Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-810/08-2/MR
z 2 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-810/08-2/MR
Data
2008.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
garaż
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlane
stawki podatku
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
1. Czy zastosowana stawka podatku VAT jest prawidłowa w odniesieniu do robót związanych z wybudowaniem części budynku dotyczących: garaży-22% oraz węzła cieplnego – 22%?
2. Czy prawidłowy jest sposób podziału wartości robót objętych stawkami 22% i 7% opisany w punkcie 3 stanu faktycznego?
3. Czy prawidłowe jest zastosowanie stawki podatku VAT-22% do garaży i węzła cieplnego w zakresie elementów robót:- fundamenty z izolacją, ściany piwnic, strop pod piwnicą, bramy i drzwi, tynki i okładziny wewnętrzne, posadzki i podłoża, roboty malarskie, instalacje sanitarne i instalacje elektryczne?
4.Czy jest prawidłowe zastosowanie stawki podatku VAT-7% dla robót ziemnych-wykupu pod przedmiotowy budynek?



Wniosek ORD-IN 330 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  1. nieprawidłowe – w zakresie pytania 1 dotyczącego stawki podatku dla robót związanych z wybudowaniem części budynku dotyczących garaży i węzła cieplnego oraz w zakresie pytań 2 i 3 dotyczących ustalenia sposobu podziału wartości robót objętych 7% i 22% stawką podatku,
  2. prawidłowe – w zakresie pytania 4 dotyczącego stawki podatku dla robót ziemnych -wykopu pod budynek.


UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano-montażowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

  1. Wnioskodawca w związku z otrzymaną interpretacja indywidualną znak: ILPP2/443 -320/08-2/MN z dnia 2 lipca 2008 r. w sprawie stosowania stawki podatku VAT:
       - dla robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu oraz zagospodarowania terenu wokół budynku,
       - dla prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia budowy obiektu, likwidacji istniejących instalacji zewnętrznych sanitarnych i elektrycznych,dokonał zmian w umowie z Inwestorem (w formie aneksu) wyodrębniając i ustalając wartość robót budowlano-montażowych objętych poszczególnymi stawkami podatku VAT:
       a) związanych z zewnętrzną infrastrukturą towarzyszącą (znajdującą się poza bryłą budynku) – zastosowano 22% stawkę podatku VAT,
       b) dotyczących budynku:
         - lokale mieszkalne (87 szt., powierzchnia użytkowa 3.798.89 m2) – objęto obniżoną 7% stawką podatku VAT,
         - znajdujące się wewnątrz budynku (w piwnicach)
           – garaże (wydzielone, nie przynależne do mieszkań) – 10 szt., powierzchnia użytkowa 183,48 m2,
           – węzeł cieplny (dostępny z zewnątrz – wydzielony) – 1 szt., powierzchnia użytkowa 16,17 m2
              – objęto 22% stawką podatku VAT.
  2. Na postawie uzyskanej telefonicznie – w dniu 13 sierpnia 2008 r. – informacji z Krajowej Informacji Podatkowej, w sprawie zastosowania stawki podatku VAT dla robót ziemnych -wykopu pod budynek, przyjęto od podwykonawcy tych robót faktury z obniżoną stawką podatku VAT-7%.
  3. Zastosowano sposób podziału wartości robót objętych stawką podatku VAT 22% i obniżoną 7% polegający na ustaleniu procentowego udziału powierzchni garaży i węzła cieplnego w stosunku do ogólnej powierzchni budynku mieszkalnego wielorodzinnego dla rozliczenia robót podwykonawców obejmujących następujące elementy robót, a dotyczących garaży i węzła cieplnego:
       - fundamenty z izolacją, ściany piwnic, strop nad piwnicą, bramy i drzwi, tynki i okładziny wewnętrzne, podłoża i posadzki, roboty malarskie, instalacje sanitarne, instalacja elektryczna.

Wnioskodawca poinformował, iż brak jest szczegółowego kosztorysu.

Umowa określa zryczałtowane wynagrodzenie, a załącznik do umowy wyodrębnia w „Harmonogramie Rzeczowo-Finansowym Budowy Budynku Wielorodzinnego” – cykle poszczególnych elementów robót.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zastosowana stawka podatku VAT jest prawidłowa w odniesieniu do robót związanych z wybudowaniem części budynku dotyczących: garaży oraz węzła cieplnego – 22%...
  2. Czy prawidłowy jest sposób podziału wartości robót objętych stawkami 22% i 7%, opisany w punkcie 3 stanu faktycznego...
  3. Czy prawidłowe jest zastosowanie 22% stawki podatku VAT do garaży i węzła cieplnego w zakresie elementów robót:

  4.    – fundamenty z izolacją, ściany piwnic, strop pod piwnicą, bramy i drzwi, tynki i okładziny wewnętrzne, posadzki i podłoża, roboty malarskie, instalacje sanitarne i instalacje elektryczne...
  5. Czy prawidłowe jest zastosowanie 7% stawki podatku VAT dla robót ziemnych-wykopu pod przedmiotowy budynek...


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym wydaje się:

  1. zastosowanie stawek podatku VAT-7% i 22% do robót opisanych w punkcie 1a i b oraz w punkcie 2 stanu faktycznego.
  2. ustalenie sposobu podziału wartości robót objętych stawkami VAT-22% i 7% – opisanego w punkcie 3 stanu faktycznego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w zakresie pytania 1 dotyczącego stawki podatku dla robót związanych z wybudowaniem części budynku dotyczących garaży i węzła cieplnego oraz w zakresie pytań 2 i 3 dotyczących ustalenia sposobu podziału wartości robót objętych 7% i 22% stawką podatku,
  • prawidłowe – w zakresie pytania 4 dotyczącego stawki podatku dla robót ziemnych-wykopu pod budynek.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy).

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – na mocy art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


W myśl powyższego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego – rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


Ad. 1

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z Inwestorem umowę na budowę budynku mieszkalnego. Dla znajdujących się wewnątrz budynku (w piwnicach): garaży (wydzielonych i nie przynależnych do mieszkań) oraz węzła cieplnego (dostępnego z zewnątrz – wydzielonego) zastosowano 22% stawką podatku VAT.

W kwestii opodatkowania garaży znajdujących się wewnątrz budynku (w piwnicach) należy stwierdzić, że gdy stanowią one integralną część budynku mieszkalnego, usytuowane są w bryle budynku i nie stanowią odrębnego obiektu budowlanego, to roboty związane z ich realizacją korzystają ze stawki 7%, ponieważ Wnioskodawca ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w odniesieniu do całości robót budowlanych związanych z budową budynku zaklasyfikowanego do symbolu PKOB 11, w którym znajdują się zarówno lokale mieszkalne, jak i użytkowe – jeżeli roboty te realizowane są w ramach jednego zadania inwestycyjnego.

Podobnie w sytuacji opodatkowania robót budowlanych związanych z węzłem cieplnym, jeżeli roboty te przeprowadzane są w budynkach mieszczących się według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, wówczas usługi te podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku jeśli realizowane są w ramach całego zadania inwestycyjnego wykonywanego przez Wnioskodawcę.

Biorąc powyższe pod uwagę, nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania stawką podatku 22% robót budowlanych związanych ze znajdującymi się wewnątrz budynku garażami oraz z węzłem cieplnym, stanowiącymi integralną część tego budynku, jeśli usługi te wykonywane są przez Spółkę w ramach całości robót związanych z budową budynku zaklasyfikowanego do symbolu PKOB 11, w którym znajdują się zarówno lokale mieszkalne, jak i użytkowe.


Ad. 2, 3

Z treści wniosku wynika również, że Wnioskodawca dla rozliczenia robót podwykonawców, zastosował sposób podziału wartości robót objętych stawką podatku VAT 22% i obniżoną 7%, polegający na ustaleniu procentowego udziału powierzchni garaży i węzła cieplnego w stosunku do ogólnej powierzchni budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Roboty te dotyczą garaży i węzła cieplnego i obejmują następujące elementy: fundamenty z izolacją, ściany piwnic, strop nad piwnicą, bramy i drzwi, tynki i okładziny wewnętrzne, podłoża i posadzki, roboty malarskie, instalacje sanitarne, instalacja elektryczna.

W zakresie rozliczenia Wnioskodawcy całej inwestycji z Inwestorem, tak jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 1, gdy przedmiotem umowy są roboty budowlane związane z budynkiem sklasyfikowanym w PKOB w dziale 11 i dotyczą one realizacji jednego zadania inwestycyjnego, należy zastosować 7% stawkę podatku VAT w odniesieniu do całości robót związanych z budynkiem.

Natomiast w kwestii zastosowania stawki podatku do usług wykonywanych przez podwykonawców należy zaznaczyć, iż zastosowana stawka podatku musi wynikać z zakresu faktycznie wykonywanych czynności. Jeśli zatem podwykonawcy wykonują roboty budowlane tylko w zakresie dotyczącym garaży (stanowiących lokale użytkowe) to roboty te podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku.

W związku z powyższym, w sytuacji gdy świadczone przez podwykonawcę usługi dotyczą wyłącznie lokali użytkowych, zlokalizowanych w przedmiotowym budynku mieszkalnym, wówczas w odniesieniu do nich zastosowanie znajdzie stawka podstawowa w wysokości 22%.

Tut. Organ pragnie poinformować, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niniejszej ustawy nie zawierają definicji lokalu użytkowego. W związku z tym należy posłużyć się definicją zawartą w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.). Zgodnie z § 3 pkt 14 ww. rozporządzenia lokalem użytkowym jest jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, niebędących mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym. Z kolei, przez pomieszczenie techniczne (§ 3 pkt 12) należy rozumieć pomieszczenie przeznaczone dla urządzeń służących do funkcjonowania i obsługi technicznej budynku.


Z uwagi na wskazane uregulowania należy stwierdzić, iż pomieszczenie węzła cieplnego nie stanowi lokalu użytkowego, lecz jest pomieszczeniem technicznym.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż roboty budowlane związane z pomieszczeniem węzła cieplnego, usytuowanego w budynku mieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB 11, są opodatkowane 7% stawką podatku VAT.

W związku z powyższym sposób rozliczenia należnego podatku wg stawek 7% i 22% polegający na ustaleniu procentowego udziału powierzchni garaży i węzła cieplnego w stosunku do ogólnej powierzchni budynku mieszkalnego wielorodzinnego należy uznać za nieprawidłowy.


Tym samym w zakresie pytania 2 i 3 stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Ad. 4


Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zlecił podwykonawcy wykonanie robót ziemnych-wykopu pod budynek, przyjmując fakturę z obniżoną stawką podatku VAT-7%.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem umowy są roboty ziemne-wykopy pod budynek sklasyfikowany w PKOB w dziale 11 i dotyczą one realizacji jednego zadania inwestycyjnego, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT w odniesieniu do całości robót związanych z budynkiem.


Tym samym, w zakresie stawki podatku dla robót ziemnych-wykopu pod budynek (pytanie nr 4) stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniami – nie zostały zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj