Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-3/09-4/MPe
z 10 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-3/09-4/MPe
Data
2009.03.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
podział
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
przeniesienie majątku na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną dokonywane w ramach podziału przez wydzielenie



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.12.2008 r. (data wpływu 29.12.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie uznania planowanej transakcji za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.12.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania planowanej transakcji za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka A. Sp. z o. o. („A”) prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego oraz wynajmu nieruchomości własnych. Jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Udziałowcy A są osobami fizycznymi, rezydentami podatkowymi w Polsce. Każdy z udziałowców posiada po 50% udziałów w A. W ramach usprawniania procesu zarządzania dwoma różnymi obszarami działalności w A, w dniu 20 marca 2008 r. Zgromadzanie Wspólników A uchwalą postanowiło dokonać wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej A dwóch oddziałów samodzielnie sporządzających bilans określając jednocześnie przedmiot działalności każdego z nich i zobowiązując Zarząd A do podjęcia działań niezbędnych do dokonania togo wyodrębnienia.

W dniu 25 czerwca 2008 r. Zarząd działając w wykonaniu ww. uchwały, dokonał z dniem 1 lipca 2008 r. wyodrębniania w strukturze organizacyjnej spółki dwóch oddziałów samodzielnie sporządzających bilans nazwanych jak poniżej:

  1. A spółka z o.o. Pierwszy Oddział (dalej: „Pierwszy Oddział” lub „Działalność Handlowa”);
  2. A spółka z o.o. Drugi Oddział (dalej: „Drugi Oddział” lub ‚„Działalność Nieruchomościowa”), (Pierwszy i Drugi Oddział łącznie są nazywane „Oddziałami”).

Z przyczyn efektywnościowych siedziby Oddziałów mieszczą się w siedzibie A.

Następnie został złożony w Sądzie Rejonowym wniosek o wpisanie wyodrębnionych oddziałów spółki do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wniosek ten został rozpatrzony pozytywnie i w dniu 30 czerwca 2008 r. Sąd wydał postanowienie o wpisie oddziałów w rejestrze (dział 1 rubryka 3).

W czerwcu 2008 r. dokonano także zgłoszenia oddziałów jako jednostek lokalnych w Urzędzie Statystycznym, który nadał im 11—cyfrowe numery identyfikacyjne REGON. W dniu 30 czerwca 2008 r. Zarząd A utworzył w związku z wyodrębnieniem Oddziałów stanowiska kierowników oddziałów. Kierownicy oddziałów zostali wyposażeni w kompetencje obejmujące m.in. prawo do samodzielnego wykonywania czynności z zakresu prawa pracy w imieniu Oddziału, w tym do nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy. Wszyscy pracownicy, których pracodawcą przed dniem 1 lipca 2008 r. był A zostali przyporządkowani do poszczególnych Oddziałów. Od dnia 1 lipca 2008 r. Oddziały stały się pracodawcami tych osób w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy oraz płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatku dochodowego za zatrudnionych pracowników. Umowy o pracę osób zatrudnionych w Oddziale są zawierane, rozwiązywane i modyfikowane przez kierowników Oddziałów działających w ramach nadanych im kompetencji służbowych.

Zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity — Dz. U. z 2004 r. Nr 269 poz. 2681 ze zm. każdy z Oddziałów złożył w dniu 3 lipca 2008 r. zgłoszenie identyfikacyjne na formularzu NIP—w Urzędzie Skarbowym w celu dokonania identyfikacji jako płatnika podatków i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. W dniu 18 lipca 2008 r. wydane zostały decyzje w sprawie nadania numerów identyfikacji podatkowej dla każdego z Oddziałów. W tym samym miesiącu Pierwszy i Drugi Oddział A zostały zarejestrowane w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jako jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej będące pracodawcą i płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Pierwszego Oddziału jest handel detaliczny prowadzony w sieci sklepów „” działających w lokalach wynajmowanych od podmiotów trzecich oraz jednostek powiązanych kapitałowo i osobowo z A. Ponadto w części placówek prowadzona jest produkcja piekarnicza. Wśród 24 lokalizacji według stanu na dzień sporządzania niniejszego wniosku 1 wynajmowane jest od spółki xxx Sp. z o. o., w której 100% udziałów posiada najemca (tj. A), w 12 przypadkach Wynajmującymi są podmioty powiązane osobowo z A, a kolejne 11 obiektów wynajmowane jest od podmiotów nie powiązanych z A. Zgodnie z zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON przeważająca działalność określona jest według PKD 2007 jako: Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (PKD 47.11.Z).

Przeważającym rodzajem działalności Drugiego Oddziału jest: Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z, według PKD 2007). Głównym źródłem przychodów Oddziału są wpływy z najmu. W remach jednostki funkcjonuje szereg obiektów oferujących powierzchnie pod wynajem. Największym jest „Centrum Handlowe ” o powierzchni zabudowy 7919 m2 wynajmujące w chwili obecnej powierzchnie handlowe i promocyjne dla 28 podmiotów w oparciu o stałe umowy najmu. W L Oddział wynajmuje lokale użytkowe w centrum miasta w pawilonie użytkowym oraz w budynku o charakterze mieszkalno-usługowym. Łącznie w tych budynkach A wynajmuje około 670 m2 powierzchni na rzecz kilkunastu podmiotów gospodarczych.

Pozostałe składniki majątku Oddziału znajdują się:

  1. na terenie gminy M - wynajem budynku piekarni wraz z działką gruntu;
  2. działki gruntu wraz z rozpoczętą inwestycją w zakresie budowy Centrum Logistycznego oferującego powierzchnie pod wynajem;
  3. grunt z wydaną decyzją o pozwoleniu na budowę obiektu handlowo — usługowego. Planowany obiekt ma mieć charakter centrum handlowego oferującego na wynajem około 5688 m2 powierzchni sprzedażowej;
  4. działka zabudowana budynkiem pawilonu handlowego, w którym obecnie nie jest prowadzona żadna działalność
  5. wynajem powierzchni osobom fizycznym, przedsiębiorcom,
  6. niezabudowane działki gruntu.

W skład składników materialnych i niematerialnych, które przynależą do Działalności Nieruchomościowej, wchodzą między innymi:

  1. nieruchomości (grunty, prawo użytkowania wieczystego, budynki, biurowe, mieszkalne, pawilony, inwestycje rozpoczęte, etc.),
  2. ruchomości (wyposażenie lokali objętych najmem, sprzęt komputerowy, instalacje, itp.),
  3. składniki niematerialne (prawo użytkowanie wieczystego, oprogramowanie komputerowe, dokumentacja budowlana związana z rozpoczętymi inwestycjami, etc.)
  4. wierzytelności i zobowiązania oraz umowy dotyczące najmu lokali, zarządzanie nieruchomościami, dostawy mediów, oraz inne umowy dotyczące Działalności Nieruchomościowej,
  5. personel wykonujący działalność Nieruchomościową.

Wszystkie składniki majątkowe służące wyłącznie jednej z wyodrębnionych działalności zostały podzielone i przyporządkowane do jednego z Oddziałów. Zasoby, które wykorzystywane są do obsługi obu Oddziałów (wyposażenie biura, samochody członków Zarządu lub użytkowane przez pracowników zatrudnionych w dwóch Oddziałach) przyporządkowane są do wiodącego Oddziału, którym jest Drugi Oddział. Koszty utrzymania i eksploatacji tych ostatnich składników dzielone są na poszczególne Oddziały proporcjonalnie według przychodów zrealizowanych w danym miesiącu przez oba Oddziały. W ostatnim etapie rozliczenia tych kosztów Pierwszy Oddział obciążany jest notą księgową przypadającą na niego wartością. Wszystkie inne koszty wspólne, których nie da się przypisać do poszczególnych Oddziałów m.in. dzierżawa pomieszczeń biurowych koszty mediów dotyczące lokali biurowych są rozliczane w analogiczny sposób.

Każdy z Oddziałów samodzielnie prowadzi ewidencję księgową oraz sporządza jednostkowo sprawozdanie finansowe.

Zgodnie z decyzją A każdy z Oddziałów zobowiązany jest sporządzać sprawozdania finansowe.

Pierwsze sprawozdanie finansowe sporządzone zostanie na dzień 31 grudnia 2008 r. Będzie ono przygotowane na potrzeby wewnętrznej sprawozdawczości dla potrzeb zarządczych (ocena rentowności Oddziałów). Sprawozdania finansowe Oddziału będą konsolidowane stanowiąc element sprawozdania finansowego dla całego przadsiębiorstwa A. Zgodnie bowiem z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity – Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694, ze zm. ) jednostka w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe sporządza łączne sprawozdania finansowe będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów) z pewnymi wyłączeniami. (m.in. aktywa i fundusze wydzielone, wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze). Ewidencja księgowa Oddziałów obejmuje całość aktywów, pasywów i innych rozliczeń związanych z działalnością Oddziałów. Każdy z Oddziałów jest odpowiedzialny za samodzielne wystawianie faktur w zakresie sprzedaży towarów i usług na rzecz podmiotów trzecich. Każdy z Oddziałów posiada wydzielony rachunek bieżący.

A planuje wydzielić ze swojej struktury Drugi Oddział (Działalność Nieruchomościową) z wykorzystaniem podziału przez wydzielenie, poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej (A) na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną, zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy s dnia 15 września 2000 r. — Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, ze zm.) („KSH”). W ramach tej operacji wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej, natomiast udziałowcy A otrzymaliby udziały w podwyższonym kapitale spółki przejmującej w zamian za wydzieloną z A Działalność Nieruchomościową. Spółka przejmująca nie będzie udziałowcem A. Na skutek podziału przez wydzielanie w A pozostanie wyłącznie Działalność Handlowa (Pierwszy Oddział), w szczególności:

  1. zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z handlem detalicznym, w tym wynajmowane powierzchnie sklepów, w których prowadzany jest handel detaliczny i stanowiące własność A wyposażenie sklepów (komputery wraz z oprogramowaniem, znak towarowy, kasy fiskalne, chłodnie, itp.);
  2. inne składniki majątku związane z prowadzaniem sieci sklepów, w tym zapasy (towary handlowe), maszyny, urządzenia i środki transportu (samochody osobowe z których korzystają pracownicy, oraz samochody dostawcze);
  3. centrala (biuro handlowe) obsługująca i koordynujące Działalność Handlową;
  4. pracownicy zatrudnieniu w zakresie Działalności Handlowej, w tym pracownicy sklepów, centrali, pracownicy administracji, księgowości, działu IT, itp.;
  5. środki pieniężne zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym oraz środki pieniężne w kasie związane Działalnością Handlową;
  6. prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z Działalnością Handlową, w szczególności, z umów handlowych (umowy z dostawcami i odbiorcami towarów), umów najmu itp.;
  7. należności i zobowiązania związane z Działalnością handlową, w szczególności wobec kontrahentów handlowych, pracowników, z tytułu kredytów i pożyczek, itp. (tak jak zostały one ustalone i przypisane na dzień 1 lipca 2008 r. w związku z wydzieleniem wewnętrznym);
  8. decyzje administracyjne, zezwolenia i koncesje (np. koncesja na sprzedaż alkoholu) konieczne do prowadzenia Działalności Handlowej;

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przeniesienie majątku na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną dokonywane w ramach podziału przez wydzielenie (w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 4 KSH) stanowi zbycie, o którym mowa w art. 6 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy Działalność Nieruchomościowa wydzielana z przedsiębiorstwa A w ramach podziału przez wydzielenie, w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 4 KSH, jak i Działalność Handlowa pozostająca w A po wydzieleniu, stanowią tzw. zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w związku z tym:
  1. Czy przy przeniesieniu majątku na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną dokonywanym w ramach podziału przez wydzielenie w rozumieniu art. 529 § 1 pkt 4 KSH, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze znajduje zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy VAT tzn. transakcja ta stanowi zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ww. przepisu, a w rezultacie wydzielenie z A (zgodnie z planem podziału) Działalności Nieruchomościowej nie będzie polegało opodatkowaniu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy do planowanego podziału przez wydzielenie w ramach którego część majątku spółki dzielonej (A) tj. Działalność Niaruchomościowa zostanie przeniesiona na istniejącą lub na nowo zawiązaną spółkę, zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 KSH, znajduje zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy VAT tzn. transakcja ta stanowi zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ww. przepisu. Konsekwentnie:

  1. wydzielenie z A (zgodnie z planem podziału) Działalności Nieruchomościowej nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT,
  2. podział ten nie spowoduje ograniczenia zakresu prawa A do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z majątkiem będącym przedmiotem wydzielania;
  3. A. nie będzie zobowiązana do korygowania kwoty podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem środków trwałych będących przedmiotem wydzielenia — obowiązek kontynuowania korekty przejdzie bowiem na nabywcę majątku.
  4. Z uwagi na fakt, iż majątek przejmowany na skutek podziału (Działalność Nierochomościowa), a także majątek osoby prawnej dzielonej (Działalność Handlowa pozostająca w A), stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa nabywca majątku wydzielonego ze spółki dzielonej w ramach podziału przez wydzielenie jest następcą prawnym w rozumieniu art. 93c ustawy Ordynacja podatkowa. Konsekwentnie nabywca majątku wydzielonego (tj. Działalności Nieruchomościowej) w ramach podziału przez wydzielenie, zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 KSH może być adresatem faktur korygujących sprzedaż dokonaną (faktury wystawione) przez kontrahentów Działalności Nieruchomościowej przed wydzieleniem oraz odpowiednio rozliczyć takie korekty w ramach swoich rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych oraz VAT, a ponadto nabywca majątku jest uprawniony do wystawiania faktur korygujących dotyczących sprzedaży (faktur) wystawionych przed podziałem przez wydzielanie oraz odpowiednio rozliczyć takie faktury korygujące w ramach swoich rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych oraz VAT.

Zdaniem Spółki przewidziane w art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wyłączenie spod zakresu ustawy VAT dotyczy działań (czynności), które co do zasady podlegałyby opodatkowaniu. W przeciwnym bowiem razie nie byłoby potrzeby ustanowienia wyłączenia. Co do zasady dostawa towarów oraz świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy VAT, przy czym (zgodnie z treścią art. 7 i 8 ustawy VAT) czynność podlegająca opodatkowaniu, która nie jest dostawą towarów stanowi świadczenie usług. Jeżeli więc dostawą towarów jest „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel”, to ten właśnie element - „przeniesienie własności” - ma decydujące znaczenie dla uznania określonej czynności za mieszczącą się w pojęciu „transakcji zbycia”. Z uwagi na powyższe zasadnym jest uznanie, że transakcja zbycia, o której mowa a art. 6 pkt 1 ustawy VAT obejmuje każdą czynność skutkującą przeniesieniem własności przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W przypadku określonego przepisami KSH podziału przez wydzielenie, w remach którego następuje przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), następuje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Tak więc podział spółki przez wydzielenie jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy VAT.

Przepis ustawy o podatku od towarów i usług tj. art. 2 pkt 27e zawiera samodzielną definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa (zwaną dalej „ZCP”) dla potrzeb podatkowych. Zgodnie z ww. przepisem zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza: „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Mając na uwadze brzmienie zacytowanej definicji, określony zespół składników materialnych i niematerialnych będzie posiadał przymiot ZCP, o ile łącznie spełnione zostaną następujące przesłanki:

  1. występuje zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębnionych organizacyjnie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa;
  2. zespół ten jest dodatkowo wyodrębniony finansowo w ramach istniejącego przedsiębiorstwa;
  3. składniki wchodzące w skład zespołu przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych i może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wyodrębnienie organizacyjne: Ustawa o VAT nie zawiera zamkniętej listy okoliczności, przy spełnieniu których zespół składników jest „wyodrębniony organizacyjne” - W opinii Wnioskodawcy, występowanie następujących okoliczności w stanie faktycznym daje podstawę oceny, że w przypadku Działalności Nieruchomościowej / Handlowej występuje „wyodrębnienie organizacyjne”:

  1. Istnieje zidentyfikowana grupa składników materialnych i niematerialnych, które składają się na Działalność Nieruchomościową / Handlową;
  2. Składniki Działalności Nieruchomościowej / Handlowej są przeznaczone do realizowania określonych przedsięwzięć gospodarczych;
  3. Grupa składników (zorganizowana) może stanowić niezależną jednostkę, mogącą samodzielnie realizować swoje przedsięwzięcia gospodarcze;
  4. Istnieją procedury (np. zarządzania/podejmowania decyzji itp.) wskazujące na organizacyjną odrębność składników majątkowych danej zorganizowanej części przedsiębiorstwa od pozostałych składników.

W opinii Wnioskodawcy tak zespół składników majątkowych związany z Działalnością Niruchomościową jak również zespół składników majątkowych związany z Działalnością Handlową jest „wyodrębniony organizacyjnie” w rozumieniu jak powyżej, przy czym zastosowanie znajduje następująca argumentacja:

  1. pomiędzy składnikami majątkowymi danej Działalności istnieją powiązania dowodzące, że dopiero wspólne działanie tych składników prowadzi do realizacji określonej kategorii zadań gospodarczych;
  2. W skład składników materialnych i niematerialnych, które przynależą do Działalności Nieruchomościowej, wchodzą między innymi:

  1. nieruchomości grunty, prawe użytkowania wieczystego, budynki, biurowe, mieszkalne, pawilony, inwestycje rozpoczęte, etc.),
  2. ruchomości (wyposażenie lokali objętych najmem, sprzęt komputerowy, instalacje, itp.,
  3. składniki niematerialne (prawo użytkowania wieczystego, oprogramowania komputerowe, dokumentacja budowlana związana z rozpoczętymi inwestycjami, etc.),
  4. wierzytelności i zobowiązania oraz umowy dotyczące najmu lokali, zarządzania nieruchomościami, dostawy mediów, oraz inne umowy dotyczące Działalności Nieuchomościowej;
  5. personel wykonujący Działalność Nieruchomościową.

Podlegająca wydzieleniu Działalność Nieruchomościowa posiada własną strukturę organizacyjną, na której czele stoi kierownik oddziału, a w Skład Działalności Nieruchomośniowej wchodzą niezbędne składniki pozwalające na realizowanie tej działalności (celów gospodarczych) samodzielnie, w oderwaniu od pozostałej działalności A. Dodatkowo, istnieją w ramach A procedury formalne, pozwalające odróżnić Działalność Nieruchomościową od Działalności Handlowej. Działalność Nieruchomościowa jest funkcjonalnie wyodrębniona w ramach Spółki. Sprawami Działalności Nieruchomościowej zajmuje się kierownik oddziału. Sporządzane są odrębne sprawozdania finansowe Działalności Nieruchomościowej w oparciu o odrębne konta księgowe i obejmujące całość przyporządkowanej do tej działalności aktywów i pasywów. W konsekwencji Działalność Nieruchomościowa stanowi funkcjonalnie wyodrębniony w ramach A, zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych służących realizacji określonego celu, tym samym spełniona jest przesłanka „organizacyjnego wyodrębnienia” Działalności Nieruchomościowej w ramach A.

Wśród składników materialnych i niematerialnych, które przynależą do wydzielanej Działalności handlowej, będą wchodziły między innymi:

  1. zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z handlem detalicznym, w tym wynajmowane powierzchnie sklepów w których prowadzony jest handel detaliczny i stanowiące własność A wyposażenie sklepów (komputery wraz z oprogramowaniem, znak towarowy, kasy fiskalne, chłodnie, itp.);
  2. inne składniki majątku związane z prowadzeniem sieci sklepów, w tym zapasy (towary handlowe), maszyny, urządzenia i środki transportu (samochody osobowe z których korzystają pracownicy, oraz samochody dostawcze)
  3. centrala (biuro handlowe) obsługujące i koordynujące Działalność Handlową; pracownicy zatrudnieni w zakresie Działalności Handlowej, w tym pracownicy sklepów, centrali, pracownicy administracji, księgowości, działu IT, itp.;
  4. środki pieniężne zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym oraz środki pieniężne w kasie związane Działalnością handlową;
  5. prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z Działalnością Handlową, w szczególności, z umów handlowych (umowy z dostawcami i odbiorcami towarów), umów najmu, umów ubezpieczeniowych, itp.
  6. należności i zobowiązania związane z Działalnością Handlową, w szczególności wobec kontrahentów handlowych, pracowników, z tytułu kredytów i pożyczek, itp. (tak jak zostały one ustalone i przypisane na dzień 1 lipca 2008 r. w związku z wydzieleniem wewnętrznym);
  7. decyzje administracyjne, zezwolenia i koncesje (np. koncesja na sprzedaż alkoholu) konieczne do prowadzenia Działalności Handlowej;
  8. należności i zobowiązania z tytułu podatków, księgi przedsiębiorstwa i dokumentacja podatkowa związana z Działalnością Handlową.

Podlegająca wydzielaniu Działalność Handlowa posiada własną strukturę organizacyjną, na której czele stoi kierownik oddziału.

Konsekwentnie, składniki materialne i niematerialne składające się na Działalność Handlową mogą realizować swoje cele gospodarcze samodzielnie, w oderwaniu od pozostałej działalności A. Wyodrębnienie organizacyjne działalności Handlowej jest potwierdzone obowiązującym w A schematem organizacyjnym.

Jak wynika z powyższego w opinii Wnioskodawcy w przypadku Działalności Nieruchomościowej oraz w przypadku Działalności Handlowej spełniona jest przesłanka „wyodrębnienia organizacyjnego” w ww. rozumieniu.

Wyodrębnianie finansowe: Fakt funkcjonowania Oddziałów jako niezależnych jednostek w ramach A znajduje odzwierciedlenie w samodzielności finansowej każdego z Oddziałów. Aspekt finansowy wyodrębnienia oznacza, że powinno być możliwe przypisanie każdej z niezależnie funkcjonujących jednostek w strukturach podatnika, określonych przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań będących efektem prowadzonej przez każdą z wyodrębnionych części działalności. Uwzględniając powyższe należy wskazać, że każdy z Oddziałów samodzielnie prowadzi ewidencję księgową oraz sporządza jednostkowe sprawozdania finansowe. Zgodnie z decyzją A każdy z Oddziałów zobowiązany jest sporządzać sprawozdania finansowe.

Pierwsze sprawozdanie finansowe sporządzone zostanie na dzień 31 grudnia 2008 r. Będzie ono przygotowane na potrzeby wewnętrznej sprawozdawczości dla potrzeb zarządczych ocena rentowności Oddziałów) - Sprawozdania finansowe Oddziału będą konsolidowane stanowiąc element sprawozdania finansowego dla całego przedsiębiorstwa A. Zgodnie bowiem z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości tekst jednolity Dz. U. z 2002 r., Nr 76, poz. 694, ze zm.), jednostka, w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów), z pewnymi wyłączeniami (m.in. aktywa i fundusze wydzielone, wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze).

Wnioskodawca zwraca uwagę, że ewidencja księgowa Oddziałów obejmuje całość aktywów, pasywów i innych rozliczeń związanych z działalnością Oddziałów. W związku z faktem wyodrębnienia organizacyjnego każdy z Oddziałów jest odpowiedzialny za samodzielne wystawianie faktur w zakresie sprzedaży towarów i usług przez A na podmioty trzecie. Każdy z Oddziałów posiada wydzielony rachunek bieżący. Jak zauważył Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 20 marca 2007 r. (1471/DPR2/423—204/06/AB), wyodrębnienie finansowe polega na faktycznym prowadzeniu ewidencji, która pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów ZCP wynikających z realizowanych przez tę część zadań gospodarczych. Z kolei ten sam organ podatkowy w postanowieniu z dnia 25 września 2007 r. (1471/DPR1/423—109/07/MK) wskazał, że „Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie oznacza ono samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, przedstawione fakty przemawiają za tym, że majątek wydzielany oraz majątek pozostający w A odpowiednio (Działalność Nieruchomościowa i Działalność Handlowa) spełniają w analizowanym stanie faktycznym warunki w zakresie wyodrębniania finansowego.

Zorganizowany zespół materialnych i niematerialnych składników składających się na Z… powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, tak że mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zadaniami gospodarczymi Działalności Nieruchomościowej jest zarobkowe nabywanie, najem i zarządzanie określonymi nieruchomościami, co przy określonej bazie niematerialnych i materialnych składników przyporządkowanych tej Działalności prowadzi do wniosku, że Działalność ta ma możliwość samodzielnej realizacji ww. zadań gospodarczych i mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

Z kolei Działalność Handlowa ma na celu prowadzenie działalności w zakresie Handlu detalicznego za pomocą przyporządkowanych tej działalności składników majątkowych. Jak wynika z przedstawionej powyżej argumentacji, Działalność ta ma możliwość samodzielnej realizacji ww. zadań gospodarczych i mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

W świetle powyższej argumentacji tak Działalność Nieruchomościowa jak również Działalność Handlowa stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W zakresie pozostałych zdarzeń przyszłych przedstawionych we wniosku zostanie wydane osobne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj