zawodu - mają dwa czynniki: po pierwsze wykonywanie działalności dla potrzeb ludności oraz osobiste wykonywanie działalności.

Wolny zawód - w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym – ma być wykonywany na rzecz ludności, tzn. dla podmiotów innych niż, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadajace osobowości prawnej, lub osoby fizyczne dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jako lekarz stomatolog prowadzi działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni posiada umowy o współpracy z 3 poradniami stomatologicznymi będącymi Niepublicznymi Zakładami Opieki Zdrowotnej. Wnioskodawczyni jako lekarz stomatolog udziela świadczenia pacjentom. Poradnie te udostępniają jej gabinety stomatologiczne oraz prowadzą rejestracje i zapisy pacjentów. Ceny za świadczenia są ustalone w cenniku Poradni. Wynagrodzenie zależne jest od ilości i wartości wykonywanych świadczeń. Strona wystawia rachunek poradni za wykonane usługi po zakończeniu miesiąca, a poradnia reguluje należność zgodnie z otrzymanym rachunkiem (fakturą).

Analizując powyższe podkreślić należy, iż strona świadczy usługi stomatologiczne na rzecz podmiotów będących Niepublicznymi Zakładami Opieki Zdrowotnej. Skoro usługi świadczone są na rzecz podmiotów NZOZ, oznacza to, że nie są one dokonywane na rzecz ludności.

Reasumując, mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, uznać należy, że skoro Wnioskodawczyni świadczy usługi na rzecz podmiotów będących Niepublicznymi Zakładami Opieki Zdrowotnej, nie może dokonać wyboru sposobu opodatkowania pozarolniczej działalności gospodarczej na 2009 r. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle powyższego odpowiedź na pytanie drugie należy uznać za bezprzedmiotowe.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj