Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-11/08-4/DG
z 28 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-11/08-4/DG
Data
2008.11.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Odpowiedzialność podatnika, płatnika i inkasenta --> Wynagrodzenie płatnika i inkasenta


Słowa kluczowe
płatnik
rok podatkowy
urząd skarbowy
wynagrodzenia
zapłata podatku


Istota interpretacji
Czy Bank może pobierać wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, które pobiera jako płatnik, z kwot wpłacanych do urzędu skarbowego, za okresy dłuższe niż miesięczne, w szczególności czy może obliczyć należną mu kwotę wynagrodzenia za cały rok rozliczeniowy lub inny okres i pobrać należne mu wynagrodzenie jednorazowo za kilka miesięcy lub za rok z dokonywanej wpłaty podatku (np. z ostatniej wpłaty podatku należnego za miesiąc grudzień)?



Wniosek ORD-IN 393 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.09.2008r. (data wpływu 05.09.2008r.) oraz piśmie z dnia 19.11.2008r. (data nadania 20.11.2008r., data wpływu 24.11.2008r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 13.11.2008r. Nr IPPB5/423-11/08-2/DG (data nadania 14.11.2008r., data doręczenia 17.11.2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej ordynacji podatkowej, w zakresie wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący ordynacji podatkowej, w zakresie wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (Bank) jest płatnikiem podatku w szczególności od odsetek i dywidend, a także innych przychodów z tytułu udziału w osobach prawnych oraz z tytułu innych należności wypłacanych osobom prawnym oraz fizycznym, zarówno krajowym jak i zagranicznym. Jako płatnik zobowiązany jest do obliczenia podatku, pobrania go z kwot wypłacanych i wpłacenia we właściwym terminie właściwemu organowi podatkowemu oraz przygotowania i złożenia określonych informacji i deklaracji podatkowych. Zgodnie z art. 28 Ordynacji podatkowej i wydanym na jego podstawie Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 roku w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. z 2002 nr 240 poz. 2065) Bankowi przysługuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji płatnika i terminowego wpłacania pobranych podatków. W niektórych przypadkach Bank korzysta z tego uprawnienia. Bank pobiera podatki od poszczególnych podmiotów, którym wypłaca należności objęte poborem podatku przez płatnika, a następnie wpłaca łączną kwotę pobranych podatków do urzędu skarbowego. Bank dokonuje rozliczeń i wpłat podatków pobranych od poszczególnych klientów zgodnie z przepisami prawa w okresach miesięcznych. Postępowanie, o którego potwierdzenie wnosi Bank można przedstawić na następującym przykładzie:

Załóżmy dla potrzeb niniejszego przykładu, że za każdy miesiąc Bank pobiera od danego klienta podatek w wysokości 1000 zł i dokonując terminowej wpłaty do urzędu skarbowego nie obniża go o należne Bankowi jako płatnikowi wynagrodzenie, albo obniża o to wynagrodzenie tylko w niektórych miesiącach. Przyjmijmy, że łączna kwota pobranego podatku wynosi 12.000 zł. Wynagrodzenie należne Bankowi wynosi więc 12.000 X 0,3% =36 zł, zaś Bank w ciągu roku pobrał należne mu wynagrodzenie przykładowo w dwóch miesiącach, łącznie 6 zł. Bank po zakończeniu roku kalendarzowego przygotowując stosowne informacje i deklaracje podatkowe ustala kwotę podatku pobraną w ciągu roku, oblicza należne od niej wynagrodzenie płatnika dokonując stosownych zaokrągleń i kwotę różnicy należnego mu wynagrodzenia (w analizowanym przykładzie 36 zł - 6 zł = 30 zł) pobiera od kwoty podatku wpłacanej za ostatni okres rozliczeniowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Bank może pobierać wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, które pobiera jako płatnik, z kwot wpłacanych do urzędu skarbowego, za okresy dłuższe niż miesięczne, w szczególności czy może obliczyć należną mu kwotę wynagrodzenia za cały rok rozliczeniowy lub inny okres i pobrać należne mu wynagrodzenie jednorazowo za kilka miesięcy lub za rok z dokonywanej wpłaty podatku (np. z ostatniej wpłaty podatku należnego za miesiąc grudzień)...

Bank stoi na stanowisku, iż przysługuje jemu jako płatnikowi uprawnienie do jednorazowego poboru wynagrodzenia należnego mu jako płatnikowi za kilka okresów, w których pobierał podatek i wpłacał go terminowo do urzędu skarbowego, nie pobierając na bieżąco wynagrodzenia należnego mu jako płatnikowi. Stanowisko takie można wywnioskować z art. 28 Ordynacji podatkowej, który to przepis przyznając płatnikowi uprawnienie do wynagrodzenia nie ogranicza terminu poboru (potrącenia) tego wynagrodzenia stąd można przyjąć pogląd, że potrącenie wynagrodzenia płatnika może nastąpić w dowolnym wybranym momencie, przy odprowadzaniu jakichkolwiek podatków pobranych przez płatnika. Stanowisko to zostało potwierdzone w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 26.03.1998 roku (RS-7250-487/OP/O/98/ZB) opublikowanym w Biuletynie Skarbowym 2/98 (pozwalam sobie załączyć kserokopię); Ordynacja podatkowa nie zawiera przepisu nakazującego płatnikowi dokonania potrąceń należnego im wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym wpłacili uprzednio pobrany podatek. Oznacza to, że nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań prawnych do potrącania wynagrodzeń raz na kwartał, czy też raz do roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 28 § 1 powołanej ustawy płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Literalne brzmienie cytowanego przepisu wskazuje, iż uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie, nie jest natomiast uzależnione od terminowej wpłaty pobranego podatku w całości.

Wobec powyższego należy przyjąć, iż częściowa wpłata pobranego podatku nie pozbawia płatnika prawa do wynagrodzenia, natomiast może być ono potrącone wyłącznie od kwoty wpłaty dokonanej w terminie.

Wynagrodzenie płatników – zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240 poz. 2065) ustalane jest w stosunku procentowym do wysokości pobranych podatków, a jego wysokość wynosi 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa. Podstawą ustalenia wynagrodzenia są jedynie kwoty podatków wynikające z prawidłowego obliczenia przez płatnika obciążającego podatnika zobowiązania podatkowego. Realizacja wynagrodzenia następuje w drodze potrącenia należnej kwoty z pobranych podatków. Na płatniku ciąży również obowiązek przesyłania do urzędów skarbowych informacji dotyczących pobranych i wpłaconych podatków oraz potrąconego wynagrodzenia.

Powołany na wstępie przepis, ani też inne przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa nie określają terminu w jakim uprawnienie płatnika może być zrealizowane. Należy zatem przyjąć, iż przysługuje ono przez cały okres istnienia zobowiązania, a więc do upływu terminu jego przedawnienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj