Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1833/08-2/AZ
z 19 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1833/08-2/AZ
Data
2009.02.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
sprzedaż
stawka preferencyjna podatku
urząd statystyczny


Istota interpretacji
Czy w opisanej sytuacji poprawne jest stosowanie stawki 3% na sprzedaż wyprodukowanych brykietów ze słomy?



Wniosek ORD-IN 256 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03 grudnia 2008r. (data wpływu 15 grudnia 2008r.), uzupełnionego pismem z dnia 07 stycznia 2009r. (data wpływu 09 stycznia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży wyprodukowanych brykietów ze słomy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży wyprodukowanych brykietów ze słomy.

Dnia 29 grudnia 2008r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku o dokładne określenie klasyfikacji statystycznej (PKWiU) przedmiotowych, świadczonych przez Stronę usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 07 stycznia 2009r. (data wpływu 09 stycznia 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, Wnioskodawca rozpoczął pozarolniczą działalność gospodarczą pod nazwą „E”, polegającą na produkcji brykietów ze słomy (sklasyfikowanych, jak wskazano w odpowiedzi na wezwanie, w grupie PKWiU 01.11.60 oraz PKWiU 01.11.33). Równocześnie prowadzi On gospodarstwo rolne i jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Dotychczas dokonał jednorazowej sprzedaży brykietów wyprodukowanych ze słomy stosując przy sprzedaży 3% stawkę VAT. W związku z zainteresowaniem brykietami ze strony lokalnych ciepłowni, Wnioskodawca stopniowo będzie zwiększał produkcję brykietów. W związku z powyższym powstaje kwestia poprawności stosowanej 3% stawki VAT na sprzedawane brykiety, produkowane ze słomy własnej oraz ze słomy kupionej od innych rolników. Produkcja polega na sprasowaniu słomy przez specjalistyczne maszyny z użyciem minimalnej ilości lepiszcza (poniżej 0,5% na cały cykl produkcyjny).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji poprawne jest stosowanie stawki 3% na sprzedaż wyprodukowanych brykietów ze słomy...

Zdaniem Wnioskodawcy, 3% stawka VAT stosowana przy sprzedaży brykietów jest prawidłowa, ponieważ ich produkcja polega na bezpośrednim sprasowaniu słomy z niewielkim dodatkiem środka wiążącego a co za tym idzie powinny być sklasyfikowane w grupie PKWiU tak jak słoma i słoma rzepakowa PKWiU 01.11.60, PKWiU 01.11.33.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w rozumieniu art. 7 ust. 1 w/w ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również pozostałe czynności wymienione w tym przepisie.

W myśl art. 2 pkt 6 w/w ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Od 1 maja 2008r., zgodnie z ustawą z dnia 11 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 30 kwietnia 2008r. Nr 74, poz. 444) obniżoną stawkę podatku 3% stosuje się przede wszystkim do dostaw towarów wymienionych w załączniku do ustawy.

I tak, pod pozycją nr 1 załącznika wymieniającego towary opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3% uwzględniono:

ex 01.11: zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe – z wyłączeniem:

  1. archaidów (orzeszków ziemnych) (PKWiU 01.11.32),
  2. bawełny odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.11.7),
  3. kauczuku naturalnego (PKWiU 01.11.80),
  4. ziół suszonych sortowanych całych,
  5. roślin dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. (PKWiU ex 01.11.9).

Ponadto należy mieć na uwadze objaśnienia zamieszczone przez ustawodawcę pod w/w załącznikiem do ustawy o podatku od towarów i usług, z których m.in. wynika, że "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Oznacza to, że umieszczenie "ex" przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania danej regulacji tylko do wyrobów/usług należących do danego grupowania statystycznego, które spełniają określone przez ustawodawcę warunki wskazane w obowiązujących przepisach.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, brykiet ze słomy mieści się w grupowaniu PKWiU 01.11.60 oraz PKWiU 01.11.33, a więc mieści się w grupowaniu PKWiU ex 01.11 dla towarów wymienionych w poz. 1 załącznika do ww. ustawy oraz nie jest wyłączony z tego grupowania.

W związku z powyższym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa należy stwierdzić, iż sprzedaż brykietu ze słomy jest opodatkowana preferencyjną 3% stawką VAT.

Jednocześnie tut. organ podkreśla, że za prawidłową klasyfikację usług i towarów ponosi całkowitą odpowiedzialność wyłącznie jednostka świadcząca usługi i sprzedająca towary. Organ podatkowy może jedynie potwierdzić zasadność stosowanych przez podatnika stawek podatku VAT przy dostawie towarów i świadczeniu usług, prawidłowo przez niego zaklasyfikowanych. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania wg PKWiU w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług, jednostka uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Opinie są wydawane na wniosek podmiotu. Zatem jedynie w przypadku prawidłowego zakwalifikowania usługi do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danej usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj