Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-1418/08-2/ER
z 1 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-1418/08-2/ER
Data
2008.12.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
obowiązek podatkowy
rozliczanie (rozliczenia)
wypłata z zysku
zaliczka


Istota interpretacji
Czy w aspekcie zaistniałego stanu faktycznego - P „T” S.A. - powinna dokonać zaliczkowej wpłaty z zysku za miesiąc luty 2006 r. (czy powstał obowiązek W jaki sposób P „T” S.A. powinna dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za 2008 rok, jeżeli w trakcie 2008 roku utraciło status Jednoosobowej Spałki Skarbu Państwa?



Wniosek ORD-IN 457 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.09.2008 r., (data wpływu 08.09.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wygaśnięcia obowiązku podatkowego w zakresie podatku od wpłat z zysku oraz dokonania rozliczenia wpłat z zysku na podstawie deklaracji WZS-1R – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.09.2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wygaśnięcia obowiązku podatkowego w zakresie podatku od wpłat z zysku oraz dokonania rozliczenia wpłat z zysku na podstawie deklaracji WZS-1R.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo P „T” Spółka Akcyjna w R jako Jednoosobowa Spółka Skarbu Państwa (od 1999 roku) była zobowiązana do zaliczkowych (miesięcznych) wpłat z zysku w ciągu roku obrotowego - w wysokości 15 % osiągniętego zysku brutto. Ostateczne rozliczenie wpłat z zysku zgodnie z obowiązującymi przepisami - następowało 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy. Spółka na koniec lutego 2008 roku osiągnęła zysk brutto w wysokości 377.141 zł, została naliczona zaliczkowa wpłata z zysku w kwocie 56.574,00zł oraz złożona deklaracja WZS-1M w Drugim Urzędzie Skarbowym w R z terminem płatności - 28 marzec 2008 r. Spółka uregulowała zaliczkę na poczet wpłat z zysku za m-c luty 2008 r.. jednak obowiązek jej uiszczenia budzi nasze wątpliwości interpretacyjne z niżej opisanych powodów.

W związku z trudną sytuacją finansową Spółki Zarząd opracował „Plan Restrukturyzacji na lata 2006-2008”. Plan ten był podstawą ubiegania się o pomoc publiczną na restrukturyzację w formie dokapitalizowania w wysokości 2,8 mln zł przez A S.A.w W. W dniu 28 listopada 2007 roku Komisja Europejska podjęła decyzję C 6/2007 (Ex N 558/2006) w sprawie udzielenia pomocy publicznej dla „T S.A.” w kwocie 2,8 mln zł.

Decyzja powyższa miała wpływ na zmianę struktury kapitału zakładowego, ponieważ akcje Spółki „T” objęła także jako drugi akcjonariusz A S.A. - poprzez podwyższenie kapitału zakładowego o kwotę 2.8 mln zł. Nastąpił ciąg zdarzeń gospodarczych, który poniżej przedstawiamy chronologicznie:

  • W dniu 13 lutego 2008 r. po uzyskaniu zgody Walnego Zgromadzenia na podwyższenie kapitelu zakładowego - Zarząd Spółki zawarł z Zarządem A S.A. umowę w formie aktu notarialnego (Rep.A Nr 610/2008,) o udzieleniu pomocy publicznej oraz oświadczenie o objęciu akcji przez Agencję S.A.
  • W dniu 18 lutego akcje zostały opłacone przelewem przez A S.A. w pełnej wysokości tj. 2,8 mln zł,
  • W dniu 7 marca 2008 roku Zarząd Spółki złożył w Krajowym Rejestrze Sądowym wniosek w sprawie podwyższenia kapitału i objęciu akcji przez A S.A. wraz z jednolitym tekstem statutu uwzględniającym dokonane zmiany.
  • W dniu 26 czerwca 2008 r. w drodze postanowienia Sąd Rejonowy dokonał rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego i objęcia akcji przez A S.A.

Wobec powyższego Spółka utraciła status Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa, a tym samym ustał obowiązek naliczania i dokonywania wpłat z zysku. Aktualnie wysokość kapitału zakładowego wynosi 6.740.000 zł, z czego 58,46 % akcji należy do Skarbu Państwa (tj. 985.000 akcji), a 41,54 % do A S.A. (tj. 700.000 akcji). Mając na uwadze w/w chronologiczny ciąg zdarzeń gospodarczych zachodzących w Spółce w aspekcie obowiązku ponoszenia wpłat z zysku przy jego generowaniu zachodzi obawa interpretacyjna co do obowiązku jej zapłaty (termin 28.03.2008 r.) i terminu ostatecznego rozliczenia, ponieważ obowiązek zapłaty zaliczki dotyczącej wpłat z zysku powstał po dacie oświadczenia o objęciu akcji przez Agencję , po wpływie środków z tytułu objęcia akcji oraz po zarejestrowaniu zmian w KRS (26.03.2008 r.) W „T” S.A. rok bilansowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Na dzień objęcia akcji Spółka nie miała obowiązku zamykania ksiąg rachunkowych, sporządzania sprawozdania finansowego, a tym samym jego zatwierdzenia, w związku z tym wątpliwość budzi również ostateczny termin rozliczenia wpłat z zysku za 2008 r. (deklaracja WZS-1 R). Spółka nadmienia również, iż Zarząd Spółki przewiduje, że cały 2008 rok zamknie się dla Spółki stratą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w aspekcie zaistniałego stanu faktycznego - P „T” S.A. - powinna dokonać zaliczkowej wpłaty z zysku za miesiąc luty 2006 r. (czy powstał obowiązek złożenia deklaracji WZS-1M za ten miesiąc tj. luty 2008 r.)...
  2. W jaki sposób P „T” S.A. powinna dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku za 2008 rok, jeżeli w trakcie 2008 roku utraciło status Jednoosobowej Spałki Skarbu Państwa...


Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad 1)

Według oceny Zarządu P „T” S.A. nie powinna w dniu 28 marca 2008 roku dokonać zaliczkowej wpłaty z zysku. Przedsiębiorstwo utraciło status Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa, wszystkie zaistniałe fakty tj. oświadczenie o objęciu akcji przez A S.A. (13.02.2008r), wpływ środków z tytułu objęcia akcji (18.02.2008r. ) oraz zarejestrowanie zmian w KRS (26.03.2008 r.) - miały miejsce przed terminem płatności zaliczki za miesiąc luty 2008r. tj. przed dniem 28.03.2008 r. Długotrwałe procedury rejestracji w KRS nie powinny mieć wpływu na stan faktyczny.

Ad 2)

Zdaniem Spółki, ze względu na utratę w trakcie 2008 roku statusu Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa, nie będzie ona mogła złożyć za ten rok deklaracji rocznej (WZS-1R) i dokonać rozliczenia wpłaconych zaliczek.

W związku z powyższym Spółka nie powinna w 2008 r. wpłacać zaliczek za okres, kiedy była Jednoosobową Spółką Skarbu Państwa, ponieważ okresem rozrachunkowym w naszym przypadku jest rok kalendarzowy (od 01 stycznia do 31 grudnia). Spółka przewiduje poniesienie straty za cały 2008 rok, a w takim przypadku nie występuje należna wpłata z zysku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 154, poz. 792 ze zm.), jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanym dalej „wpłatami z zysku”, na rzecz budżetu państwa.

Stosowanie do art. 2 ust. 2 ustawy, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

Zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. z 1996r., Nr 21, poz. 100 ze zm.), spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach miesięcznych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do dnia 28 każdego miesiąca roku obrotowego za miesiąc poprzedni, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia. Wpłaty z zysku na rzecz budżetu państwa za ostatni miesiąc roku obrotowego dokonuje się w terminie do dnia 28 tego miesiąca w wysokości jak za miesiąc poprzedni.

Natomiast art. 3 ustawy, stanowi, że w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (działów).

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w dniu 13 lutego 2008r., po uzyskaniu zgody Walnego Zgromadzenia na podwyższenie kapitału zakładowego Zarząd Spółki zawarł z Zarządem Agencji S.A. umowę o udzieleniu pomocy publicznej oraz oświadczenie o objęciu przez nią akcji. W dniu 18 lutego akcje zostały opłacone przelewem przez Agencję w pełnej wysokości.

W związku z powyższym, na podstawie art. 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 tej ustawy, ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji, tj. w miesiącu lutym 2008 r.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 zd. 2 ustawy o wpłatach z zysku, ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Równocześnie w myśl § 5 ww rozporządzenia Spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia (WZS-1R).

Zarówno z treści ww przepisów jak i wzoru deklaracji wynika, iż Spółka powinna dokonać rozliczenia rocznego wpłat z zysku i złożyć deklarację za rok obrotowy 2008 w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Nie ma bowiem przepisów szczególnych ustanawiających odstępstwo od tej zasady i w tym przypadku fakt, iż Spółka utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa przed końcem roku obrotowego nie ma znaczenia.

Zaliczki jako część należności wpłacana z góry na poczet tej należności są wpłatami dokonywanymi na poczet, nie w pełni jeszcze, ukształtowanego zobowiązania z tytułu wpłat z zysku za rok obrotowy. Oznacza to, że ich łączna suma może nie odpowiadać wysokości zobowiązania rocznego. Rozwiązywaniu tych sytuacji służy dokonywanie ostatecznego rozliczania danego rodzaju zobowiązania o charakterze rocznym na podstawie deklaracji (zeznania) WZS-1R obejmującej cały okres rozliczeniowy, w trakcie którego wnoszone były zaliczki. W przypadku gdy łączna kwota uiszczonych zaliczek jest wyższa niż kwota zobowiązania rocznego wykazana w deklaracji rocznej, mamy do czynienia z nadpłatą, która stosownie do art. 73 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), powstaje z dniem złożenia deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy.

Biorąc powyższe pod uwagę, błędne jest stanowisko Spółki, zakładające iż z chwilą utraty przez Przedsiębiorstwo statutu Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa ustają wszystkie obowiązki związane z rozliczeniem i wpłatą zaliczki na poczet podatku od wpłat z zysku oraz dokonaniem rozliczenia tych zaliczek w zeznaniu rocznym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj