Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1464/08/AZb
z 12 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1464/08/AZb
Data
2008.12.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Czy w przypadku sprzedaży artykułów z § 4 ust. 1 pkt 9 - napoje alkoholowe - na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (czynność za fakturą VAT), istnieje konieczność instalacji od 1 listopada 2008r. kasy rejestrującej?



Wniosek ORD-IN 680 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością A. przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2008r. (data wpływu 1 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2008r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się handlem hurtowym artykułami reklamowymi. Odbiorcami oferowanych towarów i produktów są w większości podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Do każdej dokonanej sprzedaży wystawiana jest faktura VAT.

Incydentalnie dokonywana jest przez Wnioskodawcę sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz na rzecz pracowników. Nie dotyczyła ona jednak towarów wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów.

Spółka dokonując sporadycznej sprzedaży na rzecz osób fizycznych stosowała zwolnienie w zakresie obowiązku instalacji kasy wynikające z § 2 pkt 1 rozporządzenia z 28 marca 2006r. i nadal stosuje (pkt 34 załącznika) w odniesieniu do pracowników. W odniesieniu do pozostałych odbiorców z § 3 ust. 1 pkt 3 (limit 40 000 zł).

W ostatnich latach popularnymi prezentami stały się zestawy upominkowe, w skład których wchodzą między innymi napoje alkoholowe. Spółka posiada zezwolenie na handel napojami alkoholowymi o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu.

Rozporządzenie w § 4 ust. 1 poszerza krąg towarów i usług nieobjętych zwolnieniem z obowiązku stosowania kas o napoje alkoholowe – a będących częścią składową sprzedawanych przez Spółkę produktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży artykułów z § 4 ust. 1 pkt 9 - napoje alkoholowe - na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (czynność za fakturą VAT), istnieje konieczność instalacji od 1 listopada 2008r. kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy, taki obowiązek nie powstaje, gdyż z ogólnej zasady wyrażonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, rejestracja obrotu za pomocą kasy rejestrującej dotyczy wyłącznie obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Tym samym w przypadku dokonywania sprzedaży alkoholu lub wyrobów tytoniowych na rzecz kontrahentów prowadzących działalność gospodarczą nie istnieje obowiązek instalacji kasy rejestrującej i ewidencjonowania w niej obrotu.

Kasa rejestrująca powinna zostać zainstalowana przed dokonaniem po 1 listopada 2008r. sprzedaży alkoholu bądź wyrobów tytoniowych jedynie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana ustawa z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 111 ust. 7 ustawy o VAT, Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących określone zostały w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia. Jednakże, w sytuacjach określonych w § 4, bez względu na wysokość osiągniętych obrotów, zwolnień się nie stosuje.

Stosownie do § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym to pod pozycją nr 34 wymienione zostały: dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali. Powołany wyżej przepis nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008r.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4. Na mocy § 3 ust. 4 tego rozporządzenia, powyższe zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2008r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 3 ust. 6 rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

  1. podatników, którzy przed dniem 1 lipca 2008r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
  2. podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 30 czerwca 2008r., w związku z zaistniałymi do dnia 30 czerwca 2008r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 30 czerwca 2008r.

Stosownie natomiast do § 4 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie: wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 ust. 2 przepis ust. 1 pkt 4-7 nie ma zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 34 załącznika do rozporządzenia z wyjątkiem sytuacji, w których ma zastosowanie § 3 ust. 6, lub podatnik utracił lub utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami rozporządzenia również z innego tytułu.

Zgodnie z § 13 ww. rozporządzenia powołany wyżej przepis § 4 ust. 1 pkt 9 wszedł w życie z dniem 1 listopada 2008r.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się handlem hurtowym artykułami reklamowymi. Odbiorcami oferowanych towarów i produktów są w większości podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Incydentalnie dokonywana jest przez Wnioskodawcę sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz na rzecz pracowników. Nie dotyczyła ona jednak towarów wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów. Spółka dokonując sporadycznej sprzedaży na rzecz osób fizycznych stosuje zwolnienie w zakresie obowiązku instalacji kasy fiskalnej wynikające z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia (limit 40 000 zł), natomiast w odniesieniu do pracowników - wynikające z § 2 pkt 1 w związku z poz. 34 załącznika do ww. rozporządzenia.

W ostatnich latach popularnymi prezentami stały się zestawy upominkowe, w skład których wchodzą między innymi napoje alkoholowe. Napoje alkoholowe stanowią część składową sprzedawanych przez Spółkę produktów. Wnioskodawca wskazał, iż posiada zezwolenie na handel napojami alkoholowymi o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu.

Ze względu na brzmienie przepisu § 4 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia, który wszedł w życie z dniem 1 listopada 2008r., Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w przypadku sprzedaży artykułów wymienionych w tym przepisie - napojów alkoholowych - na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (czynność udokumentowana fakturą VAT), istnieje konieczność instalacji od 1 listopada 2008r. kasy rejestrującej.

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż generalny obowiązek stosowania kas rejestrujących uregulowany został przepisem art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Z ww. przepisu wynika, że obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących ciąży na tych podatnikach, którzy dokonują sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów: osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Natomiast z treści cytowanego przepisu nie wynika obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Należy zatem stwierdzić, że powołany wyżej przepis § 4 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących nie znajduje zastosowania w odniesieniu do sprzedaży towarów (napojów alkoholowych) wymienionych w tym przepisie, dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca, dokonując dostawy towarów (napojów alkoholowych), o których mowa w przepisie § 4 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r., na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, nie jest zobowiązany do instalacji kasy rejestrującej od dnia 1 listopada 2008r.

Należy jednak zaznaczyć, iż Wnioskodawca będzie zobligowany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej od momentu dokonania pierwszej sprzedaży towarów (napojów alkoholowych bądź tytoniowych), o których mowa w przepisie § 4 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia, dokonanej na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że regulacje prawne, w oparciu o które wydano niniejsze rozstrzygnięcie, mają moc prawną do czasu wprowadzenia ewentualnych zmian w przepisach prawa podatkowego lub zmiany jakiegokolwiek z elementów zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj